Z drugiej fali badania podsumowującego polskie media społecznościowe, przeprowadzonego przez IRCenter, wynika, iż pomimo wysokiej popularności serwisów YouTube i Facebook, Internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogosfera i serwisu Twitter, z korzystania, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.
Badanie przeprowadzone zostało na reprezentatywnej próbie polskich Internautów. Pozostałe kluczowe wnioski z badania:
- korzystanie z wielu platform społecznościowych (hyper social) staje się coraz mniej popularne (8% korzysta z 5 serwisów społ. miesięcznie, rok temu 18%),
- miejsce młodych mieszkańców największych miast, w tradycyjnych mediach społecznościowych zajmują „młodzi dorośli”, mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców,
- co 6 Internauta korzysta z Facebook codziennie, serwis YouTube częściej oglądamy kilka razy w tygodniu (33%). Z pozostałych kanałów korzystamy kilka razy w ciągu miesiącu,
- użytkownicy serwisu Instagram są najbardziej społecznościowi, (9 z 10 w ciągu miesiąca korzysta również z serwisu Facebook i YouTube, 8 z 10 czyta blogi, 7 z 10 tweetuje, 6 z 10 korzysta z LinkedIn),
- rekomendację znajomych są najpopularniejszym źródłem rekomendacji produktowych, dla użytkowników mediów społecznościowych (65%). Ich rola wzrośnie, gdyż są kluczowe dla osób w wieku dominujących obecnie „młodych dorosłych”.
Pomimo wysokiej popularności serwisów YouTube i Facebook, tradycyjne kanały społecznościowe, takie jak blogi czy mikroblogi, straciły na prestiżu i zainteresowaniu Internautów.
W porównaniu do ubiegłego roku, aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu, deklaruje aż o 11% Internautów mniej. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni. Tendencja może świadczyć o braku „zmiany pokoleniowej” w blogosferze skierowanej do kobiet. Rekomendację stanowią główną siłę blogosfery. Są one szczególnie ważne dla segmentu „młodych dorosłych” (25-34), coraz aktywniej korzystającego z tradycyjnych serwisów społecznościowych.
Pomimo, iż Instagram nie rósł tak szybko jak się tego spodziewaliśmy, jego użytkownicy są coraz bardziej aktywni w sieci. Są oni również kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi.
Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z serwisu przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako hyper-social. Praktycznie każdy z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, a co 7 odwiedza serwis Twitter. Niestety, tak jak w przypadku blogosfery, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).
Tagi: