Galeria Jurajska: Letnie wyprzedaże będą krótkie i intensywne

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-07-13 | 11:50
W blisko 500 centrach handlowych w Polsce ruszyły właśnie na dobre letnie wyprzedaże. Z zakupami trzeba się jednak spieszyć, sezon letnich przecen z roku na rok jest coraz krótszy - zauważają eksperci rynku retail.
Duży upust na start wyprzedaży
Planujesz zrobić zakupy na letnich wyprzedażach? Musisz się spieszyć. Jeszcze 5 lat temu przeceny trwały od końca czerwca do końca sierpnia i miały charakter progresywny. Sklepy kusiły najpierw obniżkami rzędu -30 proc, -50 proc., w szczycie sezonu obniżając ceny nawet o -70 proc.
Dziś wyprzedaże zaczynają się nawet w połowie czerwca i maksymalnie trwają do końca lipca, są także zdecydowanie mniej rozwojowe. Większość handlowców już na wstępie daje przeceny zaczynające się od -50 proc. i utrzymuje je niezmienione do końca trwania sezonu wyprzedaży.
    
- Wiele sklepów rezygnuje z wielotygodniowego maratonu przecen i kolejnych odsłon akcji rabatowych. Dziś coraz częściej praktykuje się szybką rozgrywkę i wysoką zachętę do kupowania. Towar przeceniany jest z dnia na dzień i to od razu na poziomie -40 proc., -50 proc., czyli do poziomu, który kiedyś obowiązywał w połowie sezonu - mówi Violetta Dziubin, marketing manager Galerii Jurajskiej w Częstochowie.
Więcej wyprzedaży w ciągu roku
Przyczyn pośpiechu handlowców jest kilka. Po pierwsze krótsze wyprzedaże gwarantują sklepom możliwość szybszego zluzowania magazynów i wprowadzenia do sprzedaży kolekcji pre-fall, która stopniowo pojawiają się już w czasie trwania wyprzedaży.  Te ostatnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem kupujących, różnicując także asortyment sklepu przed wprowadzeniem pełnej jesienno-zimowej kolekcji.
Po drugie zmianom uległ kalendarz handlowy, zwłaszcza w odzieżowych "sieciówkach".   Do niedawna w ciągu roku dominowały dwie duże akcje wyprzedażowe - jedna w sezonie letnim, druga w sezonie zimowym. Dziś większość sklepów organizuje tzw. "mid-season sale", czyli wyprzedaże między sezonami np. w maju i listopadzie.
Przeceny obejmują w tym przypadku kolekcje wprowadzone wiosną i późnym latem, a same wyprzedaże robią odpowiednio miejsce dla kolekcji letnich i zimowych, a także dla coraz popularniejszych kolekcji "cruise", pojawiających się na przełomie wiosny i lata oraz jesieni i zimy.
-  W sklepach panuje coraz większa rotacja towaru. Mało która marka odzieżowa, zwłaszcza sieciowa, decyduje się dziś na utrzymywanie przez 6 miesięcy tej samej kolekcji.  Taka oferta nudzi klienta i zniechęca do zakupów. W efekcie zamiast 2 kolekcji tj. wiosna-lato i jesień-zima, mamy dziś nawet od 4 do 6 kolekcji rocznie plus dodatkowe linie, jakie pojawiają się w różnych sezonach - mówi  przedstawicielka Galerii Jurajskiej.
- Takie zmiany w ofercie pociągają za sobą zmiany w kalendarzu wyprzedaży, stąd m.in. wiosenny i jesienny mid-season sale, popularność black friday czy dodatkowe akcje rabatowe urządzane niezależnie od wyprzedaży sezonowych i międzysezonowych - dodaje.
Sztywne upusty coraz częstsze
Ale tempo wyprzedaży to nie jedyna zmiana. Handlowcy coraz częściej rezygnują z pogłębiania przecen, na rzecz jednej, sztywnej obniżki promowanej przez cały sezon wyprzedażowy. Kluczami do zrozumienia działania sklepów stały się dziś dwa słowa "od" i "do".
-  Jeśli sklep firmuje swoje wyprzedaże hasłem np. "od -40 proc." jest szansa, że będzie pogłębiać przecenę w miarę rozwoju sezonu wyprzedażowego, zmieniając np. po 2 tygodniach na "od -50 proc.". Jeśli natomiast sklep firmuje się hasłem "do -60 proc." oznacza to, że nie należy oczekiwać przeceny progresywnej - mówi Violetta Dziubin.
Na taką politykę wyprzedaży wpływ mają także zachowania samych konsumentów. Większość klientów rozumie dziś mechanizm przecen, wie, że jeżeli sklep kusi dziś obniżką rzędu -30 proc., to będzie ją zwiększał z czasem.  To powstrzymuje od zakupów.
- Sklepy wolą dziś grać w otwarte karty z konsumentem, dając na wstępie spory upust, a tym samym mówiąc wprost, ile może zaoszczędzić robiąc u nich zakupy w czasie wyprzedaży.  Oczekują więc od nas szybkiej decyzji o zakupie, a nie wielotygodniowego polowania na okazję. To stymuluje rynek, jest także bardziej opłacalne dla sklepów - wyjaśnia Violetta Dziubin.
Jaką radę mają przedstawiciele galerii? - Jeśli jakaś rzecz spodobała się nam na wyprzedaży, warto po nią sięgnąć tu i teraz, bo jest szansa, że podczas kolejnej wizyty w sklepie nie zastaniemy już obniżki, a przeceniony towar zastąpi nowa kolekcja - mówi.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2016-09-03 do 2016-09-03

Galeria Jurajska: Letnie wyprzedaże będą krótkie i intensywne

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.