Rynek warszawski charakteryzuje się wysoką siłą nabywczą, stabilną sytuacją ekonomiczną i dobrymi perspektywami rozwoju, co przyciąga uwagę zarówno wielu deweloperów, jak i najemców. Popyt na lokale handlowe o odpowiednim standardzie jest nadal wysoki, co przy braku nowej powierzchni utrzymuje wskaźnik pustostanów na bardzo niskim poziomie około 1%.
Do najważniejszych wydarzeń w 4 kwartale 2011 r. należało długo oczekiwane otwarcie Domu Mody vitkAc. Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle powiedziała: -
W Domu Mody vitkAc swoją obecność na warszawskim rynku zainaugurowało wiele ekskluzywnych marek poszerzając tym samym asortyment dóbr z wyższej półki na naszym rynku. Miłośnicy marek luksusowych mogą zaspokoić swoje zachcianki m.in. w sklepach Gucci, Lanvin, Yves Saint Laurent czy Bottega Veneta. Ponadto zadebiutowało kilka światowych marek-ikon, jak np. Toys "R" Us (Blue City), GAP, Foot Locker (Arkadia) oraz hiszpańska marka Desigual, która rozpoczęła ekspansję od centrów wyprzedażowych (Factory Ursus). Majsterkowicze mogą robić zakupy w dwóch sklepach Jula otwartych w listopadzie w parkach handlowych na Targówku i w Jankach.
Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu w centrach handlowych wynosi 415 mkw./ 1 tys. mieszkańców, co plasuje aglomerację warszawską na przedostatnim miejscu wśród ośmiu największych obszarów metropolitarnych. Również 2012 r. nie przyniesie fundamentalnych zmian w obrazie rynku. W budowie jest 70 tys. mkw. w trzech obiektach, z czego tylko jeden (Galeria Brwinów o pow. 10 tys. mkw.) otworzy się jeszcze w tym roku. Natomiast otwarcie Galerii Miejskiej Plac Unii (16 250 mkw.) oraz Auchan w Łomiankach (44 tys. mkw.) spodziewane jest w 2013 r. Ruszyła także budowa trzeciego w Warszawie centrum wyprzedażowego – ukończenie Factory Annopol na Białołęce planowane jest na 4 kwartał 2012 r.
W perspektywie kolejnych 2-4 lat mogą wejść w fazę realizacji inwestycje, które w znaczący sposób zmienią obraz handlu w mieście, zwłaszcza w jego południowych regionach. Największe projekty to przebudowa Tesco Kabaty na Ursynowie (45 tys. mkw. po rozbudowie), powiększenie CH Promenada o 25 tys. mkw. na Pradze-Południe, rozbudowa Auchan w Piasecznie o 43 tys. mkw., a także dwie nowe inwestycje firmy GTC – Galeria Wilanów - 76,6 tys. mkw. (we współpracy z firmą Polnord) oraz centrum na Białołęce (61 tys. mkw.).
Tagi: