JLL: Polski rynek handlowy powraca na właściwe tory

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-01-18 | 14:52
Jones Lang LaSalle podsumował rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce w 2011 r.
Podaż
Na początku 2012 r. całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi 7,58 miliona mkw. W 2011 roku dostarczono na rynek ok. 487 tys. mkw. nowej powierzchni. Było to o 17% więcej niż w roku ubiegłym. 80,5% tego wolumenu przypadło na 17 nowych centrów handlowych, natomiast pozostałe 19,5% na rozbudowy 10 już istniejących obiektów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło jedynie 25% - najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora. Największe przeobrażenia układu sił na rynku obserwujemy w tych miastach, w których otwarto pierwsze nowoczesne obiekty lub projekty, które wyróżniają się szczególną jakością i zestawem najemców. Rok 2011 przyniósł też odbicie w sektorze parków handlowych i wyspecjalizowanych magazynów handlowych. Oddano do użytku ponad 293 tys. mkw. powierzchni w tych obiektach, z czego prawie połowa była udziałem sieci z branży „dom i ogród”. Otwarto także jedno centrum wyprzedażowe – Factory w Modlniczce pod Krakowem.
Popyt
W 2011 najemcy wciąż ostrożnie podchodzili do nowych projektów. Tempo rozwoju największych najemców (tzw. anchors) pozostało bez zmian, natomiast mniejsi najemcy często szukali partnerów franczyzowych. Mniejsze rynki oraz te o wysokim nasyceniu powierzchnią handlową są szczegółowo badane przez potencjalnych najemców. Skutkuje to słabszym popytem na lokale, co wiąże się ze wzmożoną presją na obniżkę poziomu czynszów w niektórych miastach. Popyt na powierzchnie w najlepszych obiektach utrzymuje się na wysokim poziomie. Nie skróciły się też listy najemców oczekujących na wolne lokale. W centrach takich stawki czynszowe nie powinny ulec zmianie.
Prawie 40 międzynarodowych marek rozpoczęło działalność w Polsce w 2011 r. Reprezentują one różne branże takie jak "dom i ogród”, moda, obuwie czy gastronomia. Działalność w Polsce zainaugurowały m.in. Toys”R”Us, GAP, Foot Locker, Desigual, Dorothy Perkins czy Lindex. Otwarcie warszawskiego Domu Mody vitkAc pozwoliło zadebiutować na polskim rynku wiele znanym ikonom luksusu (m.in. Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent czy Lanvin).
Perspektywa roku 2012
Obecnie w budowie znajduje się ok. 707 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego w bieżącym roku oddane zostanie ok. 495 tys. mkw. Na najmniejsze miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców) przypadnie tym razem ok. 45% nowej powierzchni, a na główne osiem miast ok. 29%. Deweloperzy koncentrują się głównie na obiektach małych i średnich – 72% nowego wolumenu powstanie w projektach nieprzekraczających wielkości 40 tys. mkw. Wśród najbardziej znaczących obiektów planowanych do ukończenia w br. są m.in.: Europa Centralna w Gliwicach, Nova Park w Gorzowie Wlkp., Auchan w Łomiankach k. Warszawy i Galeria Korona w Kielcach. Możliwe jest również ukończenie City Center w Rzeszowie i Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu.
- Polska coraz częściej jest postrzegana odrębnie od reszty regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Międzynarodowe marki obserwując sytuację gospodarczą przekonują się o stabilności polskiej gospodarki oraz o dobrych perspektywach jej rozwoju. Dlatego też w ubiegłym roku w naszym kraju pojawili się tacy giganci rynku jak GAP, Foot Locker czy Toys”R’Us. Dodatkowo nasz rynek jest obserwowany przez szereg marek luksusowych, dla których Polska jawi się jako potencjalny rynek wzrostu. Dodatkowo, ze względu na rozmiar i liczbę ludności naszego kraju, istnieją duże możliwości rozwoju na wielu mniejszych rynkach poza Warszawą. Pozwala to na optymalizację strategii rozwoju poszczególnych sieci, co czyni nasz kraj dla wielu grup najemców bardziej atrakcyjnym - komentuje Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych.
Zobacz cały raport Jones Lang LaSalle: Rynek Handlowy w Polsce w 2011 [PL]
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2011-12-17 do 2011-12-18

Zobacz także

JLL: Polski rynek handlowy powraca na właściwe tory

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.