Największe sieci dobrze przygotowały się do sezonu świątecznego i oferują wiele promocji na najczęściej wybierane produkty w czasie grudniowej gorączki zakupowej. Koszyk WP to najbardziej obiektywne zestawienie cen w polskich mediach. Wszystkie sklepy autorzy odwiedzają jednego dnia osobiście i bez zapowiedzi. 15 grudnia pod lupę wzięli 18 placówek najpopularniejszych sieci handlowych i sprawdzili, ile trzeba zapłacić za 24 najczęściej kupowane produkty.
Na pozycję lidera wrócił Auchan. Ceny w tym hipermarkecie zdecydowanie odbiegają od średniej. Doskonale spisuje się także mniejszy sklep tego samego właściciela – Simply Market, który tym razem zajął trzecie miejsce. Zadecydował o tym jeden produkt. W kontrolowanej placówce nie znaleziono schabu wieprzowego w promocji. Gdyby był on dostępny, to oba sklepy z francuskim rodowodem wypadłyby bardzo podobnie.
Na drugim miejscu ze sporą stratą do lidera znalazł się Kaufland. Tuż za podium dwa dyskonty – Biedronka i Lidl. Między kolejnymi lokatami różnica nie jest już tak wielka. Na uwagę zasługuje dalekie miejsce hipermarketu Carrefour. Zdecydowanie najdroższa okazała się Alma.
Sklepy próbują ułatwić nam dokonanie wyboru. Niestety (wierzymy, że intencje są dobre), klienci nierzadko na tych dobrych radach kiepsko wychodzą. Auchan mocno promuje się żółto-zielonym wyróżnikiem na półkach z napisem „najtańsze” - tymczasem często zdarza się, że można znaleźć produkt w dużo niższej cenie.
Należy także uważać na „promocyjne” opakowania w wielopakach. Praktycznie przy każdej edycji Koszyka WP znajdujemy przykłady, gdy takie produkty są droższe niż pojedynczy odpowiednik. Kolejną pułapką bywają tzw. wyspy z popularnymi promocjami. Najwyraźniej świąteczna gorączka nie omija pracowników sklepu i zdarza się, że cena na takim stoisku jest inna niż ta ze zwykłej półki.
W sklepach zastano spory cenowy bałagan – to zdecydowanie nie ułatwia zakupów. Cena na wywieszce w kilku przypadkach okazała się wyższa niż na paragonie. Pamiętajmy, że w takich sytuacjach warto zwracać uwagę obsłudze – wątpliwości i tak powinny być rozstrzygane na naszą korzyść. Kolejna sprawa - wywieszki sugerujące cenę za kilogram, gdy dotyczy ona mniejszego opakowania. Szczególnie warto uważać na stoiskach z wędlinami i warzywami. Mimo tych niedogodności trzeba przyznać, że sklepy i producenci przygotowali atrakcyjne promocje.
Tagi: