IV kwartał 2014 roku był dla Spółek z grupy Organic Farma Zdrowia S.A. najlepszym w dotychczasowej działalności. Sprzedaż wzrosła w stosunku do IV kwartału 2013 roku o 21% i osiągnęła rekordową wartość 13,8 mln zł. Zysk EBITDA wzrósł o 48% do kwoty 0,71 mln zł, a zysk netto był lepszy o 150% i wyniósł 0,15 mln zł.
Również Eko-Wital (zależna spółka dystrybucyjna) odnotowała rekordową sprzedaż, podobnie spółki stowarzyszone Bio Planet i Green Way. Dzięki temu skonsolidowana sprzedaż Grupy wzrosła o 26% do kwoty 18,7 mln zł. Zysk EBITDA wzrósł aż o 70% do poziomu około 0,94 mln zł, a zysk netto polepszył się o 9% do kwoty około 0,35 mln zł.
W przeciwieństwie do całej branży spożywczej, która w roku 2014 borykała się z deflacją i spadkami sprzedaży, Grupa Organic Farma Zdrowia odnotowała kolejny rok rekordowych wzrostów . Średnioroczny wzrost zsumowanej pro forma sprzedaży Grupy za ostatnie 5 lat wynosi 34,27% dając w 2014 roku sumę przekraczającą kwotę 130 mln zł.
Jednostkowy wynik sprzedaży za cały rok 2014 wyniósł dla Spółki Organic Farma Zdrowia 47 mln zł, co stanowi 15% wzrostu sprzedaży rdr. Przy podobnym wyniku EBITDA i większej stracie wynoszącej około 0,9 mln zł.
Spadek rentowności Spółki w 2014 roku wynika z czterech czynników. Jednym z nich są jednorazowe odpisy niezamortyzowanej części inwestycyjnej zamykanych, nierentownych Delikatesów – odpisy te wyniosły 305 tys. zł. Drugim czynnikiem są nadal istniejące, bardzo nierentowne sklepy w ilości 5 obiektów, które zarząd Spółki planuje zamknąć lub zamienić najszybciej kiedy będzie to możliwe. Trzecim czynnikiem były o 0,2 mln zł wyższe od planowanych koszty przejęcie i adaptacji sklepów Tradycyjne Jadło (fuzja miała miejsce 1 lipca 2014 roku), a czwartym czynnikiem ograniczającym sprzedaż w III kwartale, a szczególnie we wrześniu, była niespotykanie dobra pogoda w okresie minionego lata. Świadczy o tym spadek FootFall (odpowiedzalności centrów handlowych), aż o 5,8% w stosunku do lata 2013 roku.
Grupa Organic Farma Zdrowia zamknęła cały rok sprzedażą 65,2 mln zł, czyli o 25% wyższą od ubiegłorocznej. Wynik EBITDA wzrósł o 32% do poziomu 2,1 mln zł, a zysk netto wyniósł jedynie 0,005 mln zł z wyżej opisanych powodów.
Spółka Organic Farma Zdrowia S.A. z 38 delikatesami posiadanymi w IV kwartale udowodniła swój potencjał sprzedażowy i wzrostowy zarówno w zakresie sprzedaży jak i generowania wyników. Jednak dużo niższa sprzedaż w okresie III kwartału, jednorazowe koszty zamykanych sklepów i procesu integracji przeciętnych sklepów Tradycyjne Jadło oraz nadal kolka znacząco nierentownych sklepów spowodowało zamknięcie roku stratą netto na poziomie 1,9%.
Straty te nie dotyczą spółek produkcyjno-dystrybucyjnych Grupy (Eko-Wital i Bio Planet), które kontynuowały kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży i wyników, a także gastronomicznej grupy Green Way, która również weszła na twardą ścieżkę wzrostu i rentowności.
Wzrost popytu na żywność ekologiczną i pro-zdrowotną oraz pełna zaangażowania praca wszystkich pracowników Grupy w osiągnięcie dalszych wzrostów, powodują, że Zarząd Spółki optymistycznie ocenia możliwość osiągnięcia jeszcze lepszych wyników w 2015 roku i kolejnych latach.
Tagi: