Co postrzega Pan jako największe wyzwanie dla dzisiejszych centrów handlowych?
Z mojego punktu widzenia jednym z kluczowych wyzwań są rosnące oczekiwania klientów oraz silna konkurencja pomiędzy centrami handlowymi i obiektami innych formatów, takimi jak parki handlowe czy outlety. Od Paryża do Berlina i Warszawy, konsumenci odwiedzają galerie handlowe dla doświadczeń, które wykraczają daleko poza ramy tradycyjnego handlu. Mają też coraz większe oczekiwania nie tylko odnośnie tego co kupują, ale również tego jak robią zakupy. Dlatego centra handlowe muszą dostarczać im przeżyć, których nie można doświadczyć on-line. Stąd tak ważnym elementem są restauracje, rozrywka, kultura i sport, czyli de facto to, co składa się na nowoczesny styl życia.
Zwyczaje zakupowe konsumentów zdają się dzisiaj zmieniać szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Czy może Pan wskazać przykłady konkretnych działań podejmowanych przez firmę Apsys, stanowiących próbę odpowiedzi na te rosnące potrzeby?
Aby lepiej przewidywać i zaspokajać oczekiwania konsumentów, ale również najemców XXI wieku, utworzyliśmy specjalny program – Apsys Lab. Prowadzą go nasi najlepsi eksperci, których wiedza i doświadczenie stanowią gwarancję, że nasze powierzchnie handlowe pozostaną nowoczesne, awangardowe i zaawansowane technologicznie. Apsys Lab pracuje m.in. nad innowacjami cyfrowymi, działaniami w mediach społecznościowych, a także procesami wspierającymi zarządzanie obiektami i obsługę klienta. Te projekty wdrażamy następnie w naszych centrach. W ubiegłym roku, dla przykładu, wdrożyliśmy technologię beaconów w Manufakturze, Centrum Janki i NoVa Park, co pozwoliło nam rozwinąć jakościowo inny, spersonalizowany system obsługi klienta. W tym roku będziemy mieli przyjemność zaprezentować całą gamę nowych usług i rozwiązań w Posnanii. Począwszy od przyjazdu na teren centrum, gdzie parkowanie auta będziemy mogli powierzyć dedykowanej obsłudze, poprzez usługi indywidualne, takie jak np. asystent zakupowy, aż po realizację zakupów wielokanałowych, integrujących tradycyjne oraz internetowe metody sprzedaży. Usługa geolokalizacji pomoże klientom nie tylko znaleźć samochód na parkingu, ale także ulubione marki na terenie centrum. Z kolei beacony pozwolą wysyłać naszym gościom spersonalizowane powiadomienia o nowościach i zniżkach, gdy ci znajdą się w pobliżu danego sklepu.
Apsys kreuje przestrzeń nie tylko zakupową, ale również społeczną. Dlaczego oferta „pozazakupowa” jest dla Was tak ważna?
Połączenie oferty handlowej i rozrywkowej sprawia, że centra handlowe coraz częściej stają się miejscem spędzania wolnego czasu. Proponując klientom wybór restauracji, rozrywek, ofertę kulturalną i rekreacyjną zmieniamy postrzeganie centrów, sprawiamy, że zaczynają tętnić życiem i stają się atrakcyjnymi częściami miast.
Fizyczne zakupy wciąż mają przed sobą świetlaną przyszłość, jeśli tylko będą potrafiły wzbudzać entuzjazm, wywoływać emocje i promować społeczne interakcje. Dlatego naszym celem jest tworzenie wielofunkcyjnych przestrzeni z szeroką ofertą usługową i rozrywkową otoczoną wysokiej klasy architekturą i designem. Najlepszym przykładem takiego podejścia jest wspominana już Posnania, gdzie oferta gastronomiczna i rozrywkowa zajmie około 25% całej powierzchni najmu. W praktyce oznacza to, że aż 25 tys. m kw. zarezerwowanych jest właśnie dla restauracji i kawiarni, placów zabaw dla dzieci, multiplexu, klubu fitness z basenem, kręgielni i klubu bilardowego. Mogę śmiało powiedzieć, że Posnania będzie idealnym miejscem dla tych, którzy dbają o radość i jakość życia, wygodę, są ciekawi najnowszych trendów, szukają inspiracji i chętnie próbują nowych rzeczy.
Jakie są Państwa plany na najbliższą przyszłość? Czego możemy Państwu życzyć na kolejne 20 lat?
Chcemy nadal rozwijać naszą kreatywność i innowacyjność w tworzeniu nowoczesnych, „zrównoważonych” społecznie i ekologicznie przestrzeni handlowych. Chcemy budować centra będące częścią wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej, dostępne i wygodne dla klientów. Naszą ambicją jest zaproszenie ludzi do przestrzeni przyjaznych i inspirujących. Będziemy także poszukiwać możliwości rozbudowania naszego portfolio jako zarządca. Apsys Lab będzie kontynuował swoje prace. Planujemy również uruchomienie Apsys Edu, programu ukierunkowanego na wymianę dobrych praktyk i wiedzy w zakresie zielonych rozwiązań i marketingu.
Wszystkie te działania mają jeden cel – jak najlepsze rozpoznanie potrzeb naszych klientów za 5, 10, 20 lat. Już dziś myślimy o tym, jak ludzie będą żyć w przyszłości i co warto zrobić dziś, żeby jutro sprostać wyzwaniom i zaproponować rozwiązania, które usprawnią im codzienne funkcjonowanie i podniosą jakość życia. Proszę nam życzyć konsekwentnej realizacji motta naszej firmy: „Imagining tomorrow”.