Książka jest dla nas dużą wartością

2018-09-20 | 09:00

Autorska posiada swoje księgarnie jedynie w centrach handlowych. Jakimi zasadami kierują się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji handlowej?
Jakkolwiek jesteśmy odważni i śmiało wchodzimy w trudną branżę, to nie podejmujemy się zadań niemożliwych i nie liczymy na rewitalizację ulic handlowych w miastach. Oczywiście mówię to z przymrużeniem oka. Naturalnym jest, że na starcie inwestujemy w galeriach handlowych. Obecność innych sieci, zapewniony traffic to oczywiste elementy, na jakie liczymy w centrach handlowych. Sprawy rozwoju naszej sieci prowadzi firma Property Solution w osobie Stefana Juszczaka. Obecnie przyglądamy się kilku potencjalnym lokalizacjom, ciekawi nas również koncept retail parków, które rosną w Polsce w siłę z roku na rok. Nie wykluczamy otwarć w tego rodzaju obiektach. Zawsze patrzymy na tenant-mix, nie szukamy powierzchni większych niż 200 m kw. Oceniamy też daną lokalizację pod kątem wielkości miasta, siły nabywczej oraz bezpośredniej konkurencji.

Które aspekty są dla Pani ważne w budowaniu relacji biznesowych z zarządcami obiektów handlowych?
Zależy nam na możliwości współpracy z galeriami pod kątem eventowym i marketingowym. Chętnie włączamy się w akcje planowane przez galerie, wnosząc w nie własny wkład środków, pomysłów i pracy, oferując dodatkowe elementy, które wzbogacają planowane wydarzenia.

Jak ta współpraca przebiegała do tej pory?
W niektórych galeriach współpraca układa się na tyle dobrze, że sami budujemy też dla nich akcje promocyjne. Przykładowo w okresie Dnia Dziecka, Światowego Dnia Książki czy wielu innych wydarzeń wychodzimy z propozycją zorganizowania akcji w częściach wspólnych centrum. Cieszymy się z tego, że zarządcy miejsc, w których teraz działamy, uważają nas za partnera do tworzenia takich wydarzeń, że mamy możliwość takiego kontaktu i zaangażowania. Uważam, że na dobrym kontakcie galerii z najemcą zyskują obie strony. Księgarnia Autorska bardzo często wychodzi też poza mury galerii handlowych. Realizujemy sprzedaż podczas akcji lokalnych, współpracujemy z urzędami miasta, bibliotekami, organizacjami kulturalnymi. Obsługujemy duże festiwale literackie, jak i mniejsze wydarzenia, podczas których możemy każdorazowo nie tylko promować siebie, ale i przekierowywać ruch do galerii. Nie czekamy na Klienta wewnątrz naszego lokalu, wychodzimy w alejki galerii handlowych oraz na ulice miast, w których jesteśmy.

Na jakim poziomie sprzedaży kształtują się wyniki Księgarni Autorskiej z ostatniego półrocza?
Rok 2017 był dobrym rokiem dla Autorskiej. Nie tylko udało nam się otworzyć nowe punkty, ale w już istniejących zanotowaliśmy spore wzrosty sprzedaży. Zwłaszcza one nas cieszą – niektóre lokalizacje nawet w trzecim roku od otwarcia mają stabilną dynamikę wzrostu.

A obecny rok jakie przynosi wyniki?
Jeśli chodzi o rok 2018, to zdecydowanie nie doszacowaliśmy wpływu, jaki mają na nasz obrót niedziele niehandlowe. Nie odzyskujemy tych obrotów w innych dniach, jest to dla nas duże wyzwanie. W tym miejscu warto jednak powiedzieć o wyniku, jaki udaje się uzyskać dzięki naszej karcie stałego Klienta. Jeśli prowadzi się biznes tylko w galeriach handlowych, oczywistym jest, że nie każda wizyta Klienta kończy się zakupem książki. Sporo osób po prostu „zwiedza”. Nasza karta cieszy się jednak dużym zainteresowaniem i możemy powiedzieć o bardzo wysokiej konwersji. System jest bardzo prosty, a Klienci go doceniają. Dokonując zakupów, zbiera się pieczątki, które można potem wymienić bezpośrednio na książki. Nie jest to rabat odroczony w czasie, coś, czego Klient nie widzi. Jest to książka – lub nawet pakiet książek – z którymi wychodzimy z księgarni, a kosztują jedynie grosz. Wydając 150 zł, możemy wybrać dodatkowo książkę o cenie do 40 zł, po wydaniu 300 zł – książki o dowolnej wartości. Nasi Klienci z chęcią eksploatują te możliwości.

Jakiego rodzaju Klient odwiedza Państwa księgarnie?
Z racji prowadzenia działalności w galeriach handlowych możemy oczywiście spotkać szerokie grono Klientów. Dostrzegamy pewne różnice w zależności od miasta. To tym bardziej motywuje nas do zachowania lokalnego podejścia w budowaniu asortymentu, polityce cenowej oraz działalności dodatkowej.

Które gatunki literatury Klienci wybierają najczęściej?
Tytuły wiodące w naszych księgarniach pokrywają się z trendami rynkowymi. W tym roku najpopularniejsze są nowe książki Remigiusza Mroza, „Komeda” Magdaleny Grzebałkowskiej, „A ja żem jej powiedziała” Katarzyny Nosowskiej. Różnimy się za to tym, co spoza wąskiego Top 10 można znaleźć w naszej ofercie. W Księgarniach Autorskich stawiamy na duży wybór tytułów, dostępnych w pełnych seriach. Nie oferujemy tylko nowości, ale i szerszy asortyment. Na początku wychodziliśmy z innego założenia, Klienci jednak wyprowadzili nas z błędu. Oczywiście na szczycie popularności znajdują się u nas kryminał, literatura dziecięca oraz proza popularna.

A Pani osobiście jakiego typu literaturę preferuje?
Bardzo lubię czytać powieści, nie pogardzę literaturą kryminalną, thrillerem ani reportażem. Aktualnie czytam książkę „Jedyna historia”, za mną bardzo wciągające thrillery Magdy Stachuli, w tym najnowszy, „W pułapce”, w kolejce czekają reportaże „Betonia. Dom dla każdego” oraz „Urobieni”. Ponieważ nie czytam więcej niż jednej książki w tym samym czasie, tworzę kolejkę.

Niektóre wydawnictwa walczą o wprowadzenie ustawy o jednolitej cenie książki. Czy uważa Pani, że to dobry pomysł? Jakie w Pani ocenie korzyści i zagrożenia mogłyby płynąć z przyjęcia tych przepisów?
Wydaje się, że temat na razie nieco ucichł. Większość krajów, które wprowadziły takie rozwiązanie, nie wycofała się z niego do tej pory. Patrząc na cel tej ustawy – pomoc i wsparcie dla niezależnych księgarń, należałoby zadać pytanie, ile z tych księgarń przetrwało w ostatnich latach, czy jest to cel możliwy do zrealizowania. Wszystko zależy też od tego, jakie szczegółowe regulacje i warunki miałyby być w ustawie zapisane. Konkrety nie są jeszcze znane, także zobaczymy.

W 2005 r. łączny nakład książek wydawanych w Polsce wyniósł ponad 141 mln egz., a w 2015 r. już tylko 97 mln. Jak Pani myśli: skąd tak duże różnice?
Powiem szczerze, że my jako księgarnia tych różnic nie zauważamy. W każdym miesiącu na rynku pojawia się wiele nowych tytułów, oferta z roku na rok się poszerza. Rzeczywiście, patrząc na średnie nakłady, można zauważyć, że łączna liczba egzemplarzy spada, nie ma też tak wielu masowych hitów. Bardzo silnie dominujące w poprzednich latach trendy nie znalazły swoich następców w 2017 r. czy w 2018 r. Następuje więc pewne rozproszenie. Hity przyciągają klientelę na większe zakupy, często powodowane impulsem, prezentowe. Kiedy ich nie ma – książka konkuruje o portfel Klienta z innymi dobrami.

Jakie są główne założenia Państwa strategii rozwojowej w nadchodzącym czasie?
Ciągle szukamy, zależy nam na otwarciu nowych punktów, na zwiększeniu liczby księgarń. Stąpamy jednak twardo po ziemi. Z założenia dążymy do rentowności naszych księgarń, więc nie rzuciliśmy się na budowanie skali. Szukamy miejsc, do których pasujemy, miejsc, w których nasza wyjątkowa identyfikacja ma sens, gdzie możemy znaleźć „Klienta czytelnika”. Nie jest to łatwe, zmniejsza też naszą dynamikę. Musimy mieć poczucie, że jesteśmy w stanie realizować naszą strategię marketingową. Wiemy też, że w opinii galerii handlowych, w których jesteśmy, Księgarnia Autorska dodaje prestiżu i dobrze odpowiada na potrzeby Klientów. Czekamy zatem na nowych partnerów.

A jak Pani myśli, jaka będzie przyszłość rynku w Państwa branży?
Jak mówiłam wcześniej, branża książkowa, choć przyjemna i w pewnym sensie uzależniająca, jest jednak bardzo trudna, bo w większości wszyscy sprzedajemy ten sam towar. Każdego roku przybywa ogromna liczba indeksów, nieustająco pojawiają się nowości, które gonią nowości. Z każdym rokiem jest trudniej, na rynku działa coraz więcej liczących się wydawców, a tytuły przez nich proponowane muszą gdzieś się pokazać i gdzieś się sprzedać. Na pewno będzie się pogłębiał trend związany ze wzrostem wymagań Klienta. Klient chce kupować wszędzie, w każdy sposób. Wie, że nie musi rezygnować z żadnej możliwości, i nie ma zamiaru z nich rezygnować. Chce mieć komfort zakupów na własnych zasadach. Klient, nawet w branży tradycyjnej, ma nowoczesne oczekiwania, nie możemy więc pozostawać z tyłu, musimy odpowiadać na jego potrzebę komfortu. Raz chce przeczytać coś w formie elektronicznej, inne książki tylko tradycyjnie, czasami woli coś obejrzeć stacjonarnie, a innym razem szybko kupić to przez Internet i nie martwić się wagą zakupów. Wszyscy chcemy, aby usługi dopasowały się do potrzeb chwili. Uważam więc, że rynek książki dokładnie w ten sposób będzie działał. Kanały sprzedaży będą się przenikać, Klient będzie z nich korzystał tak, jak będzie chciał, a naszym zadaniem jest to umożliwić.

Tagi: Księgarnia Autorska Magdalena Cieślar
Oceń artykuł:

Źródło: Księgarnia Autorska

Książka jest dla nas dużą wartością

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.