Haitong Bank o spółkach z branży handlu detalicznego

2016-12-20 | 17:00

Haitong Bank wyselekcjonował kilka najistotniejszych kwestii decydujących o rozwoju sektora handlowego w Polsce w 2017 r. Pierwszym istotnym tematem jest wprowadzenie  zakazu handlu w niedzielę. Drugim zagadnieniem jest ponowna dyskusja na temat ostatecznego kształtu podatku handlowego.

Wpływ na sektor handlowy będą również miały, wskaźniki makroekonomiczne i dotyczące konsumpcji, które mogą być wsparte przez program 500+ i budżet unijny. Ponadto istotny też będzie poziom kursów walutowych oraz presja płacowa. Haitong uważa, że mnożniki wyceny dla blue-chipów polskiego rynku detalicznego, z nawiązką uwzględniają wszystkie pozytywy, natomiast nie biorą pod uwagę potencjalnych i realnych zagrożeń. Stąd analitycy Haitong z dystansem podchodzą do sektora handlu detalicznego, preferując CCC (NEUTRALNIE) ponad LPP (SPRZEDAJ). Obie spółki mają wysokie wyceny, ale w przypadku CCC jest to usprawiedliwione przez znacznie bardziej atrakcyjny profil wzrostu (wskaźnik CAGR dla przychodów i EBITDA na lata 2015-18 wynosi 22/25 procent wobec 14/6 procent dla LPP oraz mniejszą ekspozycję na kursy walutowe). Analitycy Haitong uważają, że wysoka wycena LPP uwzględnia najbardziej optymistyczny scenariusz, ze wzrostem marży brutto o 3 punkty procentowe i niewielkim zwiększeniem kosztów SG&A na metr kwadratowy, co w ich opinii wydaje się mało prawdopodobne biorąc pod uwagę osłabienie kursu PLN do USD i EUR.
 
LPP
Haitong Bank w raporcie z 16 grudnia podtrzymuje rekomendację SPRZEDAJ dla LPP, ale podnosi cenę docelową akcji do 4 888 PLN (z 4 310 PLN). Podwyżka wynika z poprawy sprzedaży porównywalnej i marży brutto, co przekłada się na podwyższenie prognoz analityków co do zysku EBITDA o 12/16/6 procent w latach 2016/17/18. W istocie przełom w sprzedaży porównywalnej i marży brutto w przypadku LPP jest widoczny i zdaniem Haitong wynika z kilku czynników. Takich jak niska baza porównawcza oraz lepsza kolekcja jesienno-zimowa w 2016 r. Dodatkowo, ważnym czynnikiem była również poprawa zarządzania kapitałem obrotowym. Wpływ miało również ożywienie na rynkach WNP, a także korzystna pogoda. Odbicie na marży brutto rozpoczęło się we wrześniu 2016 r. i dzięki niskiej bazie porównawczej będzie się prawdopodobnie utrzymywało w najbliższych miesiącach. Analitycy Haitong doceniają wysiłki zarządu na rzecz udoskonalenia kolekcji, co przekłada się na wzrost marży brutto i sprzedaży porównywalnej, ale także poprawę po stronie kapitału obrotowego (OpCF po dziewięciu miesiącach 2016 r. wynosił 179 mln PLN wobec -11 mln PLN po dziewięciu miesiącach 2015). Haitong uważa jednak, że rynek z nawiązką uwzględnił już te pozytywne zmiany, a obecny kurs akcji nie odzwierciedla realnych zagrożeń, na które LPP jest narażony. Pierwszym z nich jest znacznie słabszy PLN niż oczekiwał zarząd, co prawdopodobnie stłumi wzrost marży brutto w 2017 r. Kolejnym jest bardzo prawdopodobna strata sklepu w Londynie, która według szacunków Haitong w 2017 r. może wynieść ok. 15 mln PLN. Następnie, zakaz handlu w niedzielę, jeżeli zostanie wprowadzony, nieuchronnie uderzy w liczbę odwiedzających i sprzedaż porównywalną. Dodatkowo LPP jest obecnie wyceniany według wskaźnika EV/EBITDA na lata 2017/18 na 14.5- i 12,5-krotność, co daje 67/50-procentową premię w porównaniu do wszystkich konkurentów z branży odzieżowej i 3/0-procentową premię w porównaniu z IDX i H&M według konsensusu BBG.

CCC
Haitong Bank w raporcie z 16 grudnia podtrzymuje rekomendację NEUTRALNIE dla CCC, ale podnosi cenę docelową akcji do 189,5 PLN (ze 185,3 PLN). Zmiana ta jest efektem podniesienia przez analityków prognozy zysku EBITDA na lata 2016/17 o 3/7 procent za sprawą lepszej od oczekiwanej sprzedaży w 2016 r., zarówno tradycyjnej, jak i za pośrednictwem e-commerce oraz szybszej od zakładanej rozbudowy powierzchni sklepowej w latach 2017-19. Dzięki czemu CCC powinien stać się jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych, z imponującym wskaźnikiem CAGR dla przychodów/EBITDA/zysku netto na lata 2015-18 w wysokości 22/25/30 procent. Haitong docenia profil rozwojowy CCC w tradycyjnych sieciach handlowych, szczególnie na mniej rozwiniętych rynkach wschodnich, które powinny oferować solidny potencjał wzrostowy (ale także wiążą się z pewnym ryzykiem). Analitycy Haitong doceniają również zaangażowanie CCC w e-handel poprzez witrynę eobuwie.pl, które w 2017 r. powinno zostać wsparte poprzez otwarcie e-sklepu CCC. Jednocześnie jednak analitycy zwracają uwagę na zagrożenia związane ze wzrostem organicznym i potencjalnym wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Haitong Bank

Haitong Bank o spółkach z branży handlu detalicznego

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.