W czwartym kwartale 2013 r. dokonano strategicznej oceny perspektyw rozwoju poszczególnych segmentów Grupy kapitałowej EMF. Negatywne rezultaty segmentu moda, który zanotował stratę w bieżącym roku obrotowym, a także brak perspektyw na wypracowanie modelu biznesowego mogącego przynosić znaczące zyski, skłoniły zarząd spółki do podjęcia decyzji o zaniechaniu działalności w zakresie handlu detalicznego odzieżą i obuwiem w modelu franczyzowym, oraz podjęcia wysiłków mających na celu sprzedaż aktywów tegoż segmentu.
W chwili obecnej Zarząd EMF prowadzi negocjacje z szeregiem oferentów zainteresowanych nabyciem aktywów likwidowanego segmentu. Podjęto również współpracę z firmami działającymi w sektorze doradztwa M&A w celu rozszerzenia kręgu podmiotów, które mogłyby być zainteresowane złożeniem Spółce oferty w powyższym zakresie. Zdaniem Zarządu, działania te powinny przynieść wymierne rezultaty w okresie kolejnych 12 miesięcy w postaci wypracowania środków pieniężnych ze sprzedaży majątku segmentu „Moda”.
-
Decyzja Grupy EM&F o wycofaniu się z segmentu modowego w praktyce oznaczać będzie najprawdopodobniej ich odsprzedaż do właścicieli marek lub nowym partnerom, którzy skupią się na dalszym rozwoju poszczególnych marek/biznesów - powiedział Robert Urbański, prezes Ultimate Fashion, spółki zależnej Grupy EM&F zarządzającej segmentem mody.
Grupa EM&F, poprzez spółki zależne w Polsce, Rosji i na Ukrainie, prowadzi sklepy marek modowych w dwóch modelach biznesowych na podstawie umów franczyzowych (Esprit w Polsce, Rosji i na Ukraine, Aldo i GAP w Polsce) oraz na podstawie umów joint venture (River Island w Polsce i w Rosji, Oviesse w Rosji i na Ukrainie).
-
W obecnej sytuacji, właściciele marek są zainteresowani kontynuacją ich działalności i będą w stanie efektywnie reagować na wyzwania wymagającego otoczenia rynkowego - dodaje prezes Urbański. - Dla przykładu, wyniki sklepów River Island zarówno w Polsce, jak i w Rosji są dobre, dlatego właściciel marki jest zainteresowany nie tylko ich utrzymaniem, ale też dalszą ekspansją - powiedział Robert Urbański. W 2013 roku zostały otwarte 2 nowe sklepy River Island w Polsce - Złote Tarasy i Riviera Gdynia; na początku 2014 roku zostały dodatkowo przeprowadzone 2 remonty warszawskich sklepów - Arkadia i Galeria Mokotów.
Z kolei większość umów franczyzowych, na podstawie których Grupa EM&F prowadzi sklepy marek: Esprit, GAP i Aldo - przewiduje możliwość odkupu sklepów przez franczyzodawcę po zakończeniu okresu, na którą umowa została zawarta. -
Obecnie EM&F prowadzi zaawansowane rozmowy ze wszystkimi markami franczyzowymi, mające na celu przyśpieszenie realizacji opcji odkupu przewidzianych w umowach. Spółka dokonywała już tego typu transakcji. W 2011 r. odsprzedała sklepy Mango i Hugo Boss, a w lutym br. sklepy New Look do franczyzodawców - potwierdza Robert Urbański.
Warto dodać, że strata dywizji mody przedstawiona w wynikach Grupy EM&F za IV kwartał 2013 r. (w kwocie 371 mln zł) to głównie niegotówkowe odpisy związane z działalnością Grupy w segmencie mody na Ukrainie i w Rosji.
Tagi: