JLL: 40% nowej powierzchni budowanej stanowią mniejsze ośrodki miejskie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-04-03 | 14:57
Mniejsze ośrodki miejskie przeżywają boom budowlany. Zrealizowano w nich 68% nowo powstałej powierzchni handlowej w 1 kw. 2012 r. i stanowią blisko 40% nowej powierzchni budowanej w kraju,wynika z Podsumowania Rynku Centrów Handlowych po 1 kw. 2012 r. firmy Jones Lang LaSalle.
Jones Lang LaSalle podsumował rynek centrów handlowych w Polsce w 1 kw. 2012 r. Najważniejsze wnioski płynące z nowego raportu to:
• Podaż: Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie około 7 648 000 mkw. W I kw. 2012 r. podaż powierzchni w kraju wzrosła jednak nieznacznie - zaledwie o 89 500 mkw. Otwarto pięć nowych obiektów, a trzy rozbudowano. Zdecydowana większość, bo aż 61 000 mkw. przypadła na miasta o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców. Największym projektem oddanym do użytku w I kw. jest Centrum Alfa w Grudziądzu, wybudowane przez JWK Invest. Pozostałe otwarcia to m.in. Galeria Świdnicka w Świdnicy, Galeria Starówka w Stargardzie Szczecińskim oraz Galeria Pruchnicka w Jarosławiu. Natomiast rozbudowane obiekty to: Magnolia Park we Wrocławiu (otwarcie Castoramy), Galeria Szperk w Kosakowie pod Gdynią i Galeria Venus w podlubelskim Świdniku.
• Popyt: Poziom powierzchni niewynajętej centrów handlowych w miastach powyżej 200 000 mieszkańców wyniósł średnio 2%, przy czym w ośmiu największych aglomeracjach wskaźnik ten był średnio o połowę niższy niż w miastach między 200 000, a 400 000 mieszkańców. Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, na których w ostatnim okresie pojawiły się duże obiekty, m.in. w Toruniu i w Radomiu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy to m.in. Szczecin i Lublin. 1 kw. 2012 r. przyniósł zapowiedzi rozpoczęcia działalności w Polsce przez kilka zagranicznych sieci handlowych. Swoje sklepy chcą rozwijać niemieckie sieci KIK, NKD czy Maxi Zoo. Zainteresowane polskim rynkiem są także: rosyjska sieć obuwnicza Kari, portugalski Lanidor, łotewska sieć drogerii Attirance czy niemiecka Bonita. Swój pierwszy sklep w Polsce, w Silesia City Center w Katowicach, otworzy wkrótce turecki LC Waikiki. Natomiast właściciel popularnego H&M zapowiada otwarcie w Warszawie pierwszego w Polsce sklepu pod marką COS (Collection of Style). Dodatkowo swoją ekspansję na rynku polskim w 2012 r. planują koncepty gastronomiczne Nordsee, Iceland Foods i Belgian Beer Cafe.
• Perspektywa roku 2012: Z biegiem roku weryfikacji ulegają zapowiedzi otwarć nowych obiektów w 2012 r. Obecnie przewidujemy, że bieżący rok przyniesie wzrost podaży o ok. 445 000 mkw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 000 mkw., z czego zdecydowana większość (87%) przypada na nowe obiekty. Pozostała powierzchnia to rozbudowa już istniejących centrów. Wciąż najwięcej powierzchni realizowanej jest w obiektach małych i średnich (62%). Pod względem wielkości rynku największa aktywność obserwowana jest w głównych aglomeracjach (45%) oraz w miastach o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców (38%). Ciekawie zapowiada się sytuacja na rynkach Bełchatowa i Łomży, miast ok. 70 000 mieszkańców, gdzie wkrótce zaczną działać po dwie nowe galerie handlowe. Najmniejsza aktywność budowlana jest obecnie obserwowana w miastach między 200 000 a 400 000 mieszkańców. Większość tych rynków znajduje się aktualnie na granicy nasycenia. Jednak miasta takie jak Lublin czy Bydgoszcz wciąż leżą w kręgu zainteresowań deweloperów.
Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych komentuje: - W I kw. 2012 r. nie zmieniło się zasadniczo nastawienie najemców do nowych otwarć. Wciąż bardzo uważnie analizowane są wszystkie potencjalne lokalizacje, a proces decyzyjny trwa średnio kilka miesięcy. Niesłabnącym popytem cieszą się wciąż najlepsze obiekty działające w największych aglomeracjach. Właściciele centrów, które są gorzej postrzegane przez rynek, a także tych, które znajdują się w miastach o wysokiej konkurencji, wciąż muszą liczyć się ze zwiększoną presją na obniżkę czynszów oraz wysokimi oczekiwaniami najemców co do wkładu finansowego dewelopera/ właściciela w wykończenie lokali.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

JLL: 40% nowej powierzchni budowanej stanowią mniejsze ośrodki miejskie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.