Przychody ze sprzedaży Grupy EM&F wzrosły w IV kwartale 2012 r. o 4% r/r do 1, 1 mln zł, a w całym 2012 r. o 12% r/r do 3, 2 mln zł. Do wzrostu przychodów najbardziej przyczyniły się spółki z Grupy Smyk oraz Grupy Empik. Szkoły Językowe również zanotowały duży wzrost przychodów (+18% r/r). Struktura przychodów ze sprzedaży Grupy EM&F wg segmentów w 2012 r. nie zmieniła się w stosunku do 2011 r.
W IV kwartale 2012 r. przychody ze sprzedaży LFL Grupy EM&F (na porównywalnej grupie punktów handlowo-usługowych, liczone po kursie stałym) wzrosły o 2,3% r/r.
Wzrost przychodów LFL w Grupie Smyk w IV kwartale 2012 r. wynika z wysokiej sprzedaży w Polsce (wzrost o 8,4% r/r). Wynik Grupy obniżyła niska sprzedaż w niemieckiej sieci SpieleMax (-8,6% LFL r/r). W salonach Empik nastąpił spadek sprzedaży LFL o 2,9% r/r w IV kwartale 2012 r. na skutek mniejszej liczby odwiedzających (spadek o 2% r/r) oraz trendu spadkowego w sprzedaży w kategoriach film, muzyka, prasa i multimedia. Trend ten został do pewnego stopnia zrekompensowany dynamiką sprzedaży artykułów papierniczych oraz lifestyle.
W IV kwartale 2012 r. rentowność brutto na sprzedaży Grupy EM&F wzrosła o 0,6 p.p r/r i wyniosła 42,6%, a dzięki wzrostowi przychodów marża brutto w ujęciu wartościowym wzrosła o 5% r/r do 478 mln zł. Do wzrostu przyczyniła się Grupa Smyk (rozwój sieci sprzedaży oraz dobre wyniki kategorii ubranka), salony Empik, segment E-commerce oraz Szkoły Językowe (przyrost zapisów uczniów w szkołach Speak Up oraz otwarcie szkół w Rosji).
Wynik EBITDA z działalności operacyjnej Grupy EM&F w ujęciu wartościowym w IV kwartale 2012 r. wzrósł o 8% r/r do 171 mln zł.
W salonach Empik zysk EBITDA wzrósł pomimo spadku sprzedaży LFL, ze względu na osiągnięcie wyższej rentowności sprzedaży w kategoriach: książka, film, prasa i multimedia. W segmencie E-commerce wzrost EBITDA był możliwy dzięki rozwojowi biznesu (nowe sklepy i nowe kategorie produktów) i dynamicznemu wzrostowi przychodów.
W Grupie Smyk wzrost zysku EBITDA jest rezultatem szybkiego rozwoju sieci oraz poprawy rentowności brutto w kategorii zabawki i wózki.
Dodatnia dynamika EBITDA w Szkołach Językowych wynika głównie ze sprawnego rozwoju sieci w Rosji.
W Grupie Moda i Uroda w IV kwartale 2012 r. zysk EBITDA wzrósł o 30% do 10 mln zł. Sklepy franczyzowe w Polsce poprawiły zysk o 14 mln zł., dzięki wysokiej dynamice sprzedaży LFL, poprawie warunków handlowych we współpracy z markami Esprit, Aldo, New Look, River Island i Gap a także dzięki działaniom restrukturyzacyjnym (zamykanie nierentownych sklepów, optymalizacja kosztów zarządzania siecią sprzedaży oraz kosztów centrali). Z kolei w spółkach zajmujących się dystrybucją hurtową zysk EBITDA spadł o 18 mln zł., głównie z powodu wysokiej bazy w IV kwartale 2011 r. (zaksięgowano 15 mln zł zysku ze sprzedaży udziałów w spółce EPCD, dystrybuującej kosmetyki Dior).
Na koniec 2012 r. łączna powierzchnia handlowo-usługowa Grupy EM&F wynosiła 343,2 tys. mkw. W ciągu minionego roku sieć handlowo-usługowa Grupy EM&F powiększyła się o (netto licząc zamknięć):
- 8 salonów Empik (małe i średnie miasta w Polsce),
- 23 sklepy w Grupie Smyk (głównie w Polsce i Niemczech - po 9 otwarć),
- 9 szkół języka angielskiego Speak Up (8 w Rosji i 1 w Turcji),
- 4 sklepy w Grupie Moda i Uroda (głównie konwersje ze sklepów Peacocks na markę OVS).
Sieć sprzedaży została zaprezentowana z wyłączeniem sklepów należących do działalności zaniechanej. W 2012 r. zostało zamkniętych 67 sklepów marek, z którymi zostały rozwiązane umowy franczyzowe. Zamknięcie pozostałych 26 sklepów planowane jest do końca I kwartału 2013 r.
Tagi: