Haitong Bank wyselekcjonował kilka najistotniejszych kwestii decydujących o rozwoju sektora handlowego w Polsce w 2017 r. Pierwszym istotnym tematem jest wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę. Drugim zagadnieniem jest ponowna dyskusja na temat ostatecznego kształtu podatku handlowego.
Wpływ na sektor handlowy będą również miały, wskaźniki makroekonomiczne i dotyczące konsumpcji, które mogą być wsparte przez program 500+ i budżet unijny. Ponadto istotny też będzie poziom kursów walutowych oraz presja płacowa. Haitong uważa, że mnożniki wyceny dla blue-chipów polskiego rynku detalicznego, z nawiązką uwzględniają wszystkie pozytywy, natomiast nie biorą pod uwagę potencjalnych i realnych zagrożeń. Stąd analitycy Haitong z dystansem podchodzą do sektora handlu detalicznego, preferując CCC (NEUTRALNIE) ponad LPP (SPRZEDAJ). Obie spółki mają wysokie wyceny, ale w przypadku CCC jest to usprawiedliwione przez znacznie bardziej atrakcyjny profil wzrostu (wskaźnik CAGR dla przychodów i EBITDA na lata 2015-18 wynosi 22/25 procent wobec 14/6 procent dla LPP oraz mniejszą ekspozycję na kursy walutowe). Analitycy Haitong uważają, że wysoka wycena LPP uwzględnia najbardziej optymistyczny scenariusz, ze wzrostem marży brutto o 3 punkty procentowe i niewielkim zwiększeniem kosztów SG&A na metr kwadratowy, co w ich opinii wydaje się mało prawdopodobne biorąc pod uwagę osłabienie kursu PLN do USD i EUR.
LPP
Haitong Bank w raporcie z 16 grudnia podtrzymuje rekomendację SPRZEDAJ dla LPP, ale podnosi cenę docelową akcji do 4 888 PLN (z 4 310 PLN). Podwyżka wynika z poprawy sprzedaży porównywalnej i marży brutto, co przekłada się na podwyższenie prognoz analityków co do zysku EBITDA o 12/16/6 procent w latach 2016/17/18. W istocie przełom w sprzedaży porównywalnej i marży brutto w przypadku LPP jest widoczny i zdaniem Haitong wynika z kilku czynników. Takich jak niska baza porównawcza oraz lepsza kolekcja jesienno-zimowa w 2016 r. Dodatkowo, ważnym czynnikiem była również poprawa zarządzania kapitałem obrotowym. Wpływ miało również ożywienie na rynkach WNP, a także korzystna pogoda. Odbicie na marży brutto rozpoczęło się we wrześniu 2016 r. i dzięki niskiej bazie porównawczej będzie się prawdopodobnie utrzymywało w najbliższych miesiącach. Analitycy Haitong doceniają wysiłki zarządu na rzecz udoskonalenia kolekcji, co przekłada się na wzrost marży brutto i sprzedaży porównywalnej, ale także poprawę po stronie kapitału obrotowego (OpCF po dziewięciu miesiącach 2016 r. wynosił 179 mln PLN wobec -11 mln PLN po dziewięciu miesiącach 2015). Haitong uważa jednak, że rynek z nawiązką uwzględnił już te pozytywne zmiany, a obecny kurs akcji nie odzwierciedla realnych zagrożeń, na które LPP jest narażony. Pierwszym z nich jest znacznie słabszy PLN niż oczekiwał zarząd, co prawdopodobnie stłumi wzrost marży brutto w 2017 r. Kolejnym jest bardzo prawdopodobna strata sklepu w Londynie, która według szacunków Haitong w 2017 r. może wynieść ok. 15 mln PLN. Następnie, zakaz handlu w niedzielę, jeżeli zostanie wprowadzony, nieuchronnie uderzy w liczbę odwiedzających i sprzedaż porównywalną. Dodatkowo LPP jest obecnie wyceniany według wskaźnika EV/EBITDA na lata 2017/18 na 14.5- i 12,5-krotność, co daje 67/50-procentową premię w porównaniu do wszystkich konkurentów z branży odzieżowej i 3/0-procentową premię w porównaniu z IDX i H&M według konsensusu BBG.
CCC
Haitong Bank w raporcie z 16 grudnia podtrzymuje rekomendację NEUTRALNIE dla CCC, ale podnosi cenę docelową akcji do 189,5 PLN (ze 185,3 PLN). Zmiana ta jest efektem podniesienia przez analityków prognozy zysku EBITDA na lata 2016/17 o 3/7 procent za sprawą lepszej od oczekiwanej sprzedaży w 2016 r., zarówno tradycyjnej, jak i za pośrednictwem e-commerce oraz szybszej od zakładanej rozbudowy powierzchni sklepowej w latach 2017-19. Dzięki czemu CCC powinien stać się jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych, z imponującym wskaźnikiem CAGR dla przychodów/EBITDA/zysku netto na lata 2015-18 w wysokości 22/25/30 procent. Haitong docenia profil rozwojowy CCC w tradycyjnych sieciach handlowych, szczególnie na mniej rozwiniętych rynkach wschodnich, które powinny oferować solidny potencjał wzrostowy (ale także wiążą się z pewnym ryzykiem). Analitycy Haitong doceniają również zaangażowanie CCC w e-handel poprzez witrynę eobuwie.pl, które w 2017 r. powinno zostać wsparte poprzez otwarcie e-sklepu CCC. Jednocześnie jednak analitycy zwracają uwagę na zagrożenia związane ze wzrostem organicznym i potencjalnym wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę.