C&W: Silne ożywienie na globalnych rynkach handlowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-09-01 | 14:53
Jak pokazuje raport firmy Cushman & Wakefield „Główne ulice handlowe na świecie” rynek nieruchomości handlowych odnotowuje znaczny wzrost aktywności pomimo obserwowanego w wielu krajach słabego ożywienia gospodarczego oraz niepewnych nastrojów konsumenckich.
W ponad czterech piątych krajów (81%) z 63 objętych badaniem odnotowano wzrost bądź utrzymanie poziomu czynszów za najlepsze powierzchnie w ciągu roku do czerwca. Oznacza to znaczny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku (w 2010 r. w 66% krajów objętych badaniem czynsze wzrosły bądź pozostały stabilne). Tylko w około jednej piątej krajów (19%) czynsze spadły (w 2010 r. - 34%).
Dane przedstawione w raporcie „Główne ulice handlowe na świecie” są barometrem odporności sektora powierzchni handlowych oraz atrakcyjności ulic handlowych. Raport porównuje czynsze w najważniejszych 278 lokalizacjach handlowych w 63 krajach. Obejmuje także ranking sporządzony w oparciu o najdroższą lokalizację w każdym z monitorowanych państw.
Dzięki wzrostowi czynszów o 21,6% nowojorska Piąta Aleja utrzymała wiodącą pozycję najdroższej lokalizacji handlowej dziesiąty rok z rzędu. Dzielnica handlowa Causeway Bay w Hongkongu pozostała na drugim miejscu, dzielnica Ginza w Tokio miejsce trzecie.
Największy skok w rankingu w pierwszej dziesiątce (z 9 na 4 miejsce) jest udziałem Pitt Street Mall w Sydney w Australii. Czynsze na tej ulicy handlowej skoczyły o 33,3% w ujęciu rocznym. Pomimo wzrostu czynszów na londyńskiej ulicy New Bond Street o 4,3%, spadła ona z czwartej na szóstą pozycję. Znajduje się obecnie za Polami Elizejskimi w Paryżu, które uzyskały pozycję najdroższej lokalizacji handlowej w Europie. W porównaniu z zeszłoroczną obniżką czynszów o 9,5%, w tym roku czynsze wzrosły tam o 5,3%.
Podobnie jak w zeszłym roku region Azji i Pacyfiku oraz Ameryka Łacińska wykazują największy wzrost stawek czynszowych na świecie. W rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie ogółem czynsze wzrosły o 12,2%, ulica Wangfujing w Pekinie odnotowała największy wzrost (109,5%) w rejonie oraz globalnie. W Ameryce Południowej, gdzie czynsze wzrosły ogółem o 10,6%, ulica Garcia D’avilla w Rio de Janeiro wykazała największy wzrost czynszów (52,2%) w rejonie.
Tempo wzrostu czynszów w całej Europie było zdecydowanie słabsze (1,9%). Jednak w porównaniu do spadków odnotowanych w zeszłym roku (4,2%) można mówić o poprawie sytuacji. Największy wzrost czynszów w Europie odnotowano w centrum Helsinek (33,3%).
Dziesięć najdroższych ulic handlowych świata 2011

Źródło: Cushman & Wakefield

John Strachan, dyrektor globalnego działu powierzchni handlowych firmy, powiedział: Choć ożywienie w krajach zachodnich jest słabe, zauważalny jest zwiększony poziom aktywności biznesowej, szczególnie w centrach głównych miast, które nadal skupiają zainteresowanie wielu międzynarodowych marek. Podaż jest ograniczona, co wpływa na wzrost zarówno czynszów, jak i cen. Handlowcy kontynuują ekspansję w regionie Bliskiego Wschodu oraz Japonii, choć dla wielu uznanych firm międzynarodowych w centrum zainteresowania pozostają Chiny, Indie oraz do pewnego stopnia Południowa Ameryka.
Gene Spiegelman, wiceprezes wykonawczy firmy Cushman & Wakefield w Nowym Jorku, powiedział: Piąta Aleja pozostaje niezmiennie najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla renomowanych międzynarodowych marek handlowych i odzieżowych. Umiejętność ciągłego dostosowania strategii handlowych do tak dużego i zróżnicowanego środowiska biznesowego oraz wciąż zmieniającego się rynku konsumenckiego ograniczyła presję na wartości czynszów przy Piątej Alei związaną z ostatnimi zawirowaniami gospodarczymi i spowodowała, że wzrost stawek na Piątej Alei był wyższy niż oczekiwano. Globalne marki handlowe ciągle rozwijają zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne kanały dystrybucji, choć widząc ogromną wartość w modelu dystrybucji stacjonarnej, koncentrują się właśnie na tym modelu sprzedaży, który w przypadku Piątej Alei okazuje się najbardziej efektywny.
David Woolford, dyrektor zarządzający w Australii, powiedział: W ostatnich dwunastu miesiącach ulica handlowa Pitt Street Mall przeszła gruntowne zmiany. Trwająca kilka lat przebudowa dwóch centrów handlowych Westfield Sydney oraz MidCity dobiegła właśnie końca. Dzięki rewitalizacji powstała nowoczesna lokalizacja handlowa z wielkopowierzchniowymi sklepami i bogatą ofertą uznanych marek międzynarodowych.
Christian Dubois, dyrektor działu powierzchni handlowych we Francji, powiedział: Choć programy oszczędnościowe rządu negatywnie odbiły się na poziomie wydatków konsumpcyjnych we Francji, najważniejsze arterie komunikacyjne Paryża pozostały atrakcyjną lokalizacją handlową dla międzynarodowych operatorów.  Dobre wyniki na ulicach handlowych są wynikiem zwiększonej liczby turystów oraz ekspansji marek luksusowych, o czym świadczy otwarcie ostatnio kilku sklepów z tego sektora w stolicy Francji, jak również rozszerzaniu oferty domów towarowych o sklepy marek z górnego segmentu.
Najdroższa ulica w Polsce – Nowy Świat w Warszawie – zajęła 41. miejsce w rankingu 63 najdroższych ulic handlowych na świecie (40 pozycja w 2010 r.) z rocznym czynszem 1.020 EUR/mkw.
Inne główne ulice handlowe w Polsce, z czynszami za najlepsze lokalizacje, to:
•    Kraków – ul. Floriańska – roczny czynsz 948 EUR/mkw.
•    Warszawa – ul. Chmielna – roczny czynsz 876 EUR/mkw.
•    Warszawa – ul. Marszałkowska – roczny czynsz 744 EUR/mkw.
•    Poznań – ul. Półwiejska – roczny czynsz 696 EUR/mkw.
•    Katowice – ul. 3 Maja – roczny czynsz 696 EUR/mkw.
•    Warszawa – Al. Jerozolimskie – roczny czynsz 600 EUR/mkw.
•    Wrocław – ul. Świdnicka – roczny czynsz 564 EUR/mkw.
•    Gdynia – ul. Świętojańska – roczny czynsz 420 EUR/mkw.
•    Szczecin – Al. Niepodległości – roczny czynsz 396 EUR/mkw.
•    Łódź – ul. Piotrkowska – roczny czynsz 348 EUR/mkw.
Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk z działu Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield w Warszawie, powiedziała: Sektor głównych ulic handlowych w Polsce jest stabilny zarówno w zakresie poziomu czynszów, jak i popytu. Niewielka dotychczasowa aktywność na rynku najmu wynika z ograniczonej liczby dostępnych lokali spełniających wymagania krajowych i międzynarodowych sieci handlowych. Powoli jednak zwiększa się liczba marek luksusowych, które tworzą mikrolokalizacje handlowe głównie w centrach polskich miast.
Zobacz Cushman & Wakefield: Raport „Główne ulice handlowe na świecie” [ENG]
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

C&W: Silne ożywienie na globalnych rynkach handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.