C&W: Sytuacja na europejskim rynku handlowym w 2012 r.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-11-15 | 18:00
Wraz z ponownym wzrostem niepewności co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Europie, coraz większa liczba sieci handlowych i inwestorów decyduje się na rozszerzenie swojej działalność na rynki międzynarodowe - podaje nowy raport firmy Cushman & Wakefield, „What’s in store for European retail 2012?” („Sytuacja na europejskim rynku handlowym w 2012 r.”).
Firma Cushman & Wakefield przewiduje zwiększenie aktywności na rynkach międzynarodowych największych sieci handlowych w 2012 r. Zaznacza jednak, że marki wciąż ostrożnie podejmują decyzje inwestycyjne, dążąc do ograniczania kosztów przy jednoczesnej maksymalizacji wartości posiadanych portfeli sklepów. W związku z tym ich uwaga skupia się przede wszystkim na największych miastach, głównych ulicach handlowych i najlepszych centrach handlowych.   
Chociaż głównym kierunkiem ekspansji w tym roku były najlepsze lokalizacje, część inwestorów i operatorów handlowych, bardziej skłonnych do ryzyka, zdecydowała się na rozszerzenie obszaru swojej działalności o rynki rozwijające się jak również o mniejsze miasta na rynkach dojrzałych. W każdym przypadku najbardziej atrakcyjne nieruchomości to jednak nadal dobrze skonfigurowane obiekty w najlepszych lokalizacjach.
Wzrost zainteresowania nowoczesną powierzchnią wynika z dążenia handlowców do osiągnięcia największej efektywności powierzchni, dostosowania się do wymogów zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystania innowacyjnych technologii. Raport firmy Cushman & Wakefield’s „What’s in store for European retail 2012?” wskazuje jednak na coraz bardziej ograniczoną podaż najlepszej powierzchni, do czego przyczynia się również coraz częstsze nabywanie przez niektóre marki handlowe nieruchomości na własność. Na niską dostępność powierzchni w najbliższej przyszłości ma także wpływ ograniczona ilość powierzchni planowanej, co, zgodnie z wynikami raportu, będzie stanowiło największą barierę dla ekspansji sieci handlowych. Ponadto prognozowana wielkość powierzchni będącej obecnie w budowie, która miała zostać oddana do użytku w tym roku – 6,8 milionów mkw. (z czego 46% przypadało na Rosję i Turcję) prawdopodobnie będzie mniejsza, w związku z zapowiadanymi opóźnieniami niektórych projektów.
Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa firmy Cushman & Wakefield, powiedziała: - Na polskim rynku handlowym obserwujemy dalszy rozwój głównych krajowych i międzynarodowych najemców wielkopowierzchniowych. Mniejsi najemcy ostrożnie podejmują decyzje o ekspansji, koncentrując się na najlepszych obiektach, gwarantujących wysoką odwiedzalność i stabilność przyszłych obrotów. Sieci handlowe mają obecnie duże możliwości wyboru lokalizacji i negocjacji w zakresie stawek czynszowych i innych warunków najmu. Jednak wraz ze spadkiem rocznej podaży zmniejszająca się dostępność powierzchni może powodować ograniczenia w ekspansji, szczególnie dla najemców wielkopowierzchniowych. Dotyczyć to będzie przede wszystkim największych aglomeracji, gdzie już dziś trudno znaleźć lokale powyżej 1.000 mkw. w dobrych obiektach handlowych.
Marki handlowe stawiają na sprzedaż wielokanałową
Wraz ze zmieniającymi się wymaganiami klientów i rosnącą konkurencją operatorzy handlowi, zmuszeni do zmiany sposobu funkcjonowania sklepów oraz metod sprzedaży, zaczynają poszerzać ofertę sprzedaży wielokanałowej, przewidując, że główna walka na rynku będzie się rozgrywać właśnie między sprzedażą mobilną a elektroniczną. Nie ma jednej uniwersalnej strategii, która okaże się skuteczna na wszystkich rynkach, ale kluczowe czynniki sukcesu projektu handlowego pozostają niezmienne dla wszystkich głównych miast: efektywność, komputeryzacja, dobra lokalizacja oraz ekspozycja obiektu.
Rynek handlowy w 2012 r.: polaryzacja, ale mniej dynamiczny rozwój
Według Davida Hutchingsa, dyrektora europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield: - Niższa inflacja i zmiany stóp procentowych przyczynią się do wzrostu wydatków konsumpcyjnych w 2012 r. zakładając, że kryzys zadłużenia zagranicznego zostanie opanowany. Nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie i, jak na razie, rosnąca niepewność, bezrobocie i wyższe podatki mają negatywny wpływ na popyt konsumpcyjny. W efekcie wysokość czynszów będzie nadal uzależniona bardziej od podaży niż popytu.
- Przewidujemy, że w 2012 r. wzrost może być mniejszy niż w 2011 r., a w niektórych drugorzędnych lokalizacjach nawet ujemny. Jest to efekt polaryzacji rynku. Ulice handlowe osiągają lepsze wyniki niż centra handlowe, dzięki popytowi marek handlowych towarów masowych oraz luksusowych na dostępne lokale wysokiej jakości. Na poprawę wyników ma również wpływ rosnąca popularność parków handlowych, które postrzegane są jako format dogodny i jednocześnie efektywny kosztowo. Oczekuje się dalszej ekspansji sklepów z odzieżą projektantów. Wyniki za ostatnie lata potwierdzają opinię, że ten koncept handlowy lepiej sobie radzi w kryzysie niż inne marki handlowe.
Firma Cushman & Wakefield prognozuje dalszy rozwój marek handlowych z segmentu średniego i luksusowego. Na ograniczaniu wydatków przez konsumentów i wzroście zainteresowania jakością produktów najwięcej zyskały marki handlowe ze średniego segmentu i sklepy dyskontowe, oferujące dobrą cenę do jakości, takie jak Lidl, Aldi, Primark i H&M, które poszerzają swoje portfele. Oczekuje się, że marki luksusowe, bardziej odporne na recesję, będą nadal prosperować.
Niesłabnący popyt ze strony inwestorów na nieruchomości handlowe w Europie
Poziom aktywności na handlowym rynku inwestycyjnym w 3 kwartale 2011 r. był wysoki. Wartość transakcji w tym okresie wyniosła 9,1 miliardów euro, co stanowi wzrost o 7,7% w porównaniu do drugiego kwartału. Łączny wolumen transakcji w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku wyniósł 29,7 miliardów euro, co oznacza wzrost o 9,8% w porównaniu do tego samego okresu 2010 r. – udział w rynku 34,3% do 33% w 2010 r. Jednak ograniczony dostęp do finansowania szczególnie w przypadku dużych projektów takich jak centra handlowe, zahamował rozwój tego sektora, na czym zyskał sektor biurowy, który po gorszych wynikach w pierwszym kwartale wysunął się na prowadzenie jako najbardziej aktywny sektor nieruchomości, z udziałem w rynku wynoszącym 42%.
Dzięki wyższej podaży, przynajmniej na niektórych rynkach, przewiduje się wzrost aktywności na rynku inwestycyjnym. Wolumen transakcji w 2012 r. powinien osiągnąć około 47 miliardów euro, z poziomu prognozowanych 41,7 miliardów euro w 2011 r. czyli o ok. 10-15% więcej.
Zobacz pełny raport What’s in store for European retail 2012? w języku angielskim
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

C&W: Sytuacja na europejskim rynku handlowym w 2012 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.