Początek XXI wieku to dla branży retail fascynujący okres. Unikatowe i zróżnicowane koncepty handlowe, nowe technologie i wyjątkowe doświadczenia zakupowe sprawiają, że centra handlowe zyskują nowy wymiar. Za nowoczesnością i innowacjami musi jednak stać wiedza i doświadczenie. Apsys świętujący 20-lecie istnienia, umiejętnie łączy obie te sfery. Liczne nagrody i rosnące grono klientów zdają się potwierdzać pozycję lidera. O sukcesach firmy, jej rozwoju i planach na przyszłość opowiada Fabrice Bansay, prezes Apsys Polska.
W tym roku firma Apsys świętuje wyjątkowy jubileusz – 20-lecie istnienia. Jakie są Pana zdaniem najważniejsze osiągnięcia i doświadczenia tych 20 lat działalności?
Apsys specjalizuje się w inwestowaniu, budowie i zarządzaniu obiektami handlowymi. Od chwili założenia firmy w 1996 roku zrealizowaliśmy 8 projektów we Francji i 10 w Polsce. Wraz z otwarciem w 1999 roku centrów handlowych Korona we Wrocławiu i Janki w Warszawie staliśmy się pionierem w tworzeniu nowoczesnej powierzchni handlowej na polskim rynku, który wówczas starał się doścignąć europejskie trendy i wzorce. W 2006 roku zrobiliśmy kolejny ważny krok – otworzyliśmy centrum Manufaktura w Łodzi, które do dziś pozostaje jednym z najbardziej spektakularnych i najlepszych projektów rewitalizacji w całej Polsce. Rok 2016 też jest dla nas przełomowy. Tym razem dzięki otwarciu centrum Posnania, które będzie jednym z najbardziej innowacyjnych na naszym rynku i dostosowanym do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa doby internetu. Jednak w trakcie minionych 20 lat rozwijaliśmy się nie tylko jako deweloper, ale także zarządca obiektów handlowych. Obecnie zarządzamy w Polsce 22. centrami o łącznej powierzchni najmu 835 tys. m kw., co stanowi prawie 10 proc. GLA na krajowym rynku. Liczne nagrody przyznane nam na przestrzeni ostatnich 20 lat potwierdzają nasze osiągnięcia zarówno jako dewelopera, jak i zarządcy oraz wzmacniają pozycję lidera w branży.
Rok 2016 będzie więc dla Państwa szczególny.
To prawda. Naszą firmę czeka sporo ekscytujących wydarzeń i wierzę, że będą one dla nas niezwykle owocne. Będziemy świętować 10 rok działalności łódzkiej Manufaktury. Rozpoczniemy długo oczekiwaną rozbudowę centrum handlowego Janki, które zyska dodatkowe 24 tys. m kw. GLA. We Francji będziemy kontynuować budowę Muse o powierzchni 37 tys. m kw. GLA. Jesienią otworzymy 2 nowe obiekty: Vill’up w Paryżu (24 tys. m kw. GLA) oraz nasz flagowy polski projekt – Centrum Posnania (100 tys. m kw. GLA), które będzie największą przestrzenią handlowo-rekreacyjną w Wielkopolsce.
Wspomniał Pan, że dzisiaj Apsys to jeden z wiodących deweloperów na polskim rynku nieruchomości handlowych. Na jakich założeniach opiera się Państwa strategia rozwoju?
W Polsce naszą uwagę koncentrujemy głównie na 8 największych miastach i rozwijaniu obiektów handlowych o powierzchni co najmniej 40 tys. m kw. GLA. Najbardziej atrakcyjne są dla nas regionalne centra handlowe, ale interesują nas także retail parki oraz rewitalizacje centrów miast. Podobnie zresztą jak projekty kompleksowych modernizacji czy rozbudowy istniejących galerii handlowych, które są coraz częściej podejmowane przez ich właścicieli na skutek silnej konkurencji na rynku oraz rosnących wymagań konsumentów.
Dziś wymienić można kilka dużych firm specjalizujących się na polskim rynku w zarządzaniu obiektami komercyjnymi. Czym wyróżnia się Apsys?
Naszym atutem jest ogromne doświadczenie oraz bogate portfolio, dzięki którym zapewniamy najwyższy poziom usług na najlepszych warunkach i w najkorzystniejszych cenach. Przez ostatnie 18 lat regularnie osiągaliśmy najwyższy wskaźnik ściągalności czynszów w polskiej branży centrów handlowych. Wynika to z umiejętności planowania i efektywnej realizacji budżetów eksploatacyjnych, których podstawą jest wypracowanie równowagi pomiędzy możliwościami najemców, a interesem centrum handlowego. Źródłem naszego sukcesu jest również indywidualne podejście do partnerów: inwestorów, najemców i konsumentów. Badamy potrzeby konsumenckie, jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami i szukamy najlepszych rozwiązań, które zadowolą i zaspokoją interesy wszystkich stron. W każdym z naszych projektów można dostrzec „szyte na miarę” podejście, uwzględniające indywidualne potrzeby partnerów oraz motto firmy Apsys – „Imagining tomorrow”.
Dziś w Polsce Apsys zarządza 22. centrami handlowymi. Jak budują Państwo swoje portfolio? I co uważają Państwo za swój największy sukces w tej dziedzinie?
Jako zarządca konsekwentnie realizujemy politykę modernizacji i rozbudowy portfolio. Jesteśmy bardzo dumni z wielu podjętych i zrealizowanych wyzwań, takich jak budowa Manufaktury, która dzięki swojej lokalizacji przy jednej z największych ulic handlowych Łodzi uzupełnia miasto o atrakcyjną ofertę handlową i rozrywkową. Manufaktura osiąga spektakularne wyniki w postaci bardzo wysokiego footfallu – 20 mln klientów rocznie – oraz licznych nagród, w tym przyznaną przez Międzynarodową Radę Centrów Handlowych nagrodę dla Najlepszego Centrum Handlowego w Europie.
O skuteczności naszych działań w roli zarządcy najlepiej świadczy zwiększająca się liczba mandatów. Rok 2015 zamknęliśmy 5 nowymi kontraktami na zarządzanie centrami: Tulipan w Łodzi, Kometa w Toruniu, Focus Mall w Rybniku, Europa Centralna w Gliwicach i Galeria Katowicka. Obecnie, wszystkie nasze centra odwiedza około 110 mln klientów rocznie!
W czym tkwi sedno sukcesu dobrych relacji z najemcami? Na czym polega Państwa strategia współpracy z nimi?
Kluczem do partnerskiej współpracy z najemcami jest uświadomienie sobie, że realizujemy wspólne cele: efektywne zarządzanie operacjami handlowymi i maksimum satysfakcji klientów. Mając to na uwadze, na bieżąco analizujemy sytuację i postępujemy zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami klientów, ale też najemców. Sukcesywnie wdrażamy model omnichannel i jesteśmy przekonani, że handel tradycyjny rozwija się dziś i będzie się rozwijał równolegle z elektronicznym. Traktujemy więc nowe technologie jako sprzymierzeńca i umieszczamy je w centrum naszej strategii. Tworzymy nowe narzędzia i aplikacje służące komunikacji z detalistami i klientami oraz aktywnemu zarządzaniu sieciami społecznościowymi i zakupom wielokanałowym.
Z drugiej strony staramy się zapewnić naszym centrom handlowym taką różnorodność i dobór marek, które sprawią, że oferta będzie kompleksowa i dostosowana do potrzeb kupujących. Poszukujemy międzynarodowych i polskich brandów, które są znane i lubiane przez klientów, jak również tych, które są w stanie zapewnić unikatowe na rynku koncepty. Naszym celem jest stworzenie zrównoważonej oferty handlowej, składającej się z kluczowych najemców, sklepów wielkopowierzchniowych, butików, kawiarni i restauracji, rozrywki i usług.