Jak branża eventowa rozwijała się na przełomie ostatnich lat? Jakie można wskazać newralgiczne punkty? Jakie czynniki miały wpływ na trendy panujące w tym sektorze?
Na przełomie ostatnich lat rozwój nowych technologii spowodował wiele zmian w formach komunikacji z klientem oraz organizacji eventów. Dzisiaj odbiorca chce być nie tyle osaczany informacjami, co chce uczestniczyć w procesie komunikacji. Jest bardziej świadomy i wymagający. Oczekuje bardzo spersonalizowanych przekazów oraz niebanalnych propozycji wydarzeń. Trudniej jednak dotrzeć do niego w szumie informacyjnym. Odpowiedzią na te potrzeby są narzędzia public relations, poszerzone o social media, marketing interaktywny, angażujący, inspirujący, społecznie odpowiedzialny i terytorialny. Umiejętne ich używanie to podstawa w budowaniu dobrych relacji z klientem zarówno na poziomie dużego centrum handlowego jak i małej sieci.
Wzrost świadomości konsumenckiej, ewolucja przyzwyczajeń oraz zmiana trendów wpływają na obecny charakter eventów. Marketing stał się mobilny, bardziej angażujący. Postawy konsumentów są na etapie ciągłej transformacji. Oczekiwania stałe się zmieniają. Dlatego ważne jest aby wciąż podążać za trendami. My wychodzimy o krok do przodu. Obserwujemy rynek, aby przewidywać kierunki rozwoju poszczególnych sektorów, tworzyć i używać narzędzi, które staną się pożądane w przyszłości.
Jak baczni obserwatorzy rynku przewidujemy kierunki w jakich będzie zmierzała branża. Do tego potrzebna jest wiedza, doświadczenie i świadomość procesów rynkowych, którą możemy się pochwalić jako fachowcy z blisko 20-letnim doświadczeniem. Wiele lat temu przy organizacji wydarzeń zaczęliśmy budować współpracę międzysektorową. Kreować inicjatywy społeczne, pro-rodzinne, pro-edukacyjne. Dbając o niebanalną kreację, najwyższą jakość poziomu obsługi wydarzeń i jak najlepszą jego promocję w mediach. Używaliśmy i nadal używamy szeroko zakrojonych działań z zakresu public relations łączonych z działaniami słusznymi społecznie, nie zapominając o podkreślaniu kolorytu lokalnego w programie wydarzeń. Po blisko 10-latach mówimy o społecznej odpowiedzialności biznesu. Kiedy zaczęliśmy realizować tego typu działania jeszcze nie było definicji, która by je mogła scharakteryzować. Dzisiaj w każdym markecie , każdej sieci prowadzi się działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
Nasze podejście do tworzenia programu szeroko pojętych działań lokalnych przynosiło i nadal przynosi pożądane efekty wizerunkowe i buduje zaufanie do nowo powstających obiektów handlowych. Sztuką jest stworzenie takiego konceptu otwarcia hipermarketu, który wywołuje nie tylko sympatię lokalnej społeczności, ale także masowe zainteresowanie mediów. Tak jak miałom to miejsce w historii naszych działań, na tyle spektakularne, aby dziennikarze średniej wielkości miasta, bez statusu województwa wybrali udział w konferencji prasowej komercyjnego obiektu handlowego, zamiast konferencji zwołanej przy okazji strajku w największym w regionie szpitalu wojewódzkim. Dzisiaj obserwujemy na rynku popyt na wydarzenia o różnorodnym charakterze. Coraz częściej eventy w centrach handlowych pełnią dzisiaj rolę wizerunkową, społeczną, pro-sprzedażową.
Jak Pani zdaniem można w najprostszy sposób określić charakter eventów odbywających się w Polsce?
Charakter wydarzeń organizowanych w polskich sieciach handlowych jest mocno terytorialny, związany ze środowiskiem lokalnym. To tendencja, która wskazuje na mocny związek z korzeniami, tradycjami oraz rozwój działań z obszaru CSR. Eventy promocyjne, eventy otwarciowe organizowane z udziałem lokalnych partnerów, klubów, organizacji wzbudzają większą sympatię klientów. Czy sieć jest polskim czy międzynarodowym brandem to kupujący cenią te, które oferują produkty od lokalnych dostawców: wędlin, mięsa, warzyw, owoców czy pieczywa. Klienci bardzo pozytywnie odbierają degustacje lokalnych produktów. Urozmaiceniem programu wydarzeń w centrach handlowych są jarmarki produktów regionalnych. Klienci szukają dostawców zdrowej, ekologicznej żywności. To potwierdzenie kierunku w jakim zmierza rynek. Jego uczestnicy chcą zwolnić tempo, jeść zdrowo, spędzać czas z najbliższymi. Polską przestrzeń handlową można określić w chwili obecnej rynkiem dojrzałym. Kierunek zmian przekłada się na rozszerzenie form inwestycji, oraz zmianę formatów obiektów handlowych i konceptu sklepów w kierunku multi i miniformat. Jako jedna z nielicznych na rynku agencja eventową Strategia FM oferuje rozwiązania, które są niezbędne dla organizacji imprez i akcji promocyjnych nowego formatu sieci handlowych, zlokalizowanych w wielu małych miejscowościach. Na potrzeby organizacji rozproszonych, ale zsynchronizowanych w czasie wydarzeń stworzyła system zarządzania ludźmi i logistyką, który pozwała na realizację kilkudziesięciu, a nawet kilkuset eventów jednocześnie w całej Polsce.
Z sieciami i centrami handlowymi Strategia FM współpracuje od początku swojej działalności. Pierwsze eventy świąteczno-mikołajkowe zrealizowaliśmy w Pasażu Tesco w grudniu 2005 roku. Zaowocowały one w kolejnych latach realizacją cyklicznych wydarzeń z okazji Świąt Wielkanocnych, Bożego Narodzenia, urodzin Tesco, dnia dziecka w kilku, a później kilkudziesięciu Pasażach w Polsce. To właśnie eventy okolicznościowe są najczęściej organizowane w centrach handlowych. Preferowaną formą komunikacji z klientami w Polsce są też animacje dla dzieci, akcje prosprzedażowe i SCR-owe, pro-społeczne i charytatywne. Polscy nabywcy lubią wszelkiego rodzaju konkursy z nagrodami, świętowanie urodzin z tortami oraz degustacje produktów. Cenią miejsca, gdzie mogą zrobić spokojnie zakupy blisko domu, w sklepach takich jak Mila, Żabka czy FreshMarket, ale także korzystają z bogatej oferty programowej wydarzeń organizowanych w dużych centrach handlowych.