BUMA Service jest firmą z ponad 15-letnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Od początku swojego istnienia firma rozwija się dynamicznie, jednak kluczowy był okres od 2010 roku. Wówczas to liczba nieruchomości biurowych zaczęła gwałtownie wzrastać, a co za tym idzie zapotrzebowanie na usługi zarządcze. Jak mówi Maciej Kamiński, wiceprezes BUMA Service Sp. z o.o., dziś firma specjalizuje się w dostosowywaniu modelu zarządzania pod konkretne oczekiwania klienta, a na celowniku ma centra handlowe.
BUMA Service to firma, która poprzez swoją pracę chce zmieniać oblicze rynku nieruchomości. Jaki jest zakres Państwa oferty?
Główne obszary naszej działalności dotyczą przede wszystkim zarządzania nieruchomościami komercyjnymi i mieszkaniowymi, a także sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej. Ponadto oferujemy usługi z zakresu administracji.
Jaka misja przyświeca Państwa działalności?
Naszą misją jest zarządzanie nieruchomościami w sposób, w jaki robią to właściciele.
Jak na przestrzeni 15 lat działalności zmieniła się firma i branża, w której Państwo funkcjonujecie?
Firma rozwija się dynamiczne od początku swojego istnienia, jednak największy jej rozwój przypada na okres od 2010 roku. Wówczas to liczba nieruchomości biurowych zaczęła gwałtownie wzrastać, a co za tym idzie zapotrzebowanie na usługi zarządcze. Specjalizujemy się w dostosowywaniu modelu zarządzania pod konkretne oczekiwania klienta. Każdy nowy kontrakt z zagranicznym funduszem uczył nas nowych rzeczy. To głównie dzięki tym doświadczeniom oraz bacznej analizie rynku i zmian na nim zachodzących byliśmy w stanie utrzymać najwyższy poziom usług i sprostać rosnącym oczekiwaniom właścicieli nieruchomości i najemców.
Wspomniał Pan o oczekiwaniach klientów. Jakie tutaj zaszły zmiany?
W zarządzanych przez nas nieruchomościach najemcami od zawsze były duże korporacje zajmujące często powierzchnie po kilka, a nawet kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych. Od roku 2003 mamy doświadczenie w obsłudze takich podmiotów. Ich oczekiwania już wtedy były bardzo wysokie i z upływem lat jedynie rosły. A zaczynaliśmy jak większość firm mając w zarządzaniu 10 000 m kw. Wówczas kontakt z najemcą odbywał się mailowo lub telefonicznie. Wraz z rosnącą powierzchnią, jako jedni z pierwszych, podjęliśmy decyzje o wprowadzeniu zaawansowanych narzędzi typu helpdesk. Pierwsze wdrożenie tego rodzaju systemu w naszej firmie miało miejsce już w roku 2010.
BUMA Service to spółka z Grupy BUMA, która świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi nieruchomości.
Zgadza się. BUMA Service świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi nieruchomości i uczestniczy we wszystkich poziomach obsługi nieruchomości. Od zakupu, budowy, poprzez komercjalizację i długofalowe zarządzanie, a nawet sprzedaż nieruchomości.
W którym sektorze nieruchomości macie największe doświadczenie?
Nasze dotychczasowe doświadczenie to w 90% nieruchomości o charakterze biurowym. Bardzo optymistycznie postrzegamy jednak nasz rozwój w zarządzaniu nieruchomościami handlowymi, w tym centrami handlowymi i retail parkami. Większość zagadnień jest wspólna dla biur i handlu, jednak jest też kilka różnic, które sprawiają, że jednym z naszych głównych celów na chwilę obecną jest objęcie zarządu prestiżowej galerii handlowej.
Jakie korzyści płyną stricte dla właścicieli centrów handlowych ze współpracy z Państwa firmą?
Zawsze, bez względu na wielkość czy charakter nieruchomości gwarantujemy właścicielowi pełen profesjonalizm i zaangażowanie, najwyższe standardy i doświadczenie. Ale tak mówi większość, dlatego dodam, że nas cechuje indywidualne, „gospodarskie” podejście. Osobiście nie lubię tego określenia, ponieważ nie komponuje się idealnie z nieruchomościmi klasy A, ale najlepiej opisuje nasze wyjątkowe podejście.
Na jakie główne różnice może Pan wskazać zestawiając ze sobą poszczególne sektory nieruchomości?
Mówiąc o poszczególnych sektorach nieruchomości można wskazać szereg różnic. Jednak wszystkie sektory mają również wiele wspólnych mianowników. Myślę, że najważniejsze z nich, patrząc pod kątem zarządzania, to zakres działań, jakie należy podjąć, aby stale podnosić wartość nieruchomości. Biorąc pod uwagę nieruchomości retail dużą uwagę poświęcamy działalności PR, marketingowej i eventowej. Te wszystkie zadania mają bardzo duży wpływ na obroty najemców. W nieruchomościach typu Office czy Warehouse zarządzanie zdecydowanie mniej skupia się na działaniach marketingowych, choć w ostatnim czasie i to się zmienia. Spowodowane jest to rosnącą świadomością właścicieli tych nieruchomości, którzy zauważają, że w nieruchomościach tego segmentu działania marketingowe są równie ważne.
Który z nich jest najbardziej wymagający, a który najbardziej perspektywiczny?
Każdy z sektorów jest równie wymagający, choć każdy ma swoją specyfikę. W ostatnim czasie daje się zauważyć zdecydowany wzrost powierzchni Warehouse, co jest spowodowane znacznym wzrostem sprzedaży internetowej. To sprawia, że perspektywy rozwoju tego sektora są wciąż nieograniczone i nieustannie jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie.