Zmysłowy zapach perfum, intrygująca bielizna, pamiątkowa biżuteria, a może płyta do kolekcji lub książka do poduszki? Zakochani ruszyli do sklepów w poszukiwaniu prezentów, które zachwycą i oczarują drugą połówkę. Ilu z nas ulega romantycznej atmosferze Walentynek, a ilu nie obchodzi święto zakochanych?
Święto miłości obchodzone 14 lutego, zadomowiło się w Polsce dopiero w latach 90. XX w. Razem z muzyką IRY, gumą turbo i oranżadą w proszku – hitami tamtych lat. Anglosaski św. Walenty szybko zyskał zagorzałych zwolenników oraz… przeciwników. Dla tych drugich walentynki są przejawem amerykanizacji, zwolennicy zaś chętnie zaglądają do portfela, aby sprawić radość drugiej połówce. W tym roku aż 66% z nas będzie obchodziło to święto – wynika z sondy przeprowadzonej w Gemini Park Bielsko-Biała.
Walentynki to niewątpliwie atrakcyjny okres dla sprzedawców. Przystrojone czerwonymi sercami witryny butików przyciągają klientów w okresie pomiędzy zimowymi wyprzedażami, a pojawieniem się lekkich wiosennych kolekcji. Wśród licznych atrakcji dla par i w rytmie melodii „Love is in the air” można przecież spędzić idealną randkę! W zasięgu wzroku jest wszystko: aromatyczna kawa i słodkości, kinowy repertuar wypełniony komediami romantycznymi, menu dla zakochanych w restauracjach, bukiety czerwonych róż, a także tysiące pomysłów na upominki. Jedno miejsce i tyle możliwości.
Ile zatem kosztują nas „małe przyjemności” w tym wyjątkowym dniu? Zakochani łatwo ulegają atmosferze i coraz głębiej sięgają do portfela. Walentynkowa kartka stanowi już tylko dodatek do prezentu. Ile wydajemy? Ponad 30% ankietowanych wyda na upominek od 50 do 100 zł – wynika z sondy Gemini Park Bielsko-Biała. Podobna grupa deklaruje zakup drobnego prezentu poniżej 50 zł. Amor skusi także hojniejszych zakochanych (14%) na większy wydatek – powyżej 200 zł.
Czym obdarują się w tym roku zakochani? Najwięcej z nas postawi na klasykę i nabędzie perfumy (31%), biżuterię (13%) i bieliznę (12%). Na dalszym miejscu znajdą się książka, płyta czy gadżet erotyczny. Część z nas w ramach walentynkowego prezentu zaprosi drugą połówkę do kina lub na kolację. Tylko jedna trzecia ankietowanych dołączy do niespodzianki kwiaty.
Ankietowani liczą na podobne prezenty od swoich połówek: 29% oczekuje perfum, 14% spodziewa się bielizny, a 12% ozdobnej biżuterii – wynika z sondy Gemini Park Bielsko-Biała. Można się tylko zastanawiać, czy to niebywała spójność potrzeb czy też pewna standaryzacja pomysłów na prezent, kreowana przez specjalistów od miłości.
Czy oczekujemy wyłącznie prezentów? Najwięcej z respondentów zaznaczyło, że najważniejszy jest dla nich czas spędzony razem, a także radość drugiej osoby. Najmłodsi respondenci (18-25 lat) stawiają na udaną randkę, ale śmiało przyznają, że liczy się dla nich także wyjątkowy prezent. Tylko 8% wszystkich respondentów zadowoli się jedynie miłym komplementem. Walentynki to dość nowy, ale już mocno zakorzeniony zwyczaj w Polsce. Na swoją walentynkową randkę lub miejsce zakupu prezentu, centra handlowe wybiorą najczęściej Polacy w wieku 18-35 lat – wynika z sondy Gemini Park. Najmniej popularne są walentynki w grupie wiekowej 55+.
Niezależnie od tego czy planujemy świętować 14 lutego, nie ominie nas wszechobecna walentynkowa atmosfera. Po okresie gorących wyprzedaży, czerwone serca, pluszowe misie i romantyczne przeboje rozgościły się w centrach handlowych na co najmniej dwa tygodnie.
* sonda została przeprowadzona w dniach 31.01-01.02 wśród grupy 380 respondentów
Tagi: