Grupa EMF: Raport o wynikach finansowych z I poł. 2011 roku

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-08-25 | 19:00
Grupa Empik Media & Fashion opublikowała wyniki za I połowę 2011 roku. W tym okresie całkowite przychody netto Grupy ze sprzedaży zwiększyły się o 7,1% r/r do 1,33 mld zł, co jest efektem 93 otwarć od końca II kwartału 2010 r. do końca II kwartału 2011 r. oraz pozytywnej dynamiki sprzedaży LTL odnotowanej w Grupie Empik i Grupie Smyk w II kwartale 2011 r.
Przychody netto ze sprzedaży na porównywalnej grupie sklepów (LTL), liczone w stałym kursie, zmniejszyły się w I połowie 2011 r. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 2,7%, za co odpowiadają głównie słabsze wyniki I kwartału br., które spowodowane były:
- w Empiku - perturbacjami związanymi z wprowadzeniem 5% stawki VAT na książki oraz brakiem nowości książkowych,
- w Grupie Smyk - z głębokimi wyprzedażami w 2010 r. w Smyk Polska, w związku z czym sprzedaż LTL w 2011 r. jest porównywana z wysoką wartością sprzedaży z ubiegłego roku,
- w grupie modowej - przedłużeniem zimy w Rosji i słabszymi kolekcjami marek Peacocks i River Island (trend spadkowy w Rosji utrzymał się również w II kwartale br., głównie za sprawą gorszej sprzedaży generowanej przez markę Peacocks).
W II kwartale 2011 r. Grupa EMF zanotowała wzrost sprzedaży na grupie LTL, zarówno w wyniku wzrostu sprzedaży w salonach Empik oraz sklepu internetowego empik.com, co jest efektem usprawnienia procesu zarządzania asortymentem (pozytywny trend widoczny również w lipcu br.), mimo słabszej sprzedaży nowości, jak również istotnego wzrostu sprzedaży w Smyk Polska, między innymi dzięki promocji produktów w katalogach wydawanych przez spółkę, i Spiele Max. Szkoły językowe w I kwartale 2011 r. zanotowały pozytywną dynamikę LTL. Spadki w II kwartale 2011 r. to efekt przesunięcia terminów podpisywania kontraktów na kursy korporacyjne z II do III kwartału 2011 r.
W lipcu i sierpniu br. nastąpiła dalsza poprawa wyników sprzedaży LTL Grupy - wzrost rok do roku o 0,9%.
Wartościowa marża brutto Grupy wzrosła o 8,8% do 587,5 mln zł, a w ujęciu procentowym o 0,7 p.p. do 44,1% z 43,4% w I połowie 2010 r. Wzrost marży całej Grupy pochodzi głównie z Empiku, gdzie zmiana wartości marży wynika zarówno ze wzrostu sprzedaży, jak i wzrostu marży w ujęciu procentowym dzięki poprawie marży na sprzedaży kategorii książek oraz Art.&pap, jak również wzrostu sprzedaży Grupy Smyk i Szkół Językowych.
Szkoły Językowe w I połowie 2011 r. odnotowały pozytywną dynamikę marży brutto, w związku z większą sprzedażą wysokomarżowych kursów Speak Up oraz efektem konsolidacji wysokomarżowej sprzedaży spółki Learning Systems Rosja od lipca 2010 r.
EBITDA Grupy z działalności podstawowej zmniejszyła się w I połowie 2011 r. o 4,8% do poziomu 69,9 mln zł. Na spadek poziomu EBITDA - pomimo wzrostu marży brutto - wpłynęły przede wszystkim wzrosty kosztów stałych (m.in. kosztów najmu, wynagrodzeń oraz koszty sklepów partnerskich), wynikających z dużej liczby nowych otwarć na przestrzeni ostatnich kwartałów, które mają mniejszą produktywność (sprzedaż na mkw.) w porównaniu do dojrzałych sklepów LTL w rezultacie wolniejszego dochodzenia do optymalnego poziomu sprzedaży (głównie w segmencie Moda i Uroda).
W I połowie 2011 r. Grupa EMF zanotowała stratę netto w wysokości 10,2 mln zł w porównaniu do zysku netto w wysokości 13,5 mln zł w I połowie 2010 r. Ujemna dynamika rok do roku to skutek: wyższych kosztów amortyzacji w rezultacie inwestycji poczynionych głównie w otwarcia 93 nowych sklepów na przestrzeni poprzednich czterech kwartałów; wzrostu kosztów finansowych wynikającego z istotnie wyższego poziomu długu netto na koniec czerwca 2011 r. w porównaniu do czerwca 2010 r.
Wzrost długu netto spowodowany był przede wszystkim: wypłatą dywidendy za 2009 r., wydatkami na nowe akwizycje i wykupy udziałów mniejszościowych w Maratexie i Learning Systems Polska; wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi na otwarcia nowych sklepów w okresie ostatnich 12 miesięcy oraz ich zatowarowaniem. O ponad 2 mln zł wzrosło również obciążenie podatkowe, co jest skutkiem głównie rozpoznania mniejszego niż w II kwartale 2010 r. aktywa z tytułu podatku odroczonego od strat podatkowych do wykorzystania.
W strukturze zadłużenia Grupy dominuje dług długoterminowy. Jedynie 30% to zadłużenie krótkoterminowe. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA nie przekracza 2,5, co zdaniem Zarządu sprawia, że dług jest na bezpiecznym dla Grupy poziomie.
Jednak Zarząd Grupy EMF prognozuje, że EBITDA w 2011 r. będzie na poziomie 270 mln zł, a zysk netto będzie wyższy niż w 2010 r.
W I połowie 2011 r. sieć sprzedaży Grupy EMF powiększyła się per saldo o 18 punktów - otwarto 28 lokalizacji, zamknięto 10. Na koniec czerwca 2011 r. sieć sprzedaży liczyła 743 punktów o łącznej powierzchni netto 311.572 mkw.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2011-08-27 do 2011-09-11

Zobacz także

Grupa EMF: Raport o wynikach finansowych z I poł. 2011 roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.