Najnowsze badanie przeprowadzane przez Ipsos na zlecenie PayPal udowadnia, że handel transgraniczny i biorący w nim udział konsumenci, wydający w przybliżeniu dwa razy tyle więcej niż ci robiący zakupy lokalnie, to siła napędowa globalnych rynków. Badanie analizujące zwyczaje osób kupujących online za granicą objęło ponad 17,5 tys. konsumentów w 22 krajach i umożliwiło wskazanie najlepszych praktyk w handlu międzynarodowy oraz zidentyfikowanie licznych możliwości dla polskich przedsiębiorców. Dzięki e-handlowi, mogą oni bowiem z łatwością rozwijać swój eksport i stać się integralną częścią globalnego rynku, który do 2018 roku będzie obejmował swym zasięgiem już 130 mln konsumentów transgranicznych, wydających łącznie ponad 300 mld $.
Według danych PayPal, niemieccy zakupowicze stanowią większość zagranicznych konsumentów kupujących w Polsce: 28% użytkowników z całego świata, którzy kupują na polskich stronach internetowych pochodzi z Niemiec, następnie z Wielkiej Brytanii (24%) oraz Rosji (20%).
Konsumenci trafiają na zagraniczne rynki głównie w poszukiwaniu odzieży, obuwia oraz akcesoriów (36% niemieckich, 33% angielskich i 56% rosyjskich użytkowników kupujących za granicą nabyło odzież, obuwie oraz akcesoria z zagranicznego sklepu online w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Jednocześnie, można zaobserwować znaczące różnice w pozostałych kategoriach. Drugą, popularną wśród Niemców oraz Rosjan kategorią produktów jest elektronika (komputery/tablety/urządzenia mobilne i peryferyjne) - odpowiednio 17% oraz 40%, a wśród Brytyjczyków są to kosmetyki i produkty do pielęgnacji (19%). W odniesieniu do trzeciej kategorii, widać rozróżnienie pomiędzy produktami z kategorii zabawek i hobby oraz rozrywkowej i edukacyjnej (fizyczne przedmioty).
Konsumenci transgraniczni z trzech najważniejszych dla Polski krajów, spytani o główny powód zakupów online, wskazali przede wszystkim na oszczędność czasu i wygodę.
Co ciekawe, wszyscy wymienieni wyżej konsumenci wybierający zagraniczne e-sklepy, dzielą te same obawy wobec kosztów przesyłki, które znacząco wpływają na ich decyzje odnośnie dokonania zakupu. Ponad połowa konsumentów (Niemcy 54%, Wielka Brytania 54%, Rosja 49%), którzy zdecydowali się na zakupy za granicą w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, przyznaje, że koszty dostarczenia przesyłki często powstrzymują ich przed zakupem z innego kraju. Co więcej, wielu kupujących online twierdzi, że darmowa przesyłka (41% UK, 27% Niemcy i 51% Rosja) przekonałaby ich do dokonania takiego zakupu. Duża grupa internautów zakłada również, że bezpłatna przesyłka i zwrot są "niezbędne" w przypadku zakupów transgranicznych (Niemcy 37%, Wielka Brytania 44%, Rosja 56%).
Tagi: