EH: Które branże będą napędzały gospodarkę w 2012 roku?

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-04-23 | 19:00
Firma Euler Hermes, ubezpieczyciel kredytów, dokonała analizy obejmującej 16 branż w 32 krajach z sześciu regionów świata. Wyniki przedstawiono w szczegółowym raporcie.
Polska
Niezły poziom sprzedaży, czy produkcji budowlano-montażowej w budownictwie, nie muszą oznaczać dobrej kondycji jak i perspektyw firm z danej branży – na taki paradoks wskazuje Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes.
W budownictwie jako przyczynę tej „nieprawidłowości” wskazać można chociażby rosnące opóźnienia płatności w długim łańcuch wykonawców i dostawców materiałów budowlanych – dotkliwe zwłaszcza w okresie wzmożonych inwestycji. Wszak przychody z tytułu większej ilości prac są przez kilka miesięcy jedynie wirtualne, natomiast koszty, podatki, wynagrodzenia trzeba regulować na bieżąco. Większe zamówienia oznaczają więc także większe obciążenia ich wykonawców – nierzadko ponad ich możliwości. Można powiedzieć więc, iż boom budowlany obnażył słabości branży budowlanej, zwłaszcza organizacyjne – jej rozdrobnienie, model rozliczeń pogłębiający słabość kapitałową pw. podwykonawców, odbijanie się nierzadko opóźnień płatniczych na tempie realizacji prac. Branża stalowa szykuje się do spodziewanej korekty cen, stąd czyszczenie magazynów i szybsze ściąganie należności.
Z kolei w branży spożywczej widać efekt rosnącej koncentracji, co wpływa na skrócenie średniego obiegu należności o trzy dni r/r. Nie dla wszystkich sytuacja jest równie dobra, ponieważ częstsze są przypadki utraty płynności przez niezależne hurtownie i dystrybutorów. Oczywiście skala obrotu w sieciach (nie chodzi tylko o detal, ale też o sieci hurtowe i ich afiliowane sklepy) niweluje w statystyce problemy z płatnościami ze strony niezależnych, regionalnych podmiotów, ale producenci je odczuwają i zapewne woleliby otrzymywać swoje należności o średnio trzy dni później, ale za to o większej wartości, notować mniej strat. Na pocieszenie – jak na razie nie zaobserwowano, aby problemy z jakością surowców (sól, susz z jajek) skutkowały rezygnacją z zakupów, obniżeniem obrotów na rynkach eksportowych. Oczywiście może być jeszcze za wcześnie na takie oceny, ale skoro dotychczas są to sporadyczne sygnały, to nie nikt nie spodziewa się, aby wiodący eksporterzy żywności, zasłużenie cieszący się zaufaniem odbiorców to zaufanie stracili.Dobre perspektywy maja wciąż polscy dostawcy komponentów i części motoryzacyjnych, mimo spadków sprzedaży i produkcji samochodów (poza Niemcami) w Europie. To właśnie szukanie oszczędności przez producentów aut skłania ich do zwiększania zamówień u producentów gwarantujących wysoka jakość i konkurencyjne ceny w stosunku do dostawców z lokalnych, zachodnioeuropejskich rynków.
Do zastanowienia nad przyszłością więcej niż tej jednej tylko branży, skłania casus producentów opakowań. Dostarczają oni swoje produkty wielu branżom (stąd służyć mogą za pewien barometr kondycji szerokiego wachlarza firm produkcyjnych, podobnie jak transport), utrzymującym wysoki poziom produkcji – począwszy od spożywczej, farmaceutycznej czy kosmetycznej po chociażby meble czy RTV / AGD. Mimo tego płacą one za opakowania gorzej, i nie jest to incydentalny, okresowy przypadek – pogorszenie spływu należności producentów opakowań obserwuje się przynajmniej od połowy ubiegłego roku.
Świat
Po trudnej końcówce 2011 r. początek roku 2012 wyglądał równie niepewnie. W obliczu ostrego spowolnienia globalnego wzrostu, przyszłość większości branż rysuje się w ponurych barwach, choć między różnymi regionami świata występują coraz większe różnice. Firmy europejskie, zwłaszcza z krajów południowych, będą musiały się zmierzyć z programami oszczędnościowymi wdrożonymi w celu ograniczenia długu publicznego, podczas gdy trwające już w USA ożywienie gospodarcze zapewni wspierające środowisko spółkom amerykańskim. Kraje wschodzące, mimo że nie ominęło ich globalne spowolnienie gospodarcze, będą nadal korzystać na silnym popycie wewnętrznym, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej.
Dobra kondycja jednych branż, kiepska sytuacja innych
Ludovic Subran, główny ekonomista Euler Hermes, zauważa: - Obecna sytuacja w Europie jest bardzo specyficzna: obecny umiarkowany kryzys poważnie uderzył w działalność najmniej odpornych sektorów, jednocześnie stwarzając wyjątkowe okazje do rozwoju kilku najmniej wrażliwym branżom. Jest to prawdziwy katalizator, a w zasadzie wzmacniacz, trendów strukturalnych. Zawirowania w Europie nie wpływają niekorzystnie na producentów części samochodowych ani na przemysł chemiczny – kondycja finansowa spółek z tych sektorów jest bardzo dobra. To samo odnosi się do przemysłu lotniczego i kosmicznego, który nigdy wcześniej nie miał tylu zamówień. Schodząc na poziom lokalny, szczególnie silne branże można również znaleźć w niektórych krajach strefy euro: w Niemczech wyjątkowo dobrze radzą sobie producenci samochodów i półprzewodników, a we Francji przemysł rolno-spożywczy.
W USA Euler Hermes zwraca uwagę na doskonałe wyniki producentów technologii informatycznych, którzy korzystają na dużej intensywności prac badawczo-rozwojowych w przemyśle zaawansowanych technologii. Stabilną pozycję mają również spółki z branży chemicznej, motoryzacyjnej, rolno-spożywczej i lotniczo-kosmicznej, które według prognoz osiągną w 2012 r. wzrost. Na drugim biegunie znajduje się budownictwo, które pozostanie branżą szczególnie problematyczną. Jeśli chodzi o branże, które najbardziej cierpią na niespokojnym klimacie gospodarczym, spadek konsumpcji gospodarstw domowych szczególnie mocno uderzy w handel detaliczny. Problemy ma również transport lotniczy – nie tylko ze względu na wyjątkowo wysokie ceny ropy, głównego składnika kosztów, ale również w związku z rosnącą konkurencją ze strony niskokosztowych przewoźników znad Zatoki Perskiej. Branża ta dodatkowo ucierpi na spowolnieniu w globalnym ruchu towarowym oraz na spadku popytu.
Ludowic Subran dodaje: - Szlaki handlowe rozwijają się lepiej poza naszym kontynentem. To w tych regionach Europa musi szukać okazji do wzrostu w poszczególnych branżach w 2012 r. Rzeczywiście, chociaż transport lotniczy w Stanach i w Europie traci impet, w Ameryce Południowej przeżywa okres dynamicznego rozwoju. Szczególnie w Brazylii w szybkim tempie rozwijają się również przemysł lotniczy i kosmiczny oraz rolno-spożywczy. W regionie Azji i Pacyfiku Euler Hermes zaobserwował doskonałą kondycję firm z branży informatycznej i telekomunikacyjnej, żywnościowej, farmaceutycznej i motoryzacyjnej. Obok silnych wzrostów w branży elektronicznej w Korei Południowej prężnie rozwijają się też budownictwo i handel detaliczny w Chinach i Indiach.
Poza tymi głównymi trendami Euler Hermes zaobserwował kilka trendów, na które warto zwrócić uwagę w 2012 r. Po pierwsze, amerykańska branża motoryzacyjna zaczęła przynosić zyski szybciej, niż się spodziewano. Z klasycznym, podręcznikowym przykładem mamy natomiast do czynienia w przypadku europejskiego przemysłu chemicznego. Chociaż w 2011 r. branża ta osiągnęła doskonałe wyniki finansowe, to według Marca Livineca, analityka branżowego Euler Hermes: - Mimo, że wiodące grupy farmaceutyczne wciąż osiągają imponujące marże na poziomie ok. 22%, układ sił w branży zaczyna się zmieniać w związku z masowym wygasaniem patentów na popularne leki oraz rosnącą siłą nowych graczy – producentów leków generycznych. Z drugiej strony, przemysł budowlany nie ma się tak dobrze, jak oczekiwano jeszcze sześć miesięcy temu. - Chociaż między 2000 a 2015 r. branża ta powinna rosnąć we Francji w średnim tempie 4% rocznie, to krótkoterminowe prognozy odzwierciedlają opóźnienia w ożywieniu. Kroki podejmowane przez rząd, takie jak zapowiedziane na połowę roku zagęszczenie budownictwa, nie będą specjalnie skuteczne – wyjaśnia Didier Moizo, analityk branżowy Euler Hermes.
Tagi:
Oceń artykuł:

Najczęściej czytane

Zobacz także

EH: Które branże będą napędzały gospodarkę w 2012 roku?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.