JLL: Polska umocniła swoją markę w Europie i na świecie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-05-23 | 11:48
Polska robi światową karierę. Liczba miejsc pracy w branży nowoczesnych usług dla biznesu przekroczy 100 tysięcy do końca 2012 r. 40% zasobów biurowych w Krakowie i Łodzi zajmują firmy reprezentujące ten sektor - wynika z nowego raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce, wraz z partnerami strategicznymi Jones Lang LaSalle i Hays oraz członkiem wspierającym Baker & McKenzie opublikował nowy raport dotyczący sektora usług dla biznesu. Kluczowe cyfry zawarte w publikacji to: 38 nowych centrów usług biznesowych, ponad 20 nowych inwestorów w 2011 roku, oraz 100 tysięcy zatrudnionych do końca br.
Polska najlepsza w Europie
W ostatnim roku Polska umocniła swoją markę w Europie i szerzej – na świecie, jako miejsce pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Została dostrzeżona nie tylko przez przedstawicieli globalnych korporacji i organizacji branżowych, ale i międzynarodowe grupy analityczne. W 2011 r. grupa Everest uznała Polskę za najbardziej dojrzałą lokalizację offshoringową w Europie i jedną z 5 czołowych na świecie. Hackett Group zidentyfikował Polskę jako jeden z krajów najczęściej wskazywanych przez inwestorów zagranicznych pod projekty offshoringowe, a Tholons zaklasyfikował Kraków na 11. miejscu najbardziej atrakcyjnych aglomeracji outsourcingowych na świecie. Silną pozycję Polski potwierdzają także analizy ABSL, z których wynika, że centra usług biznesowych w Polsce generują niemal 40% z ogólnej puli etatów w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE).
Jacek Levernes, prezes ABSL, członek zarządu HP Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA), wiceprezes Global Business Services EMEA komentuje: - W branży nowoczesnych usług biznesowych w kraju pracuje dziś ponad 85 tysięcy specjalistów, czyli o 50% więcej niż w 2009 r, przy czym liczba miejsc pracy w tej branży w Polsce przekroczy 100 tysięcy do końca br. Polska notuje wysoki wzrost w tym zakresie, i co ważne, coraz bardziej zaawansowane operacje i procesy są przenoszone do naszego kraju, który efektywnie konkuruje już o projekty outsourcingowe z takimi potęgami jak Indie czy Chiny i jest już w pierwszej piątce najważniejszych lokalizacji na globalnej mapie usług.
- Sektor usług jest najpopularniejszym wśród projektów prowadzonych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Na liście 149 inwestorów obsługiwanych obecnie przez Agencję, 30 działa w obszarze BPO. Mogą oni utworzyć ponad 7,7 tysiąca miejsc pracy – dodaje Sławomir Majman, prezes PAIiIZ.
Hewlett-Packard, IBM, Infosys, Capgemini, Google, Nokia, Motorola, Shell, General Electric, Xerox, Jones Lang LaSalle czy IKEA, to tylko kilka przykładów jednych z najbardziej rozpoznawalnych marek obecnych w naszym kraju.
Kim są pracodawcy? To przede wszystkim centra outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO) i informatycznych (ITO), które odpowiadają za 45% ogólnego zatrudnienia w branży, centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC) – 35% oraz ośrodki badawczo-rozwojowe (R&D) – 20%. W tutejsze centra usług inwestują przedsiębiorstwa z 24 państw, głównie z Unii Europejskiej (m.in. Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Holandii) oraz USA. Kogo zatrudniają? Przede wszystkim specjalistów z wyższym wykształceniem oraz studentów, posługujących się biegle językiem angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim i hiszpańskim, a także innymi, mniej popularnymi językami obcymi (m.in. duńskim, szwedzkim, norweskim, holenderskim, czarnogórskim, suahili, mołdawskim). Dziś, centra usług obsługują procesy biznesowe łącznie w 34 językach obcych.
W przeciwieństwie do sytuacji sprzed zaledwie kilku lat kiedy największe szanse na zatrudnienie mieli absolwenci zaraz po studiach, obecnie średnia wieku pracowników to około 29-30 lat, a średni staż pracy wynosi około 3 lat i z roku na rok rośnie. Firmy zaczynają konkurować o ekspertów, którzy mają nie tylko doświadczenie w danym obszarze biznesowym (np. IT), ale i wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania samej branży. W cenie są również osoby mobilne, gotowe do częstych podróży służbowych, zwłaszcza zagranicznych oraz osoby, posiadające specjalistyczne certyfikaty branżowe (np. CIMA, LEAN, Six Sigma).
Nadal w ścisłej czołówce globalnych firm z sektora pozostaje tzw. „złota trójka”, czyli Warszawa, Kraków i Wrocław. To te miasta generują największą liczbę etatów. Krakowskie centra usług zatrudniają łącznie ok. 20 tysięcy pracowników (23%), a warszawskie (17%) i wrocławskie (15%) - po 10 tysięcy. W ciągu ostatnich kilku miesięcy swoją pozycję na lokalnym rynku wzmocniły Trójmiasto i Poznań. W Poznaniu w 2011 r. zainwestowały takie koncerny jak McKinsey & Company czy Samsung. Z kolei w Trójmieście, które na początku tego roku zostało okrzyknięte „wschodzącą gwiazdą outsourcingu” pojawiły koncerny jak Bayer, OIE Support czy Metsa Group. W siedmiu największych aglomeracjach tj. Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Metropolii Śląskiej, Trójmieście i Poznaniu ulokowanych jest ponad 80% wszystkich centrów usług w Polsce. Wynika to przede wszystkim z mocnych ośrodków akademickich w tych miastach oraz szerokiej dostępności nowoczesnej powierzchni biurowej, która różni się jednak pomiędzy poszczególnymi ośrodkami miejskimi.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-04-13 do 2012-04-27

Zobacz także

JLL: Polska umocniła swoją markę w Europie i na świecie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.