Salony Empik zanotowały wzrost sprzedaży o 12%. Firma zaobserwowała wysoką dynamikę sprzedaży w salonach, w tym znaczące wzrosty sprzedaży artykułów nie-wydawniczych, multimediów i muzyki. W roku 2011 nastąpił także rozwój sieci salonów. W segmencie Digital&Publishing nastąpiło poszerzenie bazy e-booków i audio-booków do 93 tys. tytułów, a także uruchomienie sprzedaży plików w formacie MOBI. W ostatnim kwartale 2011 roku Grupa EM&F uruchomiła także sklep internetowy smyk.com oraz wprowadziła nowe kategorie produktowe w empik.com. Dynamika sprzedaży w segmencie e-commerce wyniosła 58%. Grupa Smyk zanotowała wzrost sprzedaży o 23%, charakteryzujący się wysoką dynamiką w Polsce, w Rosji i na Ukrainie.
Przystąpienie sieci sklepów Empik i Smyk do największego Programu Lojalnościowego Payback spowodowało:
• Możliwość dotarcia z ofertą do szerokiej grupy ok. 5,5 mln konsumentów (przy tym Empik i Smyk zrekrutowały już 326 tys. nowych uczestników Programu), jak również możliwość zbudowania profilu i segmentacji klientów, oraz systematyczne dostosowywanie odpowiedniej komunikacji i oferty.
• Średnia wartość paragonu z użyciem karty Payback jest aż o 50,4% wyższa, niż pozostałych klientów sieci
• Posiadacze karty Payback robią coraz większe zakupy - wartość ich średniego paragonu rośnie szybciej (o 1,2%) niż klientów bez kart.
Przychody ze sprzedaży Grupy EM&F wzrosły w IV kwartale o 14% do 1,15 mld zł, a narastająco po czterech kwartałach 2011 r. o 11% do 3,22 mld zł. W IV kwartale zysk netto Grupy EM&F wzrósł o 19% do 91 mln zł, w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. (77 mln zł). W całym 2011 r. zysk netto Grupy wzrósł o 9% do 89 mln zł, w porównaniu do 82 mln zł w 2010 r.
Salony Empik wypracowują około 90% zysków Grupy Empik i są najważniejszą częścią segmentu. Sprzedaż w salonach Empik wzrosła w IV kwartale o 6% do 385 mln zł, a na bazie LFL o 1,1%, co jest wynikiem:
• Rozwoju sieci: +14 salonów (saldo otwarć w ciągu 2011 r., w samym IV kwartale otwarto +5 salonów).
• Dużego wzrostu przychodów artykułów niewydawniczych (+9% r/r LFL) - konsekwencja strategii wprowadzania nowych wysokomarżowych produktów (m.in. gry edukacyjne, asortyment podarunkowy, nowe produkty typu „lifestyle”, np. z serii „Jedzenie i gotowanie”, etc.). Firma szacuje, że marze powinny utrzymać się na podobnym poziomie (49% w 2011 r.) w ciągu kolejnych kwartałów.
• Dużego wzrostu przychodów w muzyce (+8% r/r LFL) oraz multimediach (+10% r/r LFL) dzięki kilku dobrym nowościom w grach oraz większej sprzedaży droższych gier na konsole niż tańszych na PC.
• Sprzedaż książek w Grupie na bazie LFL bez zmian (w tym niewielki spadek w salonach i wzrost w empik.com), pomimo negatywnego wpływu wprowadzenia 5% VATu na książki w 2011 r. W IV kwartale odnotowano wzrost sprzedaży egzemplarzowej książek w salonach o 6% r/r (sprzedano 4,98 mln książek i wprowadzono 4,8 tys. nowych tytułów, w tym bardzo dobra sprzedaż tytułów z tzw. back katalogu oraz wielu bestsellerowych nowości). Dobre wyniki w tej kategorii to również efekt stałego poprawiania systemu zarządzania zapasem.
• Przystąpienia sieci sklepów Empik (a także Smyk) do największego i najpopularniejszego Programu Bonusowego Payback.
Smyk Polska
• Sprzedaż w sieci Smyk w Polsce wzrosła o 34% r/r, na bazie porównywalnych sklepów LFL o 11% r/r,
w wyniku rozwoju sieci sprzedaży. W IV kwartale otwarto 6 kolejnych sklepów, w tym czwarty już Smyk Megastore w Krakowie (zabezpieczone 20 lokalizacji na kolejne Smyk Megastore). Łącznie w 2011 r. sieć Smyk w Polsce powiększyła się o 13 placówek.
• Największe wzrosty przychodów (+52%) w wysokomarżowej kategorii ubranka, dzięki szerokiej ofercie, trafionym kolekcjom oraz dobremu pozycjonowaniu cenowemu. Wzrost sprzedaży nastąpił również w kategorii zabawki (+8% r/r) oraz sprzęt i akcesoria (+24% r/r).
• Od października 2011 r. dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż w sieciach Smyk jest program lojalnościowy Payback, największy i najpopularniejszy w Polsce.
Zobacz sklepy Empik w centrach handlowych
Zobacz sklepy Smyk w centrach handlowych
Tagi: