CBRE: Polska w europejskiej czołówce pod względem budowy centrów handlowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-08-14 | 11:04
Według raportu CBRE, Polska jest na 3. miejscu w Europie wśród najbardziej aktywnych rynków pod względem budowy centrów handlowych. W I połowie 2012 r. oddano w naszym kraju do użytku 140 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych.
Badanie CBRE Shopping Centre Stock in Europe (Centra handlowe w Europie) analizuje dane na temat istniejących i budowanych w Europe centrów handlowych o powierzchni 10 tys. mkw. i większych. Jest to znakomita większość obiektów, w których lokale wynajmują lub chciałyby wynająć sklepy znanych międzynarodowych marek.
W I połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 51 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 1,5 mln mkw., a kolejne 3 mln mkw. powinny zostać ukończone w II połowie roku. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną oddane do użytku w terminie, łącznie w całym roku przybędzie 4,4 mln mkw. powierzchni handlowych, o 25% więcej niż w 2011 r., kiedy to ukończono 3,6 mln mkw. nowych powierzchni.
Najbardziej dynamicznym rynkiem jest Turcja, gdzie w 2012 r. oddano jak dotąd do użytku prawie 400 tys. mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych, co stanowi jedną trzecią całego wolumenu powierzchni handlowych ukończonych w Europie w pierwszej połowie roku. Na drugim miejscu są Niemcy (165 tys. mkw.), a następnie Polska i Włochy (po 140 tys. mkw.).
Obecnie w Polsce jest w budowie 18 nowych centrów handlowych, z czego zdecydowana większość w średniej wielkości i mniejszych miastach. Co istotne, w Warszawie, gdzie popyt ze strony najemców jest najwyższy, budują się tylko dwa nowe centra handlowe.
- Rynki wschodzące dominują w ostatnich latach pod względem budowy nowych centrów handlowych, co nie dziwi, a Turcja, Polska i Rosja są wśród najbardziej aktywnych graczy. Spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej, dynamiczny rozwój notują obecnie Ukraina, Bułgaria, a także Chorwacja, które do tej pory zostawały w tyle, a obecnie łączny wolumen powierzchni handlowych w budowie na tych rynkach wynosi 25% i więcej istniejącej powierzchni. Za tym pójdzie dalsza ekspansja sklepów międzynarodowych marek, choć trzeba dodać, że nowe projekty niekoniecznie pokryją niedobór wysokiej jakości powierzchni w centrach głównych miast, takiej jaka jest najbardziej poszukiwana przez najemców. Jeśli chodzi o Polskę - dostrzegamy dużą aktywność deweloperów centrów handlowych w całym kraju, jednak dotyczy to przede wszystkim ośrodków regionalnych, gdzie powierzchnia handlowa i tak jest dostępna, lub mniejszych miast, aspirujących do posiadania swojej pierwszej nowoczesnej galerii handlowej - mówi Mike Atwell, dyrektor rynków kapitałowych CBRE na Europę Środkowo-Wschodnią.
Według najnowszego raportu Warsaw Retail MarketView, opracowanego przez oddział CBRE w Polsce i analizującego warszawski rynek powierzchni handlowych, łączna powierzchnia działających w Warszawie centrów to obecnie 1,33 mln mkw. i praktycznie wszystkie warszawskie projekty oferują powierzchnię najmu powyżej 10 tys. mkw. Pomimo dynamicznego rozwoju nowych centrów handlowych w całym kraju, podaż powierzchni w Warszawie pozostaje zdecydowanie za niska. W 2011 r. nie oddano w stolicy żadnego nowego centrum, a w 2012 r. tylko jedno - Galerię Brwinów o powierzchni najmu 10 tys. mkw. w strefie podmiejskiej. Na rok 2012 nie są w aglomeracji warszawskiej przewidziane żadne inne otwarcia, za to w 2013 r. zostanie oddane do użytku prawie 75 tys. mkw. powierzchni handlowych, w trzech nowych projektach i jednej rozbudowie.
 
Najbardziej oczekiwanym projektem jest Galeria Miejska Plac Unii. Zlokalizowana w centrum miasta, na miejscu dawnego Supersamu, będzie dysponować handlową powierzchnią najmu 15,4 tys. mkw., z czego 65% zostało już wynajęte, choć do ukończenia inwestycji jest jeszcze ponad rok. Również w 2013 r. w warszawskiej dzielnicy Białołęka zostanie oddane do użytku nowe centrum outlet - Factory Annopol o powierzchni 20 tys. mkw., z czego 50% ma już najemców. Z kolei w podwarszawskich Łomiankach otworzy się w przyszłym roku centrum handlowe o powierzchni 33,6 tys. mkw. Do tego należy dodać rozpoczętą właśnie rozbudowę Galerii Mokotów, jednego z wiodących warszawskich centrów, o kolejne 5 tys. mkw.
- Rynek warszawski wciąż jest daleki od nasycenia, a popyt znacznie przewyższa podaż. Dostępność lokali o powierzchni powyżej 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych jest bliska zera. To sprawia, że odsetek wolnych powierzchni w Warszawie jest marginalny i wynosi obecnie 1,6%, dlatego rośnie zainteresowanie najemców lokalami przy głównych ulicach handlowych. Można jednocześnie dostrzec, że polscy konsumenci zaczynają stopniowo przyjmować „kontynentalny” styl spędzania czasu w miejscach na wolnym powietrzu. Taki trend, widoczny szczególnie w Warszawie, zachęca bardziej niezależne sklepy, kawiarnie i restauracje do otwierania lokali w niestandardowych, czasem wręcz offowych lokalizacjach w centrum miasta - tłumaczy Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.
Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce. Stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych, osiągają tu 75-90 euro/mkw./miesiąc. Średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro/mkw./miesiąc.
Polska wyrabia sobie pozycję silnego, rozwiniętego rynku, co przyciąga do naszego kraju kolejne renomowane marki, dla których naturalnym przyczółkiem staje się Warszawa. Wśród sklepów znanych marek, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na polskim rynku są m.in. COS, Carpisa, Bynamesakke, La Perla, Jack Wolfskin, Games Workshop, czy American Eagle Outfitters.
Zobacz raport CBRE - Powierzchnie handlowe w Europie i Polsce w I połowie 2012 [ENG]
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-06-01 do 2012-06-01

Zobacz także

CBRE: Polska w europejskiej czołówce pod względem budowy centrów handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.