Jones Lang LaSalle publikuje "Barometr handlowy w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej”

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-11-14 | 18:00
Najnowszy raport stanowi przegląd sytuacji na rynku centrów handlowych w siedmiu państwach tego liczącego 97 milionów mieszkańców regionu tj. w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji oraz Serbii. Publikacja wsparta została badaniem ankietowym wśród kluczowych sieci handlowych oraz właścicieli i deweloperów obiektów handlowych, którzy posiadają nieruchomości w kilku krajach tej części Europy.
Beatrice Mouton, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w regionie CEE & SEE komentuje: - Raport ukazuje cechy wspólne oraz różnice w sektorze handlu detalicznego między poszczególnymi rynkami regionu. Spośród siedmiu krajów, Chorwacja i Serbia nie są na razie członkami Unii Europejskiej, choć oczekują na akcesję w pierwszym możliwym terminie. Barometr odczuć handlowych wskazuje na względnie pozytywną sytuację w regionie, przy czym pewne rynki np. Polska, radzą sobie wyraźnie lepiej od przeciętnej, natomiast inne np. Węgry, wciąż pozostają na drugim końcu skali.
Najważniejsze fakty i liczby raportu to:     
• Spodziewany jest wzrost obecnej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej o 2,5 mln mkw. do końca 2013 r., przy czym aż 45 centrów handlowych zostanie oddanych do użytku w regionie tylko w 2012. Oznacza to, iż rynek powiększy się o dużą liczbę nowych, wysokiej jakości produktów inwestycyjnych. Blisko połowa nowej powierzchni przypada na Polskę, a za nią są Rumunia, Serbia i Chorwacja.
• Zasoby nowoczesnych powierzchni centrów handlowych w Warszawie to jedynie 14% całkowitej podaży. Duża liczba mniejszych miast w Polsce pozwala deweloperom i właścicielom nieruchomości na dywersyfikację portfela. Inaczej sytuacja wygląda na Węgrzech, w Chorwacji i Serbii, na których to rynkach podaż obiektów handlowych w stolicach to ponad połowa zasobów krajowych. Państwa te, a także Czechy, Słowacja i Rumunia to rynki handlowe silnie zdominowane przez stolice.
• Czechy są najbardziej nasyconym rynkiem regionu (231 mkw. powierzchni handlowej na 1 000 mieszkańców). Polska zajmuje drugie miejsce z nasyceniem na poziomie 197 mkw. na 1 000 mieszkańców, dalej w kolejności są Chorwacja i Słowacja. Jednak porównując tylko stolice, Warszawa wciąż posiada ogromny potencjał pod kątem nowych inwestycji w sektorze „retail”. Będąc zdecydowanie większym rynkiem niż Bratysława, Praga i Zagrzeb, i posiadając podobny poziom wynagrodzeń, polska stolica cechuje się bowiem mniejszą podażą powierzchni handlowych w przeliczeniu na 1 000 mieszkańców.
Najważniejsze przesłania raportu związane z odczuciami sieci handlowych są następujące:
• Centra handlowe są preferowaną ścieżką rozwoju w regionie. Z uwagi na obniżenie się stawek czynszowych w centrach handlowych, format ten stał się bardziej konkurencyjny dla parków handlowych, podważając nieco tym ostatnim argument kosztowy.
 
• Polska przyciąga największą liczbę nowych marek. GAP, LC Waikiki, Toys "R” Us, Lindex i Desigual to przykłady zagranicznych sieci handlowych, które w ostatnim czasie zdecydowały się wejść na polski rynek. Decyzje o ekspansji podejmowane są w oparciu o wielkość rynku, siłę nabywczą, oraz w pewnym sensie również dostępność partnerów – franczyzobiorców, dla tych, którzy zdecydowali się właśnie na franczyzę jako sposób rozwoju. Polska, Rumunia, Chorwacja i Serbia to w opinii sieci handlowych bardzo ciekawe destynacje, natomiast Czechy, Słowacja i Węgry muszą silniej zabiegać o nowe zagraniczne marki.
•    Franczyza jest szeroko praktykowanym w regionie CEE i SEE sposobem na rozwój sieci, jednak nadal problemem pozostaje znalezienie właściwego lokalnego partnera z odpowiednim doświadczeniem i zapleczem finansowym. Niektóre marki w swej strategii mają wpisany rozwój bezpośredni np. H&M, C&A, New Yorker, Deichmann, Takko oraz Humanic, inne w tym np. Debenhams decydują się wyłącznie na franczyzę.  
Beatrice Mouton dodaje: - Marki hiszpańskie, włoskie, francuskie, oraz poniekąd również brytyjskie silniej rozwijają się w Polsce i Rumunii, choć atrakcyjne są również dla konsumentów w Chorwacji i Serbii. Natomiast sieci austriackie i niemieckie bardziej widoczne są w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż marki sprawdzają się najczęściej na tych rynkach, które są im bliskie kulturowo i historycznie. Co ciekawe, Polska i Rumunia mogą pochwalić się większą różnorodnością marek krajowych, podczas gdy Serbia, Węgry, Chorwacja i Czechy uzależnione są od sieci zagranicznych.
Polska ustępuje jednak innym krajom regionu w konkurencji głównych ulic handlowych. Najlepiej rozwinięty centralny, handlowy obszar miasta mają Czechy –  w Pradze między Na Příkopě i Václavské Náměstí swoje sklepy ma lub będzie miało większość operatorów detalicznych. Drugim krajem pod względem atrakcyjności głównych ulic handlowych są Węgry, jednak w przeciwieństwie do Czech – na Węgrzech atrakcyjność głównych ulic handlowych ogranicza się do Budapesztu. Polska i Rumunia są bardzo niejednolite w kontekście obszarów śródmiejskich i atrakcyjnych lokali handlowych, które niejednokrotnie przeplatane są tymi mniej atrakcyjnymi.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Jones Lang LaSalle publikuje "Barometr handlowy w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.