Jutrologia, czyli jak koronawirus wstrząsnął naszym światem

2020-07-17 | 11:00

Jesteśmy inni niż jeszcze w lutym tego roku. Koronawirus zmienił wiele, nie tylko w kontekście globalnym, ale zmienił nas indywidualnie. Wiemy, że możemy więcej zrobić online, doceniliśmy czas spędzany z rodziną, odkryliśmy nowe hobby, ale też boimy się tego, co przyniesie przyszłość. Nasze postawy, plany i obawy we wspólnym badaniu sprawdziły 24/7Communication i OpinionWay Polska. W raporcie ujrzymy portret Polaków w trakcie i po pandemii.

Co do tego, że koronawirus potężnie zatrząsł światem jaki znamy, nie ma najmniejszych wątpliwości. Z dnia na dzień zostaliśmy zamknięci w domach, wszyscy – firmy, sklepy, gospodarstwa domowe – funkcjonowali w trybie kryzysowym. Nikt nie dostał instrukcji obsługi. Lockdown zweryfikował nasze postawy, zmienił zachowania, przyspieszył niektóre procesy. Jak dokładnie poradziliśmy sobie z kryzysem? Jacy chcemy być w tej nowej rzeczywistości? Zapytaliśmy Polaków a wnioski zebraliśmy w raporcie.

COVID-19 to kryzys, jakiego nie doświadczyliśmy w ciągu ostatnich 50 lat. Dotyczy praktycznie wszystkich aspektów naszego życia i wpłynie na stałe na naszą pracę, życie, edukację, transport i przemieszczanie się, opiekę zdrowotną, czas wolny, kulturę i handel. Wiedza o zmianach, jakie spowodował w życiu osobistym ludzi i ich wpływie na nasze życie w nadchodzącym roku jest kluczowa. Zrozumienie emocji, opinii i punktów widzenia pomoże lepiej zaspokoić potrzeby konsumentów w 2021 roku

– zachęca do lektury raportu Dirk Aarts, Managing Partner w 24/7Communication.

A więc jacy będziemy? Co w nas zostanie na dłużej? Niech mówią liczby!

Oto, podzielone na kategorie, top 10 zachowań, które z nami zostaną:

• Wiemy, że możemy więcej rzeczy robić online: 

  • o 59% badanych będzie korzystało z usług bankowych online, 
  • o 39% będzie korzystało z mediów społecznościowych, 
  • o aż 37% będzie kupowało produkty niespożywcze przez Internet.

• Jesteśmy bardziej rodzinni:

  • o połowa z nas chce spędzać więcej czasu ze swoimi dziećmi, 
  • o 50% badanych wybierze posiłek ugotowany samodzielnie zamiast chodzenia do restauracji, 
  • o 47% chce po pandemii regularnie dzwonić i utrzymywać kontakt z rodziną. 

• Boimy się (41% badanych jest dość zaniepokojonych sytuacją, a 29% bardzo się niepokoi): 

  • o 36% badanych chce oszczędzać na ciężkie czasy, 
  • o 34% będzie zachowywało dystans społeczny podczas rozmowy, 
  • o aż co trzeci badany chce w przyszłości odwiedzać tylko to miejsca, które zapewniają środki bezpieczeństwa oraz zakładać maseczkę przy wychodzeniu z domu.

Kryzys zdrowotny i ekonomiczny mocno wpływają na zbiorową wyobraźnię oraz zachowania konsumentów, obywateli i pracowników, a także grona decydentów. Niektóre zachowania są częścią tendencji istniejących już przed kryzysem, które uległy przyspieszeniu, inne spowolniły lub zostały całkowicie wyhamowane przez obecną sytuację. Badanie, które wspólnie przygotowaliśmy jest usystematyzowanym przeglądem zachowań i spostrzeżeń Polaków w dobie kryzysu oraz rzuca światło na nadchodzącą dynamikę

– tłumaczy Nicolas Curtelin, General Manager w OpinionWay Polska.

W badaniu wyodrębnione i przeanalizowane zostały kluczowe obszary naszego życia, czyli: zdrowie i bezpieczeństwo, relacje międzyludzkie, zwyczaje konsumenckie i finanse, środowisko, rozrywka, praca i edukacja. Interesujące informacje dotyczą między innymi naszego podejścia do pracy zdalnej – był to trend od lat wzrostowy, pandemia wymusiła bardzo szybkie dostosowanie i akceptację nowych warunków gry. Co trzeci ankietowany przyznaje, że od początku kryzysu więcej pracuje zdalnie, a 36% deklaruje, że częściej korzysta z aplikacji dedykowanych spotkaniom służbowym online. Choć zauważyliśmy, że oszczędziliśmy czas i pieniądze nie jeżdżąc każdego dnia do biura, to ciekawostką jest fakt, że tylko 24% ankietowanych chce po pandemii nadal pracować zdalnie. Taki sam odsetek ankietowanych planuje korzystać z aplikacji do spotkań video online w celach zawodowych. Lektura danych i wniosków w poszczególnych częściach pokazuje co się zmieniło na lepsze, ale też co zaniedbaliśmy (jedynie 15% badanych przywiązywało podczas pandemii większą wagę do sortowania i ograniczania liczby odpadów, ale aż 53% planuje poprawę po pandemii, 47% uznało, że jest to dla nich bardzo ważne).

Pełny raport można pobrać ze strony internetowej 24/7Communication.

Raport „Jutrologia, czyli jak koronawirus wstrząsnął naszym światem” powstał w ramach narzędzia deepdive+®. deepdive+® to raport dostarczający informacji, co i jak ludzie mówią i myślą o marce, konkurencji albo o dowolnym obszarze, który jest istotny dla wybranej działalności. Główną przewagą deepdive+® jest połączenie dwóch metod badawczych – CAWI, przeprowadzanego we współpracy z agencją badawczą OpinionWay i social listeningu przygotowywanego przez 24/7Communication, które razem pozwalają dokładniej przeanalizować temat i lepiej poznać konsumentów. Dzięki uwzględnieniu dwóch źródeł w jednym raporcie możemy lepiej zaplanować działania komunikacyjne i przygotować się na ewentualne kryzysy. 

CAWI: badanie ilościowe przeprowadzone wśród 1369 Polaków respondentów w wieku 18 lat i starszych, próby reprezentatywne dla populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia i regionu. Ankiety zrealizowano od 11/06 do 15/06/2020, w czasie kiedy media komunikowały o nowym ognisku epidemii na Śląsku. Margines błędu od 1,5 do 3 punktów procentowych, który należy wziąć pod uwagę czytając wyniki dla próbek N=1000 respondentów. 

Social Listening przeprowadzono na losowej próbce 660 treści zawierających interesujące nas zwroty kluczowe (po pandemii/po epidemii/po koronawirusie/po wirusie/po kwarantannie), pochodzących z forów, social media i portali (komentarze), opublikowanych między 01/03 a 07/06/2020, pozyskanych przy pomocy narzędzia SentiOne. 

Tagi: Koronawirus Dirk Aarts 24/7Communication Nicolas Curtelin OpinionWay Polska
Oceń artykuł:

Źródło: 24/7Communication

Jutrologia, czyli jak koronawirus wstrząsnął naszym światem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.