Cushman & Wakefield: Wzrost liczby centrów handlowych w Europie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-09-28 | 15:30
Z raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że w Europie przybędzie nowych centrów handlowych. W ostatnich kilku latach aktywność deweloperska zmniejszyła się w niektórych krajach, ale rosnący popyt ze strony handlowców oraz obawy o możliwy niedobór najlepszych powierzchni przyczynią się do wzrostu liczby centrów handlowych w wielu państwach Europy.
W pierwszym półroczu 2011 r. powstało ponad 2,1 mln mkw. powierzchni, czyli mniej więcej tyle samo, co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Otwarto 71 centrów handlowych, które dostarczyły na rynek 90% nowej powierzchni. Pozostałe 10% oddano do użytku w obiektach rozbudowanych.
Jeżeli wszystkie planowane projekty zostaną ukończone w terminie, łączna podaż w 2011 r. będzie wyższa od ubiegłorocznej o 26%. W 2010 r., w którym odnotowano spadek podaży nowej powierzchni w centrach handlowych, wybudowano ok. 5,4 mln mkw., czyli o 29% mniej niż w 2009 r. i najmniej w skali roku od 2004 r.
Tak jak w latach poprzednich, najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w pierwszym półroczu 2011 r. w Europie Środkowo-Wschodniej (58%), przede wszystkim w Rosji, Turcji i Polsce. Największym obiektem ukończonym w tym okresie było Marmara Forum w Stambule o powierzchni 156.000 mkw. W Rosji oddano do użytku ponad 400 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych, co stanowi prawie jedną piątą łącznej nowej podaży w Europie. Po otwarciu Afimall City i dwóch innych obiektów na Moskwę przypadło 36% powierzchni dostarczonej na rynek rosyjski. Znaczące projekty zostały także zrealizowane w Nowosybirsku, Jarosławiu, Kazaniu i Petersburgu. Natomiast w Europie Zachodniej najwięcej nowej powierzchni trafiło na rynek we Włoszech i w Hiszpanii.
Do końca 2012 r. ma powstać na terenie Europy 5,8 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych, ale jej ostateczna wielkość będzie zależeć od popytu najemców i tempa ożywienia gospodarczego. Na Rosję i Turcję przypada 41% przewidywanej nowej podaży w drugim półroczu 2011 r. i w 2012 r. W Rosji zasoby powierzchni handlowej mogą wzrosnąć do końca przyszłego roku o prawie 3 mln mkw., w tym w obiektach oferujących ponad 100.000 mkw. w Krasnodarze, Ufie i Samarze. W Turcji buduje się obecnie ponad 800.000 mkw., z czego większość w Stambule.
W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych nowych projektów na drugą połowę bieżącego roku i 2012 r. są Francja i Włochy. We Francji po spowolnieniu działalności deweloperskiej w 2010 r. oczekuje się wzrostu liczby nowych obiektów. We Włoszech przygotowywanych jest kilka dużych centrów handlowych, ale nie można podać dokładnego terminu ich ukończenia ze względu na liczne opóźnienia w realizacji.
W Niemczech i Wielkiej Brytanii aktywność deweloperska utrzymuje się na niskim poziomie. W latach 2011-2012 powstanie w Niemczech najmniej centrów handlowych od ponad 20 lat. Natomiast w Wielkiej Brytanii największy udział w łącznej podaży w 2011 r. ma centrum handlowe Westfield Stratford City (176.500 mkw.), które otwarto 13 września br. Przypada na nie 81% powierzchni w przygotowaniu na drugie półrocze. W przyszłym roku aktywność deweloperska w Wielkiej Brytanii gwałtownie spowolni, wskutek czego roczna podaż powierzchni w nowych centrach handlowych będzie najniższa od ponad 50 lat.
Justin Taylor, dyrektor ds. powierzchni handlowo-rozrywkowych w firmie Cushman & Wakefield w Wielkiej Brytanii, powiedział: - W wielu krajach Europy obserwujemy niedostateczną podaż powierzchni handlowej wysokiej jakości i silny popyt handlowców. W dalszym ciągu poprawia się sytuacja na wielu rynkach najmu, a czynsze wzrosły w mniej więcej jednej trzeciej badanych państw. Jednak w wielu krajach popyt ze strony najemców jest nadal niewielki i dotyczy najlepszych powierzchni. Przed nami okres dalszej niepewności wynikający z wdrażania kolejnych rozwiązań oszczędnościowych prawie w całej Europie.
W pierwszej połowie bieżącego roku wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych w Europie wyniosła prawie 19,8 mld euro, co stanowi spadek o 4% w porównaniu z poprzednimi sześcioma miesiącami i wzrost o 9% wobec analogicznego okresu 2010 r. Udział rynku nieruchomości handlowych w łącznej wartości transakcji inwestycyjnych zwiększył się z 33% w 2010 r. do poziomu ok. 35%.
Znaczny wzrost wolumenu transakcji inwestycyjnych odnotowano w Niemczech, Szwecji, Rosji, Turcji i na szeregu mniejszych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. W Niemczech wyniósł w pierwszej połowie 37% rok do roku, a w Szwecji roczny wzrost osiągnął poziom prawie 91%. W Rosji, Turcji i we Włoszech pierwszy kwartał 2011 r. przyniósł największy kwartalny wolumen transakcji na rynku nieruchomości handlowych od lat 2007-2008.
Z drugiej strony w kilku krajach odnotowano znaczny spadek aktywności na rynku inwestycyjnym. Największy wystąpił w Hiszpanii – wartość transakcji w pierwszym półroczu była o prawie 1,2 mld euro niższa niż w analogicznym okresie 2010 r., co oznacza spadek o 79% w skali roku. Wolumen transakcji inwestycyjnych wyraźnie się zmniejszył także w Norwegii, Francji i Holandii, odpowiednio o 73%, 36% i 50% w skali rocznej.
Mike Rodda, dyrektor działu ds. inwestycji transgranicznych w nieruchomości handlowe w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: - Mamy do czynienia z Europą dwóch prędkości. Najważniejsze rynki, tj. Wielka Brytania, Francja i Niemcy, a także kraje Europy Środkowo-Wschodniej i coraz częściej Szwecja cieszą się największym zainteresowaniem. W bieżącym roku stopy kapitalizacji uległy znacznej kompresji w Polsce, ale inne rynki są znacznie mniej popularne. Finansowanie transakcji staje się coraz trudniejsze, wskutek czego niektóre z nich nie dojdą do skutku przed końcem roku. Jednak pojawiają się nowe źródła kapitału – w niektórych większych transakcjach składane są wspólne oferty kilku oferentów lub funduszy.
Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk z działu Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield, powiedziała: - Po rekordowym roku 2009, podaż w Polsce ustabilizowała się na poziomie średnio 500.000 mkw. powierzchni centrów handlowych rocznie. Deweloperzy dostosowali tempo i kierunki ekspansji do istniejących warunków rynkowych. Polski rynek handlowy wkroczył w fazę zrównoważonego rozwoju, obecnie budowane centra handlowe są lepiej dostosowane wielkością i konceptem komercyjnym do możliwości absorpcji przez najemców. Ponieważ wiele obiektów znajduje się na wczesnym etapie planowania, wzmożona fala podaży spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie.
Zobacz cały raport Rozwój rynku centrów handlowych w Europie
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2011-09-23 do 2011-09-24

Zobacz także

Cushman & Wakefield: Wzrost liczby centrów handlowych w Europie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.