Galeria Bronowice „przesłuchała” swoich klientów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-08-18 | 11:47
Muzyka towarzyszy nam praktycznie wszędzie: w domu, w pracy, w podróży czy w sklepie. I choć mogłoby się wydawać, że w przypadku zakupów stanowi ona tylko tło, najnowsze badania przeprowadzone w Galerii Bronowice w Krakowie wskazują na coś zupełnie innego. Aż 2/3 ankietowanych zwraca uwagę na muzykę, a 92% z nich uważa, że sprzyja ona zakupom. Jakiej muzyki oczekują więc klienci?
Naukowcy zgodnie twierdzą, że rytmika i tempo utworów działają pobudzająco na nasz układ nerwowy. Zwiększają aktywność poszczególnych narządów w organizmie oraz wzmacniają odczuwane bodźce. Pod wpływem muzyki mózg wydziela także większe ilości hormonów odpowiedzialnych za nastrój i samopoczucie, takich jak epinefryna, dopamina czy noradrenalina. Już w latach 80-tych amerykański naukowiec Ronald E. Milliman udowodnił, że tempo granych utworów ma również duży wpływ na zachowanie klientów centrów handlowych. Muzyka spokojna, nieinwazyjna sprawia, że spędzamy więcej czasu w sklepie. Natomiast szybkie, energiczne utwory przyspieszają nasze decyzje zakupowe. Specjaliści od audiomarketingu, przygotowując playlistę dla galerii handlowych, muszą jednak wziąć pod uwagę dużo więcej zmiennych.
- Dobór muzyki w takim miejscu jak galeria handlowa nie jest łatwy i na pewno nie może być przypadkowy. To bardzo specyficzne miejsce, do którego przychodzi praktycznie cały przekrój społeczeństwa. Muzyka musi być więc zróżnicowana do tego stopnia, aby połączyć wszystkie profile, gusta oraz oczekiwania konsumentów w różnych przedziałach wiekowych – mówi Aleksandra Rzońca, dyrektor Galerii Bronowice.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w Galerii Bronowice, duży wpływ na odbieranie muzyki ma właśnie wiek ankietowych. Klienci w przedziale od 18 do 25 lat, przywiązują największą wagę do rodzaju utworów emitowanych w centrum handlowym (84%), są zdania, że muzyka jest potrzebna (83%) i sprzyja zakupom (76%). Zupełnie inaczej reagują na nią osoby po 55 roku życia. Na muzykę podczas zakupów zwraca uwagę zaledwie 45% z nich, a tylko 40% uważa, że jest ona potrzebna i pomaga w robieniu zakupów. Rezultaty badań w grupie 55+ zdecydowanie odbiegają jednak od wyników całej próby. Pokazują one bowiem, że 75% klientów zwraca uwagę na muzykę w centrum handlowym. 70% uważa, że jest potrzebna, a zdaniem 77% sprzyja ona robieniu zakupów. Natomiast spośród osób przywiązujących wagę do puszczanych utworów, zdecydowanej większości (92%) muzyka pomaga w zakupach.
Pop, rock, a może… techno?
Klientów Galerii Bronowice zapytano również o rodzaj muzyki, jakiej chcieliby słuchać w centrum handlowym. Najpopularniejszymi gatunkami okazały się pop (36%) oraz rock (16%). Wśród ankietowanych znaleźli się też zwolennicy hip-hopu (11%), bluesa (9%), reggae (8%), jazzu (7%), techno (7%) i metalu (6%). Pop to najchętniej słuchany gatunek muzyczny we wszystkich grupach wiekowych oprócz osób po 55 roku życia (te – jak wynika z badań - wolą raczej „ciężkie granie”). 40% ankietowanych w tej grupie zamiast popu wolałoby posłuchać w galerii handlowej rocka lub metalu, a 25%... techno! Na preferencje muzyczne wpływ ma też płeć ankietowanych. Jak się okazało, blisko połowa kobiet (49%) w czasie zakupów chce słuchać popu (49%), natomiast najmniej zadowolone byłyby, gdyby towarzyszyła im ciężka muzyka gitarowa. Mężczyźni również lubią pop, ale nie jest on już tak oczywistym wyborem (24%). Drugi w kolejności okazał się rock (16%), a najmniejszą popularnością wśród mężczyzn cieszy się jazz (7%).
Rola muzyki na zakupach
Dobrze dobrana muzyka, spójna z wizerunkiem centrum handlowego, podnosi jego atrakcyjność i buduje taką atmosferę, aby klient chciał zostać w nim dłużej. Emocje, w czasie zakupów ogrywają jedną z najważniejszych ról przy podejmowaniu decyzji, dlatego zadaniem specjalistów od audiomarketingu jest opracowanie odpowiedniej playlisty, w której każdy znajdzie coś dla siebie.
- Galeria Bronowice, zgodnie z upodobaniami swoich klientów, stawia na pop i piosenki znane z radiowych list przebojów. Nie zapominamy jednak przy tym jednak o osobach preferujących inne gatunki muzyczne, układając playlisty tak, aby każdy – częściej lub rzadziej - mógł usłyszeć utwór, który lubi – mówi Aleksandra Rzońca, dyrektor Galerii Bronowice - Dla większości z nas zakupy to przyjemność, nic więc dziwnego że chętniej kupujemy tam, gdzie słyszymy to, co nas „kręci” – dodaje.

* sondę dotyczącą muzyki w Galerii Bronowice  przeprowadzono na próbie 1000 osób obu płci w wieku od 18 do 75 lat, w dniach od 20 do 26 lipca 2015 roku.
Tagi:
Oceń artykuł:

Galeria Bronowice „przesłuchała” swoich klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.