Colliers International: w 2010 roku wybudowano o 60% mniej centrów handlowych niż w 2009

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-03-29 | 10:30
Rośnie liczba projektów handlowych mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. Ponieważ większość najemców problemy ma już za sobą, możemy oczekiwać stabilnego popytu. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. W 2011 firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów.
W 2010 roku na rynek dostarczone zostało tylko 460 tys. mkw nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie wzrosła aktywność deweloperów, czego przejawem było rozpoczęcie budowy projektów o łącznej powierzchni ponad 670 tys. mkw.
Pod koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Nowa podaż dostarczona na rynek w ciągu całego 2010 roku wyniosła około 460 tys. mkw, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z ubiegłymi latami (mniej niż 60% podaży odnotowanej w 2009 roku). Tak niski poziom nowych zasobów jest bezpośrednim skutkiem kryzysu, kiedy to zmniejszeniu uległa liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.
Całkowita podaż na ośmiu największych rynkach wyniosła 5,19 mln mkw, podczas gdy nowa podaż stanowiła około 153 000 mkw. Największym zrealizowanym projektem był Port Łódź (67 tys. mkw).
Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 całkowity zasób powierzchni handlowych na wyżej wymienionych rynkach osiągnął 2,9 mln mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 000 mkw) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41 500 mkw) w Tarnowie.
Biorąc pod uwagę główne aglomeracje, największe nasycenie rynku ponownie odnotowano w Poznaniu (984 mkw na 1000 mieszkańców) i Wrocławiu (863 mkw na 1000 mieszkańców). W przypadku średnich miast (tj. powyżej 100 000 mieszkańców) najwyższy wskaźnik nasycenia zarejestrowano w Opolu (1059), Bielsku-Białej (905) i Płocku (872).
Wskaźnik nasycenia rynku dla tego ostatniego istotnie wzrósł w 2010 roku dzięki oddaniu do użytku 46 700 mkw nowej powierzchni handlowej.
W porównaniu z zeszłym rokiem najemcy, chociaż wciąż ostrożni w podejmowaniu decyzji, są bardziej skłonni niż w 2009 roku do nowych inwestycji.
W 2010 roku Tchibo, Starbucks, TK Maxx, New Look, Pandora, Peacocks, Marks&Spencer zdecydowały się na dalszą ekspansję. Wśród nowych marek, które weszły na polski rynek, są Muji, New Look. Z marek luksusowych pojawiły się Carolina Herrera i Salvatore Ferragamo.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Colliers International: w 2010 roku wybudowano o 60% mniej centrów handlowych niż w 2009

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.