Jones Lang LaSalle: Handel na Dolnym Śląsku - Nie tylko Wrocław

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-07-14 | 13:30
Ze wskaźnikiem nasycenia powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 270 mkw na 1.000 mieszkańców, Dolny Śląsk jest dziś najbardziej nasyconym województwem w kraju - średnia dla Polski wynosi 191 mkw/ 1.000 mieszkańców. Biorąc pod uwagę, że gęstość zaludnienia jest tu jedynie nieznacznie wyższa od średniej krajowej, można stwierdzić, że region ten jest na tle kraju dobrze zaopatrzony w centra handlowe. Co więcej, po oddaniu do użytku obiektów aktualnie budowanych, wskaźnik ten wzrośnie do 291.
- Centra handlowe istnieją obecnie w najważniejszych miastach regionu: Legnicy, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Lubinie, Świdnicy, Zgorzelcu, Kłodzku i Głogowie oraz we Wrocławiu, w którym znajduje się około połowy całej powierzchni handlowej województwa - mówi Jan Jakub Zombirt, analityk powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle.
Początki nowoczesnych obiektów handlowych w regionie to rok 1995, kiedy to został otwarty pierwszy sklep sieci „Hit” przy ulicy Długiej we Wrocławiu. Kolejni deweloperzy skupili się w pierwszej kolejności na rynku wrocławskim, jednakże już od 1997 r. obiekty takie zaczęły powstawać w Legnicy, Lubinie czy Wałbrzychu. Do najaktywniejszych na Dolnym Śląsku sieci należały wówczas niemiecki Real oraz brytyjskie Tesco. Pierwsze obiekty na rynku charakteryzowały się dominującą rolą sklepu spożywczego, pozostawiając niewiele powierzchni na sklepy z modą lub usługi.
Jan Zombirt dodaje: Jakościową zmianę na rynku centrów handlowych przyniosła budowa we Wrocławiu Galerii Korona, gdzie jako pierwszy pojawił się element rozrywkowy (kino Ster Century) oraz Galerii Dominikańskiej, która była pierwszym obiektem, w którym rola sklepu spożywczego została zredukowana na korzyść powierzchni przeznaczonej dla sklepów z m.in. odzieżą i obuwiem.
W następnych latach powstały kolejne tego typu obiekty, lecz budowano je jedynie w stolicy regionu. Mniejsze miasta, o niższej niż Wrocław sile nabywczej i chłonności rynku, nie były wówczas atrakcyjnymi lokalizacjami dla deweloperów. To zmieniło się w połowie poprzedniej dekady, kiedy nasycenie handlem w największych miastach w Polsce było na tyle wysokie, że inwestorzy łaskawszym okiem zaczęli spoglądać na mniejsze rynki. Miasta Dolnego Śląska okazały się atrakcyjne, gdyż na tle miejscowości z innych regionów charakteryzowały się relatywnie wyższą siłą nabywczą. Wówczas to w Legnicy zbudowano Galerię Piastów, a w Zgorzelcu Galerię Słowiańską. W innych miastach wciąż rozwijano format hipermarketów wraz z małymi galeriami, które z czasem rozbudowywano (Jelenia Góra, Wałbrzych).
Kryzys finansowy z lat 2008-2009 zweryfikował plany deweloperów oraz sieci handlowych i spowolnił ich ekspansję na Dolnym Śląsku. Obiekty, których budowę wówczas rozpoczęto charakteryzują się dziś wysokimi wskaźnikami powierzchni niewynajętej. Wyjątkiem może być tu Cuprum Arena w Lubinie, która charakteryzuje się niskim współczynnikiem pustostanów i która w świadomości mieszkańców stała się regionalnym centrum handlowym i ważną destynacją handlową, szczególnie w kategorii odzieży i obuwia.
Źródło: Jones Lang LaSalle lipiec 2011, GfK Polonia grudzień 2010

Wraz z budową nowych obiektów i zwiększaniem dostępnej powierzchni handlowej, zwiększyła się dostępność znanych marek wśród mieszkańców Dolnego Śląska. Wrocław wciąż pozostaje najbardziej spenetrowanym rynkiem w regionie - dostępnych jest tam 75% spośród badanych marek obecnych w Polsce. Dostępność znanych marek w pozostałych miastach jest już wyraźnie niższa, co jest skorelowane z wielkością istniejącej tam powierzchni handlowej. W Legnicy wskaźnik ten wynosi 29%, w Wałbrzychu 27%, w Jeleniej Górze 17%, natomiast w Świdnicy i Głogowie jedynie 6%.
Natalia Sobecka, konsultant w dziale powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle, komentuje: Pomimo istniejącej obecnie szerokiej oferty rynek wrocławski nadal postrzegany jest jako atrakcyjne miejsce dla nowych projektów o czym świadczą planowane nowe obiekty z szeroką ofertą handlową, np. Sky Tower czy galeria handlowa planowana na wrocławskich Maślicach. Głównymi gwarantami sukcesu pozostają miedzy innymi: lokalizacja, komunikacja, rodzaj obiektu i odpowiedni najemcy.
Pod względem jakości istniejących centrów handlowych można wyróżnić obiekty, w których dominującą rolę stanowi część hipermarketowa oraz te, w których to galeria generuje największe potoki klientów. Wiodąca rola hipermarketu jest domeną obiektów starszych, oddanych do użytku przed 2005 r., natomiast w okresie późniejszym powstawały zazwyczaj budynki ze znaczną powierzchnią przeznaczoną dla małych sklepów.
Źródło: Jones Lang LaSalle, lipiec 2011

Obecnie na terenie Dolnego Śląska w budowie znajduje się 61,3 tys. mkw. powierzchni najmu w czterech obiektach. Są to rozbudowa Magnolia Park we Wrocławiu, galeria handlowa powstająca w budynku Sky Tower, Galeria Świdnicka oraz Galeria Centrum w Jeleniej Górze. Deweloperzy planują budowę kolejnych obiektów w województwie, jednakże skupią się już raczej na rynkach do tej pory nienasyconych, lub na rozbudowach istniejących już, dobrze funkcjonujących obiektów. Wyjątkiem może być Wrocław, który dzięki swej wielkości i sile nabywczej wciąż jest potencjalnym miejscem dla budowy centrów handlowych.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Jones Lang LaSalle: Handel na Dolnym Śląsku - Nie tylko Wrocław

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.