Nowe raporty Głównego Urzędu Statystycznego: „Koniunktura w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach w lutym 2015 roku” oraz „Koniunktura konsumencka” pokazują niewielką poprawę oceny obu tych obszarów w porównaniu do danych z ubiegłego roku. Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% przedsiębiorstw. Nastroje te nieznacznie wzrosły w porównaniu z wynikami ze stycznia bieżącego roku. Wyraźnemu pogorszeniu uległy natomiast nastroje konsumenckie.
Ogólny klimat w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie ujemnym, choć lepszym niż w styczniu. Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% badanych przedsiębiorstw, a pogorszenie 16%. Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie uległa zmianie. Dane te w niewielkim stopniu odbiegają od wyników publikowanych w styczniu.
Mimo to nadal pojawiają się niekorzystne przewidywania dotyczące sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Odpowiednie diagnozy są pesymistyczne, najgorsze na przestrzeni ostatnich dziesięciu miesięcy.
Najbardziej optymistycznie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają przedsiębiorstwa, których siedziba znajduje się w województwie wielkopolskim i mazowieckim. Najbardziej pesymistyczne oceny w tym zakresie zgłaszają przedsiębiorstwa z województwa opolskiego.
Ze względu na mniej niekorzystne prognozy sprzedaży, przy utrzymującym się nadmiernym poziomie zapasów towarów, planowany jest mniejszy niż przewidywano w styczniu spadek zamówień towarów u dostawców. Redukcje zatrudnienia mogą być nieznaczne, zbliżone do planowanych miesiąc wcześniej i mniejsze od zapowiadanych w analogicznym miesiącu ostatnich trzech lat. W lutym dyrektorzy przedsiębiorstw przewidują nieznaczne przyspieszenie dynamiki cen.
W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. Od początku ubiegłego roku w branży włókno, odzież, obuwie odnotowano optymistyczne oceny w tym zakresie (wzrost o 3% w porównaniu do poprzedniego miesiąca). Negatywnie koniunkturę oceniają jednostki z branży żywności. Dane te pozostają niezmienne od początku 2015 roku. Natomiast o 6 % wzrosła negatywna ocena koniunktury wśród przedstawicieli branży artykułów gospodarstwa domowego.
Małe firmy, zatrudniające do 49 osób, oceniają koniunkturę pozytywniej niż w ciągu ubiegłych dwóch miesięcy. W średnich przedsiębiorstwach, zatrudniających od 49 do 249 pracowników, ogólny klimat koniunktury pozostaje w lutym bez zmian. Z kolei w dużych firmach, gdzie zatrudnionych jest ponad 250 osób zanotowano niewielką poprawę koniunktury w porównaniu z ocenami ze stycznia. Nastąpiło tym samym odwrócenie trendu spadkowego, który towarzyszył dużym podmiotom w ocenie koniunktury od dwóch miesięcy.
Jeśli zaś chodzi o nastoje konsumenckie – wyraźnie pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o około 5% i ukształtował się na poziomie około -17%. Największy wpływ na spadek wyników zaufania miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej w kraju. (spadek odpowiednio o 8% i 6%) oraz przyszłej sytuacji gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania dużych zakupów (spadek o 3%). W porównaniu do lutego 2014, obecna wartość Bieżącego wskaźniku ufności konsumenckiej jest wyższa o 3,5%.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 5% i ukształtował się na poziomie około -22. Osiągnął tym samym wartość o 2,5% wyższą niż w styczniu 2014 roku. Wśród składowych tego wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy (spadek o 7%) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 6%). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 4 i 3%.
Tagi: