C&W: Spadek liczby nowych centrów handlowych w Europie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-10-25 | 11:50
Liczba oddawanych do użytku nowych centrów handlowych w Europie spadła do najniższego poziomu od 2005 r. – jak pokazują najnowsze badania firmy doradczej Cushman & Wakefield. W pierwszej połowie 2010 r. na rynek trafiło jedynie 2,1 miliona mkw. powierzchni centrów handlowych brutto.
Łącznie otwarto 64 centra, co stanowi spadek o ok. 50% w ujęciu rocznym w porównaniu do tego samego okresu w 2009 r., kiedy to na rynku pojawiło się 120 nowych centrów handlowych.
Zgodnie z najnowszym raportem firmy Cushman & Wakefield, European Shopping Centre Development (Rozwój centrów handlowych w Europie) do końca roku przewiduje się oddanie do użytku 3,8 mln mkw. powierzchni najmu brutto (GLA), czyli o 17% mniej niż w 2009 r. Oczekuje się, że podaż w 2011 spadnie do poziomu ok. 5,2 miliona mkw. Oznacza to wzrost o 3,9% łącznej podaży w stosunku do 2010 r. – najniższy wynik od prawie 30 lat.
W ostatnich latach planowana powierzchnia kurczyła się we wszystkich krajach europejskich. W pierwszej połowie 2010 r. w dziesięciu krajach nie otwarto żadnego centrum handlowego. Dotyczyło to między innymi Czech, Węgier i Irlandii. W krótkim okresie nie należy się spodziewać znaczącego wzrostu podaży nowej powierzchni.
Rosja oraz Turcja wciąż znajdują się na szczycie listy państw o największej ilości planowanej powierzchni centrów handlowych. Wielkość planowanych tam tego typu inwestycji w latach 2010-2011 stanowi ponad połowę łącznej planowanej podaży w Europie. W pierwszej połowie 2010 r. Rosja odnotowała największą podaż nowej powierzchni centrów handlowych (nieco poniżej 430.000 mkw. GLA), z czego 41% zlokalizowane było w Moskwie. Zdecydowanie największym projektem oddanym do użytku w pierwszych sześciu miesiącach 2010 r. było centrum handlowe Vegas o powierzchni 130.000 mkw. otwarte w czerwcu w Moskwie.
Francja i Włochy mogą się pochwalić największą ilością powierzchni w przygotowywanych inwestycjach w Europie Zachodniej. We Francji, która odnotowała największy wzrost aktywności deweloperskiej w ostatnich latach, celem ekspansji deweloperów są obecnie projekty średniej wielkości w mniejszych miastach. Włochy charakteryzują się stałym poziomem podaży. Wielkość planowanej powierzchni w latach 2010 i 2011 w stosunku do 10-letniej średniej podaży rocznej wskazuje na ograniczenie aktywności deweloperskiej o 25-30%.
Pod względem wzrostu procentowego najlepsze wyniki nadal są udziałem krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Bułgaria odnotowała 96% wzrost w łącznej powierzchni centrów handlowych w pierwszej połowie 2010 r. W Bośni, Rumunii, Serbii, Słowacji oraz Słowenii podaż wzrosła o ok. 5-10%. W Europie Zachodniej najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku we Włoszech oraz Niemczech. We Włoszech otwarto sześć centrów, które dostarczyły na rynek nieco poniżej 170.000 mkw. GLA. W Niemczech otwarcie pięciu nowych centrów handlowych wraz z rozbudową/przebudową sześciu kolejnych zwiększyło zasoby powierzchni centrów handlowych o 150.000 mkw. GLA.
- Opierając się na aktualnych danych, można przewidywać, że łączna wielkość podaży powierzchni centrów handlowych spadnie w przyszłym roku do poziomu ok. 5 milionów mkw. Dwa ostatnie lata nie należały do najlepszych dla deweloperów, jednak ograniczona ilość nowej powierzchni wchodzącej na rynek powinna pobudzić jego rozwój w dalszej perspektywie. Ponieważ w okresie ożywienia podaż jest szybciej absorbowana, co zwiększa możliwości inwestycyjne, wzrost aktywności może nastąpić na niektórych rynkach już nawet w przyszłym roku - powiedział Darren Yates, Associate w europejskim dziale badań i analiz w firmie Cushman & Wakefield.
W pierwszej połowie 2010 r. wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła 16,5 mld euro, co stanowi wzrost o 80% w ujęciu rocznym. Udział inwestycji w sektorze nieruchomości handlowych w łącznej wartości inwestycji na rynku nieruchomości wciąż rosła, co potwierdza atrakcyjność tej klasy aktywów. Najsilniejszą poprawę aktywności odnotowały w szczególności Wielka Brytania, Francja i Niemcy.
- Biorąc pod uwagę obecny poziom aktywności inwestycyjnej można oczekiwać znacznego wzrostu liczby zawieranych transakcji do końca roku. Na głównych rynkach nie słabnie zainteresowanie inwestorów aktywami dobrej jakości, choć z uwagą śledzą oni rozwój sytuacji na rynku najmu - powiedział Mike Rodda, dyrektor działu transgranicznych inwestycji w zakresie powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.
Przeczytaj cały raport
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2010-10-02 do 2010-10-02

Zobacz także

C&W: Spadek liczby nowych centrów handlowych w Europie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.