Jones Lang LaSalle: raport o głównych obszarach koncentracji marek luksusowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-07-19 | 10:00
Światowy rynek dóbr luksusowych wyszedł z kryzysu znacznie szybciej niż się tego spodziewano. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, jakie zanotowało grono wiodących międzynarodowych dystrybutorów dóbr luksusowych, w przypadku wielu z nich znalazło także swoje odzwierciedlenie w rekordowych przychodach oraz rosnących notowaniach akcji. Motorem sukcesu okazały się sieci sklepów własnych. W świetle powyższych trendów, Jones Lang LaSalle prezentuje analizę porównawczą lokalizacji o najwyższej koncentracji marek luksusowych w Europie. Przedmiotem raportu są wyniki badania obecności, określonej przez analityków Jones Lang LaSalle, próby 100 najbardziej luksusowych światowych marek w 21 największych metropoliach Europy.
Rynek dóbr luksusowych to najbardziej zglobalizowany segment handlu, o coraz silniej zaznaczającej się dwutorowej strategii ekspansji. Głównym kierunkiem rozwoju marek luksusowych stała się Azja oraz rynki rozwijające się, za wyjątkiem Japonii - lokalizacje generujące najwyższe wzrosty przychodów ze sprzedaży. Odmrożenie inwestycji, głównie w formie rearanżacji oraz rozbudowy posiadanych sklepów, dotyczy także dojrzałych rynków Europy Zachodniej. Coraz większy nacisk kładziony jest przy tym na kwestie optymalizacji istniejących sieci sprzedaży.
Nasycenie markami luksusowymi: Najwięcej luksusowych marek i sklepów w Paryżu oraz Londynie
Niekwestionowanym europejskim centrum luksusu pozostaje niezmiennie Paryż. Zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, analizowana próba 100 najbardziej prestiżowych światowych marek otworzyła w stolicy Francji ponad 150 sklepów własnych, co oznacza, iż część z nich postawiła na więcej niż jedną lokalizację w tym mieście. Wysokie nasycenie markami luksusowymi charakteryzuje także Londyn, skupiający 125 sklepów prowadzonych przez 100 najbardziej renomowanych marek. „Wielką trójkę” zamyka stolica mody - Mediolan, cieszący się obecnością około 90 sklepów z luksusowym asortymentem. Kolejne miejsca rankingu zajmują Moskwa oraz Rzym, z odpowiednio 66 i 59 sklepami luksusowymi.
 
Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Analiz i Doradztwa w Jones Lang LaSalle, opowiada - W Warszawie najbardziej popularną lokalizacją dla marek z najwyższego koszyka cenowego pozostają okolice Placu Trzech Krzyży. To tu swoje sklepy otworzyli m.in.: Ermenegildo Zegna, Max Mara, Burberry, Hugo Boss, Escada, Carolina Herrera, Lacoste, Coccinelle, Emporio Armani, Francesco Biasia oraz TruTrussardi. Nową lokalizacją dla marek luksusowych może okazać się dom towarowy Wolf Bracka - inwestycja zlokalizowana około 200 m od Placu Trzech Krzyży, której otwarcie planowane jest jeszcze tego lata.  
Komentując zaprezentowane w raporcie wyniki badań, Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle, powiedziała - Warszawę cechuje wciąż duży potencjał rozwoju segmentu dóbr luksusowych. Zauważalny jest wzrost popytu na dobra luksusowe, co pociąga za sobą coraz większe zainteresowanie prestiżowymi powierzchniami handlowymi. Niska liczba sklepów własnych najbardziej luksusowych światowych marek nie oznacza, iż produktów tych w Warszawie nie znajdziemy. Większość z nich zdecydowało się jednak na wejście na polski rynek poprzez programy franczyzowe, które zgodnie z przyjętą metodologią badania, nie zostały w nim uwzględnione.
Stopień penetracji rynku: Luksusowe marki na ulicach wszystkich największych europejskich metropolii
Najsilniejszą pozycją na ulicach handlowych największych metropolii Europy Zachodniej cieszy się marka Hugo Boss, posiadająca ponad 40 sklepów własnych. Dzięki aktywnej polityce proinwestycyjnej, szczególnie widocznej w ciągu ostatnich kilku lat, Hugo Boss pozostaje właścicielem nawet kilku sklepów w odniesieniu do wielu z miast objętych badaniem. Wysokie nasycenie sklepów prowadzonych pod własnym szyldem cechuje także markę Max Mara. Nieco gorszym wynikiem - 25 sklepów i więcej, we wszystkich 21 analizowanych lokalizacjach - mogą pochwalić się marki, takie jak: Burberry, Cartier, Escada, Gucci, Hermès, Louis Vuitton, Mont Blanc oraz Prada. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, iż analizowana próba 100 najbardziej luksusowych marek prowadzi łącznie prawie 1.000 sklepów własnych w 21 miastach Europy.
Najwyższe stawki czynszowe: Najdrożej w Londynie, Paryżu i Moskwie
Londyńska New Bond Street to najdroższa ulica handlowa w Europie Zachodniej ze średnim rocznym czynszem na poziomie 7,900 €/ mkw. Nieznacznie niższy poziom stawek czynszowych dotyczy paryskiej Avenue Montaigne (około 7,500 €/ mkw/rok) oraz moskiewskiej Stoleshnikov Lane (około 7,015 €/mkw/rok). Zestawienie pięciu najdroższych lokalizacji europejskich zamykają włoskie: Via Montenapoleone w Mediolanie oraz Via Condotti w Rzymie.
 
Anna Wysocka komentuje - Polskie ulice handlowe wypadają pozytywnie na tle europejskiej konkurencji. Względnie spora dostępność lokali przy wiodących ulicach handlowych oraz najniższe roczne stawki czynszowe na poziomie poniżej 1,000 € /mkw, dają zielone światło do rozwoju w najbardziej prestiżowych lokalizacjach centralnych znanym markom międzynarodowym, również tym nowym.
Kanały dystrybucji: Sklepy kluczowym czynnikiem sukcesu branży dóbr luksusowych
Pomimo wzrastającego znaczenia dystrybucji w internecie, sprzedaż stacjonarna pozostaje kluczowym czynnikiem sukcesu segmentu dóbr luksusowych. Przeprowadzona analiza rocznych wyników finansowych wiodących światowych detalistów dóbr luksusowych, jednoznacznie potwierdziła wysoką dynamikę wzrostu przychodów generowanych właśnie przez sklepy własne. Mając na uwadze powyższe, w centrum uwagi reprezentantów segmentu dóbr luksusowych pozostają inwestycje podnoszące efektywność, a zatem szybkość własnych procesów dystrybucji. Producenci dóbr luksusowych coraz częściej wertykalizują swoją aktywność handlową, inwestując we własne punkty handlu detalicznego. Odchodząc od rynkowych praktyk segmentu tekstyliów zorientowanego głównie na duży wolumen sprzedaży, producenci luksusowych marek koncentrują się na dostarczaniu na rynek kolekcji możliwie jak najbardziej dopasowanych ilościowo do potencjalnego popytu, a więc mniejszych a wprowadzanych częściej, niezależnie od klasycznych sezonów modowych wiosna-lato / jesień-zima.
Komentarz dotyczący metodologii badań
Przedmiotem zaprezentowanych analiz, jest badanie obecności, wyselekcjonowanej przez analityków Jones Lang LaSalle, próby 100 najbardziej luksusowych marek w 21 największych metropoliach Europy. Pod uwagę brano wyłącznie sieć sklepów własnych zlokalizowanych w najbardziej prestiżowych lokalizacjach, w tym zarówno w ramach ulic, jak i galerii handlowych. Sklepy multibrandowe oraz na zasadach franczyzy nie zostały uwzględnione. Z uwagi na niską transparentność kategorii, z analizy wyłączono także lokale handlowe w domach towarowych. Pod względem lokalizacyjnym, przeprowadzone badanie objęło wiodące ulice handlowe i ich rozgałęzienia usytuowane w centrach największych metropolii Europy.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2011-07-01 do 2011-07-03

Zobacz także

Jones Lang LaSalle: raport o głównych obszarach koncentracji marek luksusowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.