Przychody ze sprzedaży w sklepach Empik spadły o 2% do 347 mln zł w IV kwartale 2014 r. i o 6% do 959 mln zł w skali roku, głównie w wyniku prowadzonej transformacji modelu biznesowego, zmiany asortymentu oraz negatywnej zmiany sprzedaży w porównywalnych sklepach (LFL).
IV kwartał 2014 r., z dynamiką sprzedaży LFL wynoszącą -3,5%, był kolejnym kwartałem hamowania spadku sprzedaży w porównaniu do I kwartału 2014 r., w którym sklepy Empik zanotowały spadek przychodów LFL na poziomie -12,3%. Na koniec 2014 r. dynamika LFL, choć nadal ujemna, wyniosła -6,3%. Uwzględniając łączną zmianę sprzedaży sklepów Empik i sklepu empik.com, dynamika sprzedaży LFL w IV kwartale 2014 r. wyniosła +1,6% w porównaniu do dynamiki za I-III kwartał 2014 r. na poziomie -5,4%.
Zmiana w asortymencie produktowym następują zgodnie ze strategią Grupy Empik. Kluczowa kategoria „książka” odnotowała sprzedaż na poziomie zeszłego roku, osiągając 43% udział w sprzedaży. Z kolei zmniejszył się udział nisko-marżowych kategorii „muzyka” i „film”, w wyniku celowej zmiany strategii dot. tych kategorii. W segmencie „multimedia” nastąpiła zmiana struktury polegająca na skupieniu się głównie na nowościach. Empik odnotował wzrost sprzedaży i udziału rozwijanych kategorii nie wydawniczych, tj. „artykuły szkolno-biurowe” oraz „zabawki i gry edukacyjne”. W IV kwartale 2014 r. Empik odnotował wzrost udziału rynkowego o 4,4 p.p. w kategorii książka vs IV kwartał 2013 r.
Marża brutto spadła w IV kwartale do 38% z 47% w ubiegłym roku, w skali całego roku marża brutto spadła do 41% z 43%, głównie ze względu na intensywne działania promocyjne, inwestycje w poprawę percepcji i konkurencyjności cenowej u klientów oraz przeprowadzoną optymalizację stanu i zakupów zapasów, skutkującą m.in. niższymi rabatami od zakupów udzielanymi przez dostawców.
Pomimo niższej EBITDA Grupa Empik wygenerowała o 26 mln więcej gotówki w 2014 r., dzięki znaczącej poprawie kapitału obrotowego, głównie w związku z optymalizacją zapasów (która obciążyła negatywnie rachunek wyników, ale znacząco poprawiła przepływy pieniężne) i lepszym zarządzaniem asortymentem.
Empik będzie kontynuował strategię umacniania pozycji lidera w dystrybucji produktów kultury i rozrywki w kategoriach wydawniczych (tj. książka, muzyka, film, multimedia), jednocześnie rozwijając ofertę w segmencie poza wydawniczym. Zmiany asortymentowe, które dokonywały się i wciąż dokonują w Empiku, oznaczają wzbogacanie oferty o nowe segmenty, rozwój wybranych grup produktów, ale bez likwidacji kategorii.
Kategoria „książka” - jako strategiczna, sztandarowa kategoria Empiku (43% udziału w sprzedaży) - będzie nadal rozwijana - celem jest udział w obrocie na poziomie 45%.
W kategorii produktów poza wydawniczych, Grupa skupia się na dalszym rozwijaniu oferty artykułów szkolno-biurowych, zabawek edukacyjnych i gier planszowych oraz produktów kreatywnych (tzw. „art. & craft”).
Celem operacyjnym Grupy jest także polepszenie percepcji i konkurencyjności cenowej sieci, poprawa dostępności produktów w kategoriach wydawniczych oraz usprawnienie serwisu (poprawa jakości obsługi klienta) i nawigacji w obrębie sklepów.
Tagi: