Polscy konsumenci są podatni na promocje – tylko 8% badanych deklaruje, że podczas zakupów wybiera ten sam produkt, niezależnie od działań promocyjnych. Pozostali w mniejszym lub w większym stopniu uwzględniają promocje. Jednocześnie konsumenci mają bardziej świadomy stosunek do promocji i nie zadowalają się każdą ofertą. Aż co trzeci badany korzysta z promocji za namową dzieci – wynika z Monitora Promocji 2014 ARC Rynek i Opinia.
Monitor Promocji to cykliczne badanie ARC Rynek i Opinia koncentrujące się na różnych formach promocji – cenowych oraz pozacenowych i służące ich optymalizacji. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI (wywiady online) na reprezentatywnej miejskiej próbie dorosłych osób powyżej 18 lat, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Mimo, iż akcje promocyjne mogą sprawiać wrażenie wszechogarniających, konsumenci wciąż nie deklarują znudzenia nimi. Ponad połowa badanych wskazuje, że wciąż są promocje, które ich pozytywnie zaskakują, a dzięki dużemu wyborowi zawsze mogą znaleźć ofertę ciekawą dla siebie.
Obniżka ceny lub usługi to forma promocji, z której konsumenci korzystają najczęściej (76%). Popularne są też typy promocji wpływające na konsumpcję, takie jak większa ilość produktu za tę samą cenę (57%), degustacje, testowanie produktów i usług (37%) oraz przy zakupie produkt lub usługa gratis (39%). Zdecydowanie rzadziej konsumenci korzystają z tych typów promocji, które wymagają ich indywidualnego udziału tj. ze zwrotu pieniędzy w przypadku braku efektów, udziału w sponsorowanych eventach, a także w konkursach i loteriach.
-
W naszym badaniu wyraźnie widać, które promocje niezmiennie od lat cieszą się największym zainteresowaniem, a nawet ich popularność rośnie. Konsumentom zależy na konkretnej korzyści w postaci zaoszczędzonych pieniędzy. Wprawdzie korzystają też z innych form promocji, jednak zainteresowanie nimi z roku na rok maleje – mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia.
Mimo, że zdecydowana większość konsumentów przyznaje, że korzysta z promocji to jednak ich stosunek do promocji jest różny.
-
Z danych porównawczych wynika, że polscy konsumenci coraz bardziej świadomie traktują działania promocyjne. W ciągu ostatnich dwóch lat zmalał odsetek osób deklarujących, że zawsze chętnie korzystają z promocji. Zdecydowanie wzrósł zaś odsetek konsumentów, którzy tylko wówczas skorzystają z promocji, jeśli oferta będzie wyjątkowo przekonująca. Taka tendencja świadczy o rosnącej dojrzałości polskiego rynku i polskich konsumentów – dodaje Grzegorz Sygnowski.
Niemal co piąty badany (17%) przyznaje, że ma negatywne doświadczenia związane z promocjami. Wśród najczęściej pojawiających się problemów wymieniane są: zawyżanie ceny towaru w promocji, oferowanie wadliwych lub przeterminowanych produktów czy niewywiązywanie się organizatorów promocji z zobowiązań.
Tagi: