Empik notuje spadki sprzedaży

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-23 | 09:05
Grupa Empik przechodzi proces transformacji. Jego celem jest optymalizacja struktury asortymentowej, polityki cenowej i komunikacji marketingowej oraz długoterminowa poprawa rentowności.
Przychody ze sprzedaży w sklepach Empik spadły o 2% do 347 mln zł w IV kwartale 2014 r. i o 6% do 959 mln zł w skali roku, głównie w wyniku prowadzonej transformacji modelu biznesowego, zmiany asortymentu oraz negatywnej zmiany sprzedaży w porównywalnych sklepach (LFL).
IV kwartał 2014 r., z dynamiką sprzedaży LFL wynoszącą -3,5%, był kolejnym kwartałem hamowania spadku sprzedaży w porównaniu do I kwartału 2014 r., w którym sklepy Empik zanotowały spadek przychodów LFL na poziomie -12,3%. Na koniec 2014 r. dynamika LFL, choć nadal ujemna, wyniosła -6,3%. Uwzględniając łączną zmianę sprzedaży sklepów Empik i sklepu empik.com, dynamika sprzedaży LFL w IV kwartale 2014 r. wyniosła +1,6% w porównaniu do dynamiki za I-III kwartał 2014 r. na poziomie -5,4%.
Zmiana w asortymencie produktowym następują zgodnie ze strategią Grupy Empik. Kluczowa kategoria „książka” odnotowała sprzedaż na poziomie zeszłego roku, osiągając 43% udział w sprzedaży. Z kolei zmniejszył się udział nisko-marżowych kategorii „muzyka” i „film”, w wyniku celowej zmiany strategii dot. tych kategorii. W segmencie „multimedia” nastąpiła zmiana struktury polegająca na skupieniu się głównie na nowościach. Empik odnotował wzrost sprzedaży i udziału rozwijanych kategorii nie wydawniczych, tj. „artykuły szkolno-biurowe” oraz „zabawki i gry edukacyjne”. W IV kwartale 2014 r. Empik odnotował wzrost udziału rynkowego o 4,4 p.p. w kategorii książka vs IV kwartał 2013 r.
Marża brutto spadła w IV kwartale do 38% z 47% w ubiegłym roku, w skali całego roku marża brutto spadła do 41% z 43%, głównie ze względu na intensywne działania promocyjne, inwestycje w poprawę percepcji i konkurencyjności cenowej u klientów oraz przeprowadzoną optymalizację stanu i zakupów zapasów, skutkującą m.in. niższymi rabatami od zakupów udzielanymi przez dostawców.
Pomimo niższej EBITDA Grupa Empik wygenerowała o 26 mln więcej gotówki w 2014 r., dzięki znaczącej poprawie kapitału obrotowego, głównie w związku z optymalizacją zapasów (która obciążyła negatywnie rachunek wyników, ale znacząco poprawiła przepływy pieniężne) i lepszym zarządzaniem asortymentem.
Empik będzie kontynuował strategię umacniania pozycji lidera w dystrybucji produktów kultury i rozrywki w kategoriach wydawniczych (tj. książka, muzyka, film, multimedia), jednocześnie rozwijając ofertę w segmencie poza wydawniczym. Zmiany asortymentowe, które dokonywały się i wciąż dokonują w Empiku, oznaczają wzbogacanie oferty o nowe segmenty, rozwój wybranych grup produktów, ale bez likwidacji kategorii.
Kategoria „książka” - jako strategiczna, sztandarowa kategoria Empiku (43% udziału w sprzedaży) - będzie nadal rozwijana - celem jest udział w obrocie na poziomie 45%.
W kategorii produktów poza wydawniczych, Grupa skupia się na dalszym rozwijaniu oferty artykułów szkolno-biurowych, zabawek edukacyjnych i gier planszowych oraz produktów kreatywnych (tzw. „art. & craft”).
Celem operacyjnym Grupy jest także polepszenie percepcji i konkurencyjności cenowej sieci, poprawa dostępności produktów w kategoriach wydawniczych oraz usprawnienie serwisu (poprawa jakości obsługi klienta) i nawigacji w obrębie sklepów.  

Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-05-22 do 2015-05-23

Empik notuje spadki sprzedaży

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.