Jak wyjaśniają organizatorzy Targów Mody Poznań, trendy to nie tylko wizja guru mody, lecz przede wszystkim odzwierciedlenie wartości i nastrojów klientów. Wyłapywaniem tych tendencji zajmują się trendwatcherzy, którzy przeprowadzają analizę rynku opartą na badaniach socjologicznych i premierach wielkich domów mody. Następnie z takich raportów korzystają pozostałe marki, aby możliwie najlepiej odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientów.
Jednak zanim ubrania, obuwie i wszelkie dodatki trafią do sklepów, są weryfikowane na targach branżowych. Największą polską imprezą o charakterze biznesowym są Targi Mody Poznań, które rozpoczną się już 29 sierpnia br. Wydarzenie gromadzi aż pół tysiąca firm i marek z kilkunastu krajów. Właśnie na Targach Mody właściciele butików decydują, co będzie dostępne na rynku.
-
Odwiedzają nas zarówno właściciele sklepów z małych miejscowości, jak i managerowie dużych sieci handlowych. Wielkość działalności nie ma znaczenia – wszystkich łączy chęć poznania najnowszych trendów i znalezienie najlepszej oferty dla klientów. Targi są bardzo ważną częścią przemysłu mody, ponieważ jest to jedyna okazja dla przedsiębiorców, aby zobaczyć tysiące produktów z różnych części świata – wyjaśnia Edyta Bonin-Kanikowska, dyrektor Targów Mody Poznań.
Jakimi kryteriami kierują się właściciele i managerowie sklepów, którzy wybierają kolekcje dla klientów? Jak wynika z badań Międzynarodowych Targów Poznańskich (2015 r.) dla polskich przedsiębiorców najważniejsze są kolejno: jakość materiałów, cena oraz atrakcyjne wzornictwo. Podobne wyniki odnotowano w przypadku zagranicznych przedsiębiorców. Przy czym ciekawy design jest dla nich ważniejszy niż koszt produktu.
Istotnym elementem wpływającym na decyzje zakupowe jest również pochodzenie produktów. Coraz więcej osób rezygnuje z sieci zakupowych i decyduje się na slow fashion – modę tworzoną w ich rodzimym kraju, szytą z dobrej jakości tkanin. W tym duchu powstał projekt Polska Moda, który wyróżnia marki produkujące wyłącznie w kraju. Kartonowe przywieszki z logotypem inicjatywy pojawiły się już na witrynach sklepowych w całej Polsce. Informują one, że w środku znajdują się polskie produkty. Kampania społeczna Polska Moda spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem – w promocję pomysłu zaangażował się także mister Polski Rafał Maślak, który został ambasadorem projektu. Polscy producenci cieszą się dużą popularnością również na Targach Mody Poznań. Według analizy organizatorów, zarówno polscy, jak i zagraniczni biznesmeni najczęściej poszukują marek z polską metką.
Ważną część targowych wydarzeń stanowią pokazy mody – w Poznaniu zaplanowano ich aż czterdzieści. Prezentacje są obserwowane z dużą uwagą, a następnie omawiane na stoiskach z wystawcami. Większość marek przygotowuje propozycje na przyszły sezon, więc producenci mają czas na dopracowanie kolekcji. Okazuje się, że nawet niewielkie sklepy mają wpływ na to, co będzie modne w kolejnych miesiącach.
Wstęp na Targi Mody Poznań dla sklepów jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji. Więcej szczegółów znajduje się na stronie internetowej www.targimodypoznan.pl
Tagi: