Duże sieci zakładają e-sklepy

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-10-14 | 17:30
- Startujemy w Warszawie, pierwszy z hipermarketów na ul. Połczyńskiej, z którego realizowane będą dostawy jest już przystosowany do dostaw do klientów internetowych - opowiada Michał Sikora, rzecznik Tesco. - Przerobiliśmy już rampy do podjazdów samochodów dostawczych, dostosowaliśmy przestrzeń magazynową itp.
Najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu ruszą panele badawcze z klientami, którzy będą oceniać system internetowy do zamówień.
Na początek e-sklep ma obsługiwać stolicę, a w ciągu pięciu lat objąć inne miasta. Tesco to czwarta co do wielkości sieć detaliczna w kraju. Jako drugi z wielkich dystrybutorów - po Auchan, który zrobił to w lipcu tego roku - zdecydował się uruchomić działalność w internecie.
Do tej pory sprzedaż artykułów spożywczych w ten sposób była niszą. Prowadziły ją niewielkie firmy internetowe w rodzaju Frisco.pl albo Fresh24.pl bądź sieci delikatesowe Piotr i Paweł, czy Alma.
Rynek e-delikatesów w ubiegłym roku wart był tylko ok. 175 mln zł. - dane Internet Standard.
- Sieci handlowe zaopatrują klientów robiących zakupy przez internet zazwyczaj ze swoich sklepów, a nie specjalnie wydzielonych magazynów. Dlatego bardzo trudno jest określić, co jest sprzedażą internetową a co tradycyjną. Liczyliśmyliczbę samochodów konkurencji i wychodziło nam, że nie są w stanie przy takiej liczbie aut osiągnąć deklarowanych obrotów - opowiada jeden z uczestników tego rynku.
Czas małych i średnich firm zaczyna mijać. Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że niedługo w samej stolicy będzie siedem-osiem dużych e-sklepów. To bardzo dużo dla przykładu - w Nowym Jorku jest tylko jeden. W całej Wielkiej Brytanii są cztery: Tesco, Ocado, Sainsburies i Asda. Wczoraj A.pl Internet, właściciel delikatesów internetowych A.pl, przejął spółkę Fresh24.pl, jej domenę, prawa do znaku towarowego oraz bazę klientów. W zamian Fresh24.pl obejmie akcje A.pl Internet o wartości ok. 3 mln. zł, które będą reprezentowały 10 proc. w kapitale zakładowym spółki.
Na ile ruch jest podyktowany wejściem w sektor sprzedaży internetowej Auchan i wejściem Tesco? - Walka o udział w rynku i jego konsolidacja jest w najbliższym czasie nieunikniona, dlatego chcemy jak najszybciej umacniać naszą pozycję i pozyskiwać nowych klientów - twierdzi Radosław Celiński, prezes A.pl Internet.
- Małe podmioty bez zaplecza kapitałowego nie są w stanie funkcjonować. Kto jest faktycznie właścicielem A.pl? Bomi. Skąd prowadzona jest dostawa produktów? Ze sklepów Bomi - twierdzi Witold Ferenc, prezes Frisco.pl, jednego z pierwszych w kraju supermarketów online. Jego zdaniem rynek tzw. e-delikatesów wymaga kampanii reklamowych, które pokażą Polakom, co to właściwie jest, jak się robi takie zakupy, jakie są tego plusy - Wtedy dopiero zobaczymy, jaka jest jego prawdziwa wartość i skala. Na razie jesteśmy na początku rozwoju tego segmentu - twierdzi Ferenc.
A na co liczą duże sieci, wchodząc w internet? Odpowiedź jest prosta - na duże pieniądze. Zgodnie z prognozami Internet Standard w tym roku segment e-delikatesów ma wzrosnąć o 24 proc. - We wrześniu pobiliśmy rekord sprzedażowy, odnotowując obroty na poziomie blisko 1 mln zł - cieszy się Celiński.
To jeszcze niewiele. Ale już Piotr i Paweł twierdzi, że w ubiegłym roku sprzedał przez sieć towar za 25 mln zł. W tym szacuje, że będzie to już 45-50 mln zł.
Teoretycznie potencjał jest dużo większy. W Wielkiej Brytanii tylko Tesco sprzedaje towaru przez sieć za ponad 2 mld funtów rocznie. Jeśli przez e-sklepy w Polsce przechodziłoby tylko 1 proc. przychodów 50 największych sieci handlowych w kraju, oznacza to poziom niemal 2 mld zł.
Jest jednak ryzyko czy uda się np. namówić klientów do kupowania w ten sposób świeżego mięsa czy warzyw? Polacy wolą takie zakupy robić osobiście, bojąc się, że obsługa da im najgorsze kawałki. W sieci kupują przede wszystkim produkty o długich terminach przydatności do spożycia: wodę, soki, napoje, wino, chemię domową.
Sporą barierą jest też koszt dostawy. Dla wielu osób konieczność zapłaty np. 20 zł za przyniesienie przez kuriera zakupów do domu to zbyt duży wydatek.
Dlatego np. Auchan zastanawia się, czy w Polsce nie wprowadzić również usługi o nazwie Drive. Klient w takim przypadku zamawia zakupy przez internet. Następnie podjeżdża na parking, a obsługa wkłada mu je do bagażnika. Odjeżdża albo idzie jeszcze do sklepu, aby dokupić mięso i owoce.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Duże sieci zakładają e-sklepy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.