Firma doradcza CBRE wydała niedawno doroczny raport Poland Retail Destinations 2011, opisujący rynek nieruchomości handlowych w Polsce. Raport obejmuje rynek warszawski, dolnośląski, wrocławski, poznański, trójmiejski, krakowski, łódzki oraz szczeciński. W raporcie także znajdują się dane dotyczące rynku inwestycji w obiekty handlowe oraz kwestie dotyczące praktyki rynkowej.
Specjaliści CBRE badali głównie podaż, popyt oraz poziom czynszów w poszczególnych regionach Polski.
W pierwszej połowie 2011 roku w Polsce było ponad 8,5 miliona metrów kwadratowych różnego typu obiektów handlowych – 370 centrów handlowych, z czego 24 stanowiły specjalistyczne centra handlowe (18 parków handlowych oraz 6 centrów outletowych).
W Polsce na 1.000 mieszkańców przypada obecnie 225 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych.
-
To niewielka liczba w porównaniu z rynkami bardziej rozwiniętymi – podkreśla autorka raportu, Karina Kreja, Associate Director, w firmie CBRE –
Wielkość ta, wraz ze słabo rozwiniętymi ulicami handlowymi w Polsce, wskazuje na duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku.
Firma CBRE przewiduje, że w roku 2011 zostaną oddane do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 550.000 mkw. – jest to znacznie więcej niż w roku poprzednim, gdy oddano tylko 360.000 mkw.
W ciągu ostatnich 18 miesięcy w Polsce oddano wiele małych i średniej wielkości projektów – tylko 3 z nich miały ponad 40.000 mkw. (między innymi Galeria Victoria w Wałbrzychu).
Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem w Polsce - czynsze za metr kwadratowy miesięcznie w najlepszych centrach handlowych wynoszą 75-90 euro (za najlepsze lokale o wielkości 100 mkw.), podczas gdy w innych miastach czynsze za najdroższe lokalizacje wynoszą 40-55 euro za metr kwadratowy miesięcznie.
Zobacz cały raport
Poland Retail Destinations 2011
Tagi: