PMR przedstawia najnowsze trendy zakupowe na polskim rynku wyposażenia wnętrz

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-11-12 | 13:00
Odkładanie zakupów w czasie, wybór tańszych produktów oraz mniejsza liczba zakupów na kredyt spowodowała spadek wartości rynku wyposażenia wnętrz w ostatnich dwóch latach w Polsce. Konsumenci czekają z zakupami na wyraźny sygnał powrotu lepszych czasów, który powinien pojawić się na przełomie roku, jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. „Rynek wyposażenia wnętrz w Polsce 2011”.
Artykuły wyposażenia wnętrz nie stanowią produktów pierwszej potrzeby, dlatego klienci skrupulatnie planują zakupy i analizują oferty sklepów.
- Z uwagi na wciąż niepewną sytuację gospodarczą i możliwość nadejścia drugiej fali kryzysu, konsumenci odkładają swoje decyzje, czekając na poprawę. Można zaobserwować coraz mniejszą liczbę zakupów impulsowych; niższa jest także średnia wartość transakcji. To ostatnie wynika ze skłonności konsumentów do oszczędzania: zamiast kupować nowe mieszkanie, jedynie przeprowadzają remont, lub odkładają remont a kupują tylko tańsze artykuły wyposażenia wnętrz z segmentu oświetleniowego, czy kuchennego - wyjaśnia Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego w PMR i autor raportu.
W maju 2011 r. PMR Research przeprowadził badanie techniką wywiadów telefonicznych CATI na reprezentatywnej próbie 510 dorosłych mieszkańców Polski, którzy deklarują zakup dóbr trwałego użytku. Głównym celem badania była identyfikacja modeli zakupów, planów zakupowych i zachowań konsumenckich w zakresie dóbr trwałego użytku w tym zachowawczym okresie. Pytania zadane respondentom dotyczyły ich ostatnich i planowanych zakupów mebli.
Prawie jedna trzecia badanych przyznała, że od stycznia 2010 r. do maja roku bieżącego nabyła meble do pokojów, kuchni lub przedpokoju. Jedna czwarta respondentów dokonała zakupu kompletu mebli. Popularne również były takie produkty, jak sofa, narożnik, wersalka oraz komoda. 75% respondentów, którzy dokonali zakupu, wydało na ten cel nie więcej niż 2 500 zł. Najczęściej występującą motywacją skłaniającą do kupna mebli jest zużycie się poprzednich. Kolejne odpowiedzi dotyczyły chęci zmiany wystroju oraz remontu mieszkania.
Do końca 2011 r. jedna czwarta badanych planuje dokonać zakupu nowych mebli, przede wszystkim takich, jak: komplety mebli do pokojów, sofa, narożnik, wersalka, meble kuchenne oraz szafy. Ponad jedna trzecia badanych nie wie jeszcze, czy do końca roku dokona zakupu artykułów związanych z wyposażeniem wnętrz. Wśród zdecydowanych na tego typu zakupy, największą popularnością cieszą się artykuły okienne. W dalszej kolejności odpowiedzi dotyczyły zakupu tekstyliów domowych.
Tylko 8,1% badanych zadeklarowało dokonanie zakupów mebli za pośrednictwem internetu. Zakupy mebli przez online są mniej popularne niż nabywanie w ten sposób sprzętu AGD i RTV. Respondenci, którzy skorzystali z tej formy zakupów, najczęściej kupili pojedyncze meble. Popularnością cieszyły się przede wszystkim takie produkty, jak: sofa, narożnik, wersalka, łóżko, komplet mebli, meblościanka i komoda. Na zakupy przez internet wydano od 50 do 4 000 zł. Większość respondentów (58,6%) nabyła meble na aukcjach internetowych.
Wśród osób kupujących meble można wyróżnić przede wszystkim trzy grupy, charakteryzujące się różnymi stylami zachowań konsumenckich oraz inną charakterystyką społeczno-demograficzną. Pierwszą grupą są zwolennicy poglądu, że meble powinny być niedrogie z możliwością dogodnego transportu. Preferują oni korzystną cenę i dogodną lokalizację sklepu z produktami meblowymi, ale również zależy im na profesjonalnej poradzie sprzedawcy w tym zakresie. Dla konsumentów z drugiej grupy liczy się dobra jakość i meble wykonane na zamówienie. Te osoby gotowe są zapłacić wyższą cenę, by mieć pewność, że meble wyprodukowane są z materiałów najwyższej jakości. Szczególnie interesują ich meble z drewna. Trzecia grupa to ci, którzy uważają, że meble powinny być tanie i nie zawsze muszą być w komplecie. Chętnie kupują oni meble w promocji, nawet jeśli nie do końca spełniają ich oczekiwania, a ponadto nie boją się zakupów przez internet.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

PMR przedstawia najnowsze trendy zakupowe na polskim rynku wyposażenia wnętrz

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.