Jones Lang LaSalle analizuje Białystok pod względem nasycenia powierzchnią handlową

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-03-15 | 13:01
Zespół analityków Jones Lang LaSalle, specjalizujący się w badaniach rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, przedstawia ostatnie analizy dotyczące sektora obiektów handlowych w Białymstoku.
Białystok jest najbardziej na wschód wysuniętym dużym miastem Polski oraz największym miastem w północno-wschodniej części kraju. Miasto to oddziałuje nie tylko na obszar całego województwa podlaskiego, ale również część województwa warmińsko-mazurskiego, a także na tereny położone po drugiej stronie granicy z Białorusią. Jest znaczącym ośrodkiem handlu i usług w regionie, a także miastem skupiającym przemysł meblowy, spożywczy. Białystok jest również ważnym centrum akademickim.
Analitycy z Jones Lang LaSalle zauważają, że w latach 2007-2008 Białystok przeżył boom deweloperski. Wówczas otwarto pięć centrów handlowych o łącznej powierzchni 118 tys. mkw. Z tego powodu zauważalny jest dziś wysoki wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową – na 1,000 mieszkańców, przypada tu 512 mkw powierzchni najmu. Porównując miasta o liczbie mieszkańców pomiędzy 200 a 400 tys. Białystok, zaraz po Częstochowie, posiada najwyższy wskaźnik.
Wiodące obiekty w mieście to Galeria Biała i Galeria Alfa. Oferują one największą powierzchnię, najatrakcyjniejszy zestaw najemców oraz notują najwyższe wskaźniki odwiedzalności. Są jedynymi centrami handlowymi, w których działają sklepy takie jak: H&M, C&A, Zara, New Yorker, Mango czy Esprit. Oba obiekty są zlokalizowane na obrzeżach centrum, a ich oferta jest komplementarna. Podczas gdy w Galerii Białej głównymi najemcami są hipermarket Real oraz popularne marki młodzieżowe ze średniego koszyka cenowego, to Galeria Alfa oferuje zakupy w delikatesach Bomi, a jej profil wyznaczają marki z wyższych segmentów rynkowych.
Pozostałe galerie zlokalizowane są poza obszarem centralnym i w większym stopniu nastawione są na klientów z pobliskich osiedli mieszkaniowych. Natomiast obiekty zlokalizowane przy drodze tranzytowej jak Auchan przy ul. Produkcyjnej oraz Galeria Kwadrat, są również popularne wśród klientów zza wschodniej granicy.
Białystok wyróżnia się spośród innych miast w Polsce brakiem obiektów handlowych wyraźnie zdominowanych przez hipermarket. Wszystkie obiekty oferują klientom, poza dużym najemcą spożywczym, możliwość zrobienia innego rodzaju zakupów w galerii handlowej. Wynika to z faktu, że nowoczesna powierzchnia handlowa w mieście zaczęła się pojawiać dość późno, bo w 2000 roku, kiedy to deweloperzy centrów handlowych coraz rzadziej inwestowali w wolnostojące hipermarkety, a częściej w wielofunkcyjne obiekty handlowo-usługowe.
Wskaźnik powierzchni niewynajętej w Białymstoku wynosi obecnie ok. 4%. Zarówno obiekty o charakterze śródmiejskich galerii handlowych, jak i te o charakterze bardziej osiedlowym cieszą się niskimi wskaźnikami pustostanów. Niestety duże problemy przeżywa nadal Galeria Podlaska, gdzie aż 32% powierzchni pozostaje niewynajętej.
Handel przy głównych ulicach Białegostoku nie stoi obecnie na wysokim poziomie. Tkanka urbanistyczna, która zazwyczaj przyciąga najemców z branż odzieżowej, rozrywkowej czy towarów luksusowych  jest w mieście ograniczona jedynie do rejonu ulicy Lipowej i Rynku Kościuszki. Tam jednak dominują najemcy z branży usługowej, telefonów komórkowych oraz lokalnych najemców spożywczych oraz banków. Pomimo niedawnej rewitalizacji tego rejonu, nie udało się przyciągnąć popularnych sieci handlowych, których obecność wzmocniłaby ten obszar jako destynację zakupową. 
W Białymstoku planowanych jest kilka kolejnych obiektów handlowych wielkopowierzchniowych, jednak nie wszystkie mają realną szansę na realizację. Do najpoważniejszych projektów należą Galeria Jagiellonia przy ul. Jurowieckiej, Białe Tarasy przy Pl. Inwalidów Wojennych oraz Galeria Copernicus w okolicy dworca PKS. Dodatkowo, duża liczba nowych inwestycji mieszkaniowych w Białymstoku może wykreować nowe lokalizacje pod przyszłe centra osiedlowe (dobrym przykładem takiego obiektu jest Galeria Antoniuk).
Rynek powierzchni handlowych w Białymstoku jest obecnie nasycony i jak zauważają specjaliści z Jones Lang LaSalle, musi upłynąć trochę czasu, by udało się zapełnić nowy projekt handlowy najemcami.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Jones Lang LaSalle analizuje Białystok pod względem nasycenia powierzchnią handlową

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.