W IV kwartale oraz w całym ubiegłym roku Grupa Kapitałowa Monnari Trade S.A. kontynuowała wzrostowy trend sprzedaży w stosunku do lat ubiegłych oraz zwiększyła marże na sprzedawanych towarach. W 2014 roku przychody wzrosły Grupy Kapitałowej wzrosły o 20,4%, osiągając poziom 175,185 mln zł.
Okres IV kwartału w branży odzieżowej tradycyjnie należy do najbardziej udanych okresów sprzedażowych, co związane jest z sprzedażą ciepłej jesienno-zimowej odzieży, wartościowo droższej od towarów z pozostałych
sezonów. Grupa Monnari również wykorzystała efektywnie przedświąteczny popyt i wygenerowała zysk operacyjny na poziomie 16,514 mln zł, co oznacza wzrost o 45,1% w relacji do porównywalnego okresu w 2013 r., gdzie zysk operacyjny zamknął się kwotą 11,384 mln zł.
Na poziomie zysku netto Grupa Kapitałowa wygenerowała w IV kwartale ub.r. sumę 13.779 mln zł, co stanowi wzrost w stosunku do IV kwartału 2013 r. o 27,4%. Cały rok 2014 Grupa zamknęła zyskiem operacyjnym i zyskiem netto odpowiednio na poziomie 30,282 mln zł (wzrost do 2013 r. o 78,3%) oraz 30,241 mln zł (wzrost do 2013 r. o 73,7%).
Na osiągnięte wyniki finansowe miała wpływ przede wszystkim dyscyplina w zarządzaniu kosztami, w tym przede wszystkim kosztami zakupu towarów, które rosły z mniejszą o połowę dynamiką niż przychody – wzrost o 9,4%. Dzięki temu uległa poprawie marża brutto na sprzedaży o 4 p.p. z 56,1% w 2013 r. na 60,1% w 2014 r.
W zakresie kosztów ogólnego zarządu oraz kosztów sprzedaży Grupy (łącznie 76,640 mln zł w 2014 r. vs. 66,234 mln zł w 2013 r.), również ich dynamika wzrostu - 15,7% - była niższa niż wzrost przychodów. Przyrost powyższych kosztów jest spójny ze wzrostem powierzchni sprzedaży (14,5% na koniec 2014 r.)
Według oceny Zarządu Spółki Dominującej, zarówno IV kwartał oraz cały 2014 rok należy ocenić pozytywnie. Powyższe wyniki uzyskano przede wszystkim poprawiając terminowość kolekcji (wprowadzenie do dystrybucji w okresie bardziej optymalnym wobec oczekiwań klientów), jej ceny detalicznej (dostosowanie do potrzeb i możliwości klientów w okresie niepewności gospodarczej oraz obserwowanych spadków cen) oraz renegocjując ceny zakupu towarów (nieco niższe w porównaniu do okresów poprzednich).
W 2014 r. miało miejsce otwarcie 14 nowych salonów Monnari, przy czym 8 zostało uruchomionych w IV kwartale. W dniu 31.12.2014 r. sieć Monnari liczyła 129 salonów łącznie z salonem internetowym.
Tagi: