Daymaker: Douglas, Lancerto, Zara Home, Hugo Boss i Gino Rossi mają najlepszą obsługę

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-03-11 | 16:52
Już po raz czwarty firma badawcza Daymaker przeprowadziła na naszym rynku badanie i oceniła poziom obsługi w wybranych sklepach. „Tajemniczy klienci” kilkakrotnie odwiedzili 156 sieci handlowych z 19 branż i doszli do wniosku, że sprzedawcy w polskich sklepach są mili i przyjaźnie nastawieni, lecz nie pracują aktywnie nad sprzedażą.
Wnioski z badania Daymakerindex 2014:
•    Łączna ocena obsługi klienta spadła nieznacznie w porównaniu z rokiem 2013,  z 67,4% w 2013 roku do 66,8% w 2014r. Wciąż jednak pozostaje na znacznie wyższym poziomie w porównaniu do rezultatów z roku 2012.
•    W sklepach widoczna jest poprawa w zakresie podejścia do klienta (aktywnego nawiązywania kontaktu), zadawania pytań, opisywania produktów i udzielania pomocy przy decyzji o zakupie.
•    Nieznacznie pogorszyły się niestety wyniki, jeśli chodzi o zauważanie i witanie klienta (używanie zwrotów powitalnych). Prawie połowa wszystkich klientów (46%) nadal nie jest zauważana ani witana w chwili wejścia do sklepu.
•    18 z 19 badanych branż odnotowało wynik powyżej 90% w przypadku pytań dotyczących fizycznego otoczenia sklepów, w tym przyjemnego wyglądu, czystości i dobrego wyeksponowania produktów.
•    Polski handel detaliczny wciąż osiąga stosunkowo niskie rezultaty w zakresie oferowania dodatkowej sprzedaży i pomocy przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
- Spodziewaliśmy się nieznacznej poprawy wyników badania w porównaniu do roku poprzedniego. Myślę, że ten niewielki spadek można częściowo wyjaśnić podejściem sieci handlowych na zasadzie „poczekamy, zobaczymy”. Wszyscy mówią o kryzysie, dlatego nikt nie podejmował większych inwestycji czy nowych projektów  dotyczących obsługi klienta, czy szkolenia personelu. I jest to widoczne w wynikach raportu Daymakerindex 2014. Brak lub ograniczenie szkoleń zaobserwowane w trzech pierwszych kwartałach 2013 roku mają oczywiście negatywny wpływ na jakość obsługi klienta w punkcie sprzedaży. Jednocześnie pokazują, jak istotne dla utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta jest stałe inwestowanie w tego typu działania. Nie może być to jednak wsparcie incydentalne czy jednorazowe  – komentuje wyniki badania Sofia Valentin, dyrektor generalny Daymaker Poland Sp. z o. o. - Mimo niewielkich spadków zauważalnych w badaniu, jesteśmy zadowoleni, ponieważ wyniki Daymakerindex potwierdzają, że polskie sieci handlowo-usługowe wkładają wiele wysiłku w podnoszenie jakości obsługi klienta. Jestem przekonana, że efekty takich działań zobaczymy w wynikach Daymakerindex 2015 – podsumowuje Sofia Valentin.
Uroda jakością stoi
Branżą, która osiągnęła najlepszy wynik, podobnie jak przed rokiem, jest uroda. To z niej wywodzi się Douglas – największa sieć perfumerii w Polsce, która drugi rok z rzędu otrzymała  w badaniu najwyższą notę.
- Dzisiaj w handlu liczy się przede wszystkim consumer experience, czyli doświadczenia zakupowe. Jest to jeden z niewielu czynników, które są realną przewagą konkurencyjną na rynku kosmetycznym. Jak to realizujemy w Douglas? Przede wszystkim poprzez najwyższej jakości serwis, kompetentne i serdeczne doradztwo, a także usługi i oferowanie klientowi wartości dodanej. Sieć perfumerii Douglas to nie tylko bogaty asortyment, ale też bezpłatne konsultacje makijażowe, pielęgnacyjne i zapachowe. Na terenie wybranych sklepów dostępne są też gabinety SPA i Szkoły Makijażu, w których prowadzimy praktyczne warsztaty. Serwis manicure i pedicure dopełniają naszą ofertę usługową. Od klientów wiemy, że właśnie kompleksowe podejście do urody cenią w Douglas najbardziej – uzasadnia wysoką pozycją w rankingu Agnieszka Mosurek-Zava, prezes Douglas Polska.
Na kolejnych miejscach za Douglasem uplasowały się sklepy: Lancerto, Zara Home, Hugo Boss i Gino Rossi. Największą poprawę ocen w badaniu odnotowała branża sportowa. Patrząc na pojedyncze sieci handlowe, warto zauważyć, że największy progres w porównaniu z rokiem 2013 odnotowały sieci Intersport, Nike i Tchibo. Najniższe noty w badaniu otrzymały: H&M, House oraz Terranova. Z kolei największy spadek w stosunku do wyników z 2013 odnotowały Terranova, Lotos oraz Marks & Spencer.
Grunt to powitać klienta!
Porównując wyniki sklepów, które uzyskały ogólną wysoką ocenę obsługi klienta, ze sklepami, które w tej dziedzinie odnotowały niskie wyniki, możemy stwierdzić, że najważniejsze to zauważyć i powitać klienta. Dlatego spadek ocen w zakresie zauważania i witania klientów należy traktować poważnie. Z biegiem czasu może on negatywnie wpłynąć na ogólny wynik sklepu.
Miłe i przyjazne zachowanie nie wystarczy!
Choć obszary o największym wpływie na ogólną ocenę to powitanie klienta i nawiązanie z nim kontaktu, bardzo ważne są również: opisywanie produktu, oferowanie produktów dodatkowych i udzielanie pomocy przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Tak więc, aby zaoferować klientom naprawdę dobrą obsługę, sprzedawcy muszą najpierw odpowiednio powitać klienta i nawiązać z nim kontakt, a zaraz potem angażować w rozmowę poprzez opowiadanie o produktach, oferowanie produktów dodatkowych lub uzupełniających i udzielanie pomocy w procesie podejmowania decyzji.
Najlepsze sieci osiągają dobry wynik we wszystkich dziedzinach!
Analizując badanie, możemy zauważyć, że sprzedawcy pięciu najlepszych sieci handlowych osiągają dobre wyniki w każdym z elementów obsługi poddawanym ocenie w ramach badania. Z drugiej strony, warto zauważyć, że pięć sieci, które otrzymały najniższe noty, zostało ocenionych nisko w większości aspektów poza wyglądem sklepu.
Pytania są oznaką zaangażowania i troski!
Jeżeli zadaje się klientowi pytania, czuje on, że sprzedawca jest zaangażowany i profesjonalny. Sklepy, które uzyskały najlepsze wyniki w zakresie zadawania pytań, zostały także najwyżej ocenione pod względem zauważalnego zaangażowania sprzedawców.
Raport Daymaker opiera się na badaniu Mystery Shopping przeprowadzonym w 780 punktach sprzedaży, 156 sieciach, w 19 branżach. Badanie było przeprowadzone w lutym 2014 roku.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Daymaker: Douglas, Lancerto, Zara Home, Hugo Boss i Gino Rossi mają najlepszą obsługę

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.