Mood: Zapachy cyfrowe przyszłością Internetu i aromamarketingu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-01-27 | 16:00
Możliwe iż opracowywana technologia zapachów cyfrowych, przyczyni się do zrewolucjonizowania Internetu i przekazu sieciowego. Już niebawem może okazać się, że nos będzie tak samo zaangażowany w doświadczanie Internetu, jak teraz zaangażowane są nasze oczy oraz uszy. Dzięki badaniom naukowców, prowadzonym w wielu krajach na całym świecie, znacznie przybliżamy się do przesyłania zapachów drogą elektroniczną. Możliwe będzie wówczas stworzenie odpowiedniej i niepowtarzalnej gamy zapachów przy grach wideo, filmach, czy muzyce. Wprowadzenie zapachów cyfrowych, będzie wiązało się także z ogromnym biznesem, o który z pewnością walczyć będą innowacyjne przedsiębiorstwa.
W dzisiejszych czasach ludzie spędzają niemal tyle samo czasu w świecie wirtualnym, co realnym. Surfując jednak po stronach internetowych czy też grając w gry wideo, łatwo zauważyć, że środowisko to pozbawione jest wielu niezwykle cennych atrybutów i aspektów świata rzeczywistego. Można chyba śmiało powiedzieć, że główną wadą cyberprzestrzeni, jest brak realizmu. Człowiek rodzi się z pięcioma zmysłami, które pozwalają mu postrzegać otoczenie – Internet natomiast oferuje nam obecnie mniej niż połowę z nich.
Globalna sieć jaką jest Internet, skupia się głównie na przekazie wizualnym oraz dźwiękowym. Mimo stałego postępu technologicznego, strony internetowe głównie składają się ze słów, obrazków czy też filmików i ew. dźwięków. Jako trzeci zmysł, którego używamy do obsługi komputera, można dodać jeszcze dotyk, ale w tym przypadku chodzi bardziej o obsługę interfejsu, taką jak myszka, klawiatura czy ekran dotykowy. Od początku rozwoju Internetu mogłoby się wydawać, że inżynierowie i programiści zapomnieli kompletnie o zmysłach węchu albo smaku.
Przeciętnemu człowiekowi trudno wyobrazić sobie realny świat bez zapachów. Ciężko byłoby się obyć na przykład bez aromatu domowych wypieków, kwiatów czy też letniego deszczu. Z pewnością zapach wnosi do naszego życia wiele doznań. Ponadto zmysł smaku jest prawie całkowicie zależny od zapachów. Świat bezwonny to świat Internetu – czy taki stan długo się jeszcze utrzyma?
Od kilku lat naukowcy pracują nad technologiami cyfrowych zapachów, które mogą wszystko diametralnie zmienić. Możliwe, iż już niebawem będziemy mogli korzystać z dwóch rewolucyjnych rozwiązań, które sprawią, iż nos będzie tak samo zaangażowany w doświadczenie Internetu, jak teraz zaangażowane są nasze uszy oraz oczy.
Człowiek zdolny jest do rozpoznawania tysięcy zapachów. Duża część naukowców oraz specjaliści od marketingu sensorycznego potwierdza dodatkowo, że zapach ma ogromną moc uwalniania wspomnień. Pomyślmy zatem jak wiele zastosowań może stworzyć technologia, która będzie potrafiła przenieść aromaty na komputer i Internet.
Zastanówmy się, w jaki sposób można by było odczuwać zapachy korzystając z komputera i połączenia internetowego. Sama Sieć nie daje takiej możliwości. Niezbędne byłoby podłączenie dodatkowego sprzętu, który potrafiłby generować aromaty i mógł rozpylać je tak, aby wyczuwał je ludzki nos. Tego typu dyfuzor można byłoby umieścić w pobliżu komputera, co umożliwiłoby odczuwanie zapachów. Takie urządzenie mogłoby działać na dwa różne sposoby.
W pierwszym przypadku, dyfuzor mógłby mieć zaindeksowane tysiące zapachów, które zapisane byłby za pomocą struktury chemicznej i posiadałyby tzw. widmo zapachowe. Każdy z aromatów mógłby być zakodowany i zdeskretyzowany w pliku elektronicznym. Taki plik, mógłby z kolei być osadzany w strukturze strony internetowej lub na przykład e-mailu. Internauta mógłby zatem aktywować zapach za pomocą kliknięcia dedykowanej ikonki bądź po prostu otwarcia poczty elektronicznej. Urządzenie wyemituje wtedy odpowiednią dawkę aromatu w pobliżu użytkownika. Aby taka czynność mogła nastąpić, dyfuzor powinien posiadać wewnętrzny kartridż (podobny jak w drukarce). Taki kartridż mógłby tworzyć różnego rodzaju zapachy odpowiadające aromatom towarzyszącym życiu codziennemu, bazując na palecie 128 woni podstawowych. Zapachy bazowe miesza się, aby uzyskać dokładne kopie popularnych aromatów złożonych, które spotykamy w życiu codziennym, i które przypisane są danym produktom. Kartridż zapachowy oczywiście należałoby uzupełniać lub wymieniać, aby utrzymać precyzyjne odwzorowania.
Innym ciekawym sposobem, który umożliwiałby odczuwanie zapachów za pomocą Internetu być może będą specjalne drukarki, które drukować będą na grubszym papierze włóknistym zapachy zapisane wcześniej w plikach elektronicznych. W ten sposób, przekazywane zapachy mogłyby być dodatkowo połączone z atrybutami smakowymi – poprzez polizanie takiego wydruku, Internauci mogliby przekazywać sobie zarówno zapach jak i smak oraz je próbować.
Stale opracowywana technologia zapachów cyfrowych, już niedługo może zrewolucjonizować nie tylko świat Internetu i e-commerce, ale wpłynie także na przesyłanie i kreowanie doznań użytkowników Sieci. Pomyślmy na przykład, jaki wpływ zapachy cyfrowe mogłyby mieć na odczucia związane z oglądaniem filmów przez Internet lub za pomocą odtwarzania DVD z podłączonym dyfuzorem zapachowym. Oglądając na przykład filmy akcji, moglibyśmy czuć zapach prochu strzelniczego, przy scenach z filmów popularnonaukowych zapach oceanu, a w przypadku filmów osadzonych w wątku kulinarnym, zapach gotowanych potraw. Głównym założeniem jest zwiększenie realizmu i udoskonalenie wrażeń z oglądania ulubionych filmów.
Podobny efekt mogliby uzyskać także fani gier wideo. Popularne od lat konsole w połączeniu z zapachami cyfrowymi mogłyby wprowadzić świat gier, na zupełnie nowy poziom odbioru. Wyobraźmy sobie, że możemy poczuć swąd spalonych opon lub zapach benzyny ścigając się bolidem Formuły 1, bądź też wyczuć złego bohatera, który zbliża się do nas w grze przygodowej. Odczuwanie doznać związanych z grami byłyby wtedy o wiele większa.
Najprawdopodobniej, zapachy cyfrowe zostaną wprowadzone na początku przez agencje reklamowe, które produkują realizacje krążące w Internecie. Tak jak wcześniej wprowadziły one technologię „zdrap/potrzyj i powąchaj”, tak istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że już niebawem zaczną używać technologii zapachów cyfrowych do promowania swoich produktów. Dałoby to ogromne możliwości przy propagowaniu produktów z różnych branż i segmentów. Przełoży się to z pewnością także na funkcjonowanie sklepów internetowych, które będą mogły oferować błyskawiczne próbki zapachów i smaków. Klienci będą mogli przed zakupem w Internecie otrzymać na przykład zapach kwiatów, perfum, kawy i wielu innych produktów (nie tylko spożywczych).
Różnego rodzaju technologie związane z przekazywaniem zapachów cyfrowych, w dalszym ciągu testowane są przez instytuty naukowe lub też działy badawcze innowacyjnych korporacji. Już niebawem powinniśmy zobaczyć tego efekty i przekonać się sami za pomocą komputera, jak pachnie np. unikalny kwiat rosnący tylko w Australii, czy też najnowszy zapach perfum, który nie trafił jeszcze do sprzedaży.
AUTOR: Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland&Baltics w Mood
Aleksandra Potrykus-Wincza - Specjalistka w zakresie zarządzania, marketingu sensorycznego oraz sprzedaży. Od 10 lat związana z Mood Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich.
Mood /dawniej Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami. Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560 tys. lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 mln ludzi na co dzień.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-05-09 do 2015-05-23

Mood: Zapachy cyfrowe przyszłością Internetu i aromamarketingu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.