Rynek fitness w Polsce jest dopiero w połowie drogi do nasycenia

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-02-25 | 09:00

Polski rynek branży fitness, jest obecnie jednym z najciekawszych i najprężniej rozwijających się w Europie. Coraz częściej Polacy rozpatrują aktywność fizyczną już nie tylko w kategoriach mody na zdrowy tryb życia, ale jako integralną część ich planu tygodnia. Dla wielu przedsiębiorców kluby fitness są szansą na odniesienie sukcesu w biznesie, jednak trzeba pamiętać, że to wymagający i kapitałochłonny rynek. O szansach i trudnościach jakie stoją przed polską branżą fitness mówi Robert Kamiński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Fitness.

Jak ocenia Pan kondycję rynku fitness w Polsce?
Na pewno możemy mówić o fitnessie jako o bardzo dynamicznie rozwijającej się branży w Polsce. Rynek jest obecnie warty ok 1,5 – 2 mld PLN i rośnie rokrocznie o kilka procent. Szczególny był rok 2014, gdzie wzrost ten szacujemy na kilkunastoprocentowy. Przybywa dynamicznie klubów fitness - dziś ich liczba szacowana jest na 2500 – 3000 obiektów, przybywa też osób systematycznie ćwiczących. Już ok 1, 5 mln Polaków uprawia sport w klubach fitness.

Jakim zainteresowaniem cieszą się kluby fitness w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi?
Wg badań porównawczych rynek fitness w Polsce jest dopiero w połowie drogi do nasycenia. Stopień tzw. penetracji szacujemy na 4-6% populacji, średnia zachodnia to 9-12%. Jednocześnie Polska jest obok Turcji najbardziej rosnącym rynkiem, co pozwala nam twierdzić, że najbliższe lata będą charakteryzowały się dużą dynamiką zmian i wzrostu rynku. Co ciekawe, w odróżnieniu od krajów zachodnich, Polacy nie tylko coraz częściej chcą mieć karnet do klubu, ale również z niego korzystać. Średnia liczba odwiedzin jest wyższa niż na rozwiniętych rynkach. Dla coraz większej ilości klientów chodzenie do klubów fitness przestaje być prestiżowe i „mile widziane”, a staje się prawdziwym stylem życia. Polacy przekonują się, że regularnie uprawiany sport w klubie jest nie tylko tani, powszechny i bezpieczny, ale także wpływa korzystnie na inne obszary życia, jak łatwość osiągania celów, lepszą samoocenę, odstresowanie, czy realne doznania nie porównywalne z wszędzie obecnymi rozrywkami wirtualnymi, dostarczanymi przez najróżniejsze technologie. Możliwość poczucia swojego ciała i wpływu na nie jest silnie dostrzeganym pozytywnym doznaniem wśród klientów.

Jakim trudnością Pana zdaniem należy sprostać aby otworzyć klub fitness?
Klub fitness to wbrew częstym stereotypom biznes dość kapitałochłonny i złożony. Nowoczesny obiekt to obecnie inwestycja min 2 mln złotych, z okresem zwrotu 3-5 lat. Drugą ważną kwestią jest zrozumienie specyfiki branży, zmieniającego się dynamicznie rynku i umiejętność strategicznego myślenia. Ponieważ branża rozwija się dynamicznie, często przyciąga również inwestorów spoza sportu, dla których pułapką może okazać się trudność w realizacji modelu biznesowego. Klub to nie tylko powierzchnia i maszyny, to przede wszystkim proces obsługi, aktywnej sprzedaży budowanej poprzez relację z klientem. Na pewno nie można mówić o fitnessie jako o pasywnej inwestycji, to wymaga nieustającego zaangażowania ze strony osób zarządzających. Dlatego PZPF jako jeden z najważniejszych celów postawił sobie wsparcie w obszarze zarządczym dla przedsiębiorców. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem jest czasem bezcenną wartością stanowiąca o sukcesie klubu, czy sieci klubów.

Stawka VAT na usługi fitness budzi w Polsce kontrowersje. Jakie jest stanowisko Polskiego Związku Pracodawców Fitness w tej kwestii?
W drugiej połowie roku 2014 prowadziliśmy z Ministerstwem Finansów dialog w tej sprawie. Wykazywaliśmy, że warto uporządkować kontrowersje wokół interpretacji zapisów podatkowych, pokazywaliśmy również długoterminowy pozytywny skutek dla budżetu Państwa. Cieszymy się, że Minister Finansów uznał argumentację wydając obowiązującą interpretację w której kluby mogą stosować stawkę 8% VAT na podstawowe usługi fitness. Kluby oczywiście przechodzą indywidualnie na preferencyjną stawkę, dlatego naszym członkom udzielamy instrukcji i porad prawnych jak poprawnie przejść przez taki proces. To bardzo duże osiągnięcie dla naszej branży, bo warto wiedzieć że biznes fitnessowy jest z zasady biznesem niskomarżowym, dodatkowo ciągle jeszcze podlegającym sezonowości.

Tagi:
Oceń artykuł:

Rynek fitness w Polsce jest dopiero w połowie drogi do nasycenia

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.