-
Rok finansowy 2014 był dla IKEA bardzo udany. Z radością obserwuję zwiększony wzrost we wszystkich kanałach sprzedaży: zarówno w już istniejących, jak i w nowo otwartych sklepach oraz przez Internet. Osiągnęliśmy kilka ważnych kamieni milowych mających na celu uzyskanie niezależności energetycznej, odnotowaliśmy też 58% wzrost sprzedaży produktów, które umożliwiają ludziom prowadzenie bardziej zrównoważonego życia w domu. Zrównoważony rozwój to integralna część naszej strategii biznesowej – powiedział Peter Agnefjäll, prezes i dyrektor generalny Grupy IKEA.
Całkowita sprzedaż wzrosła o 5,9% (z uwzględnieniem różnic walutowych) w porównaniu do poprzedniego roku finansowego i wyniosła 28,7 miliarda euro. Łącznie z dochodem z najmu centrów handlowych, całkowity przychód wyniósł 29,3 miliarda euro (+2,8%). Grupa IKEA zwiększyła udział rynkowy niemal we wszystkich krajach, a ponadto rozpoczęła działalność w Chorwacji. Największymi rynkami pod względem sprzedaży były Niemcy, Stany Zjednoczone, Francja, Rosja i Wielka Brytania. Natomiast Polska już od czterech lat pozostaje w pierwszej trójce krajów na świecie, gdzie IKEA odnotowuje najszybsze tempo wzrostu sprzedaży.
-
Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników w Polsce. Po raz kolejny udało nam się wypracować znaczący – 14% wzrost sprzedaży, a polski rynek pozostaje jednym z najbardziej obiecujących dla IKEA – powiedziała Evelyn Higler, prezes IKEA Retail w Polsce.
- Biorąc pod uwagę tempo wzrostu, Polska jest trzecia na świecie i pierwsza wśród krajów Unii Europejskiej. Bardzo się cieszę, że Polacy coraz bardziej interesują się tematyką wyposażenia wnętrz. Klienci chętnie wybierają nasze funkcjonalne, dobrej jakości rozwiązania, a coraz więcej mebli w kuchni i sypialni w polskich domach pochodzi z naszych sklepów. W ubiegłym roku finansowym dołączyło do nas aż 700 nowych pracowników, dzięki czemu ilość osób zatrudnionych w spółce IKEA Retail zwiększyła się do 2 900 osób. W tym samym czasie nasze sklepy odnotowały aż 23 miliony wizyt. W ciągu najbliższych 20 lat chcemy zwiększyć roczne obroty do 16 miliardów złotych, a więc prawie ośmiokrotnie. Planujemy też otwierać nowe sklepy – już w drugiej połowie 2015 roku pierwszych klientów powita sklep IKEA w Bydgoszczy – dodała Evelyn Higler.
-
Mamy ambitny plan rozwoju, a jednocześnie bardzo zależy nam na pozytywnym oddziaływaniu na ludzi i naszą planetę. Dzięki naszej skali mamy wyjątkową możliwość, aby przyczynić się do pozytywnych zmian w społeczeństwie, na przykład tworząc energooszczędne oświetlenie w przystępnej cenie i jednocześnie atrakcyjne dla milionów ludzi – dodał Peter Agnefjäll.
W ramach swojej działalności Grupa IKEA wyprodukowała energię odnawialną odpowiadającą 42% całej zużywanej energii, a do roku 2015 zamierza zainwestować 1,5 miliarda euro w projekty z dziedziny energetyki odnawialnej, głównie w farmy wiatrowe i panele fotowoltaiczne (PV).
W roku finansowym 2014 przekazano 200 milionów euro na nowy program lojalnościowy dla pracowników Tack!, a kwota przeznaczona na program premiowy One IKEA Bonus została zwiększona o 98 milionów euro, jako wyraz wdzięczności dla pracowników.
-
Kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze dobre wyniki jest długofalowa wizja oraz fakt, że nie staramy się maksymalizować zysków krótkoterminowych. Nieustannie staramy się tworzyć lepsze produkty w niższych cenach dla naszych klientów, a także dokonywać istotnych inwestycji w naszą przyszłość – dodał Peter Agnefjäll.
Wizją IKEA jest tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi poprzez oferowanie szerokiego asortymentu funkcjonalnych i dobrze zaprojektowanych artykułów wyposażenia domu, w niskich cenach, aby jak najwięcej ludzi mogło sobie na nie pozwolić. Grupa IKEA zatrudnia 147 tys. pracowników i posiada 318 sklepów na 28 rynkach, a w sumie prowadzi działalność w 43 krajach. Sprzedaż internetowa dostępna jest na 13 rynkach. Ponad 40 sklepów prowadzonych jest na zasadach franczyzy poza Grupą IKEA.