Polacy nie doceniają wagi profilaktyki, przede wszystkim w kwestii zdrowia i życia. Nie badają się, bo wolą „nie wiedzieć” lub zgłaszają się, gdy choroba jest zaawansowana a jej leczenie jest trudniejsze i kosztowniejsze. Według prognostyk, nowotwory będą głównymi chorobami w Polsce. W 2009 roku na raka zachorowało prawie
140 tys. osób.
Obecnie ponad 300 tys. osób jest chorych i żyje z nowotworem. A te liczby, według statystyk polskich, mogą się zwiększać.
Najgorsi wrogowie w profilaktyce i leczeniu nowotworów. Dla wielu Polaków rak oznacza wyrok. Niewiedza na temat tej choroby czyni z niej społeczne tabu. Konieczność wycofania się z życia zawodowego i społecznego. Poczucie bezsilności i izolacji. Nawet sposób mówienia o raku przesiąknięty jest defetyzmem a przecież pozytywne nastawienie jest niemal tak samo ważne jak odpowiednia terapia.
Celem kampanii jest przekonanie Polaków do badań, nauczenie ich, że rak jest chorobą, którą można skutecznie leczyć. Kampania pragnie także obalić szkodliwe stereotypy związane z rakiem, przełamać lęk przed nowotworem i zmienić język opisujący go. Organizatorzy zaprosili znanych i lubianych aktorów z różnych pokoleń, aby zachęcali Polaków do badań. Mówią oni językiem lekkim, filmowym o sprawach nielekkich. Ale właśnie o to chodzi, aby edukować bez straszenia i pokazywać, że badanie daje nadzieję na wyleczenie. Taka edukacja, włożona w usta Ewy Szykulskiej, Stanisława Mikulskiego, Cezarego Pazury, Jarosława Boberka a przede wszystkim Jerzego Stuhra, który pokonał raka, jest najbardziej przekonująca.
W kampanię zaangażowane są fundacje i stowarzyszenia zrzeszone w Polskiej Koalicji Organizacji Pacjentów Onkologicznych – na co dzień wspomagających pacjentów i ich rodziny, firmy farmaceutyczne specjalizujące się w terapii nowotworów, media i wielu innych partnerów dobrej woli. W ramach kampanii zostanie zorganizowanych 5 akcji społecznych w centrach handlowych. Podczas "weekendów onkologicznych" odbędzie się walka z symbolicznym rakiem, bezpłatne konsultacje lekarskie oraz zabawy edukacyjne dla rodzin:
8-9 marca: Silesia City Center, Katowice
15-16 marca: Poznań City Center
22-23 marca: Millenium Hall, Rzeszów
29-30 marca: CH Karolinka, Opole
5-6 kwietnia: Bonarka City Center, Kraków
Podczas każdej z akcji będzie można skorzystać z bezpłatnych konsultacji lekarskich oraz porad specjalistów z zakresu: onkologii, dermatologii i zdrowego odżywiania. Lekarze odpowiedzą na każde pytanie, a w razie konieczności skierują na specjalistyczne badania. Dodatkową atrakcją będzie ring bokserski, na którym będzie można znokautować symbolicznego raka – zgodnie z hasłem i nazwą kampanii „Rak. To się leczy!”. Chętni będą mogli także wziąć udział w zabawach i konkursach edukacyjnych dla rodzin oraz bezpłatnie otrzymać poradnik akcji „Wiedzieć znaczy działać”.
W tegorocznej edycji kampanii organizatorzy – podążając za Europejskim Kodeksem Walki z Rakiem apelują: nie pal, odżywiaj się prawidłowo (unikaj otyłości), bądź aktywny fizycznie, unikaj mocnego opalania. Wskazują w ten sposób 4 proste zasady, które każdy z nas może wdrożyć do swojego życia już dziś i z dużym prawdopodobieństwem uniknąć choroby nowotworowej.
Patronem medialnym kampanii jest m.in. portal
Galeriehandlowe.pl.