GUS: niekorzystne przewidywania dotyczące sprzedaży

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-27 | 09:02
Nowe raporty Głównego Urzędu Statystycznego: „Koniunktura w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach w lutym 2015 roku” oraz „Koniunktura konsumencka” pokazują niewielką poprawę oceny obu tych obszarów w porównaniu do danych z ubiegłego roku. Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% przedsiębiorstw. Nastroje te nieznacznie wzrosły w porównaniu z wynikami ze stycznia bieżącego roku. Wyraźnemu pogorszeniu uległy natomiast nastroje konsumenckie.
Ogólny klimat w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie ujemnym, choć lepszym niż w styczniu. Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% badanych przedsiębiorstw, a pogorszenie 16%. Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie uległa zmianie. Dane te w niewielkim stopniu odbiegają od wyników publikowanych w styczniu.
Mimo to nadal pojawiają się niekorzystne przewidywania dotyczące sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Odpowiednie diagnozy są pesymistyczne, najgorsze na przestrzeni ostatnich dziesięciu miesięcy.
Najbardziej optymistycznie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają przedsiębiorstwa, których siedziba znajduje się w województwie wielkopolskim i mazowieckim. Najbardziej pesymistyczne oceny w tym zakresie zgłaszają przedsiębiorstwa z województwa opolskiego.
Ze względu na mniej niekorzystne prognozy sprzedaży, przy utrzymującym się nadmiernym poziomie zapasów towarów, planowany jest mniejszy niż przewidywano w styczniu spadek zamówień towarów u dostawców. Redukcje zatrudnienia mogą być nieznaczne, zbliżone do planowanych miesiąc wcześniej i mniejsze od zapowiadanych w analogicznym miesiącu ostatnich trzech lat. W lutym dyrektorzy przedsiębiorstw przewidują nieznaczne przyspieszenie dynamiki cen.
W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. Od początku ubiegłego roku w branży włókno, odzież, obuwie odnotowano optymistyczne oceny w tym zakresie (wzrost o 3% w porównaniu do poprzedniego miesiąca). Negatywnie koniunkturę oceniają jednostki z branży żywności. Dane te pozostają niezmienne od początku 2015 roku. Natomiast o 6 % wzrosła negatywna ocena koniunktury wśród przedstawicieli branży artykułów gospodarstwa domowego.
Małe firmy, zatrudniające do 49 osób, oceniają koniunkturę pozytywniej niż w ciągu ubiegłych dwóch miesięcy. W średnich przedsiębiorstwach, zatrudniających od 49 do 249 pracowników, ogólny klimat koniunktury pozostaje w lutym bez zmian. Z kolei w dużych firmach, gdzie zatrudnionych jest ponad 250 osób zanotowano niewielką poprawę koniunktury w porównaniu z ocenami ze stycznia. Nastąpiło tym samym odwrócenie trendu spadkowego, który towarzyszył dużym podmiotom w ocenie koniunktury od dwóch miesięcy.
Jeśli zaś chodzi o nastoje konsumenckie – wyraźnie pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o około 5% i ukształtował się na poziomie około -17%. Największy wpływ na spadek wyników zaufania miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej w kraju. (spadek odpowiednio o 8% i 6%) oraz przyszłej sytuacji gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania dużych zakupów (spadek o 3%). W porównaniu do lutego 2014, obecna wartość Bieżącego wskaźniku ufności konsumenckiej jest wyższa o 3,5%.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji  indywidualnej obniżył się o 5% i ukształtował się na poziomie około -22. Osiągnął tym samym wartość o 2,5% wyższą niż w styczniu 2014 roku.  Wśród składowych tego wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy (spadek o 7%) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 6%). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 4 i 3%.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-05-31 do 2015-05-31

GUS: niekorzystne przewidywania dotyczące sprzedaży

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.