Wyniki finansowe AmRest za drugi kwartał 2017 roku

2017-09-28 | 13:39

AmRest, największa publicznie notowana spółka restauracyjna w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłosiła wyniki finansowe wypracowane w drugim kwartale 2017 roku.

Podsumowanie:

- 36 nowych otwarć w drugim kwartale 2017 roku, łączna liczba restauracji na dzień 14 września 2017 to 1460,
- Wzrost przychodów o 27,2% do 1 243 mln zł (€ 295 mln),
- Wzrost zysku EBITDA o 17,1% do 149 mln zł (€ 35 mln),
- Marża EBITDA na poziomie 12%,
- Spadek zysku netto o 8,8% do 33 mln zł (€ 8 mln).

Komentarz Wojciecha Mroczyńskiego, Członka Zarządu AmRest:
„Za nami kolejny okres dynamicznego wzrostu działalności Grupy AmRest. Utrzymujące się rosnące trendy sprzedażowe na większości rynków, przyspieszenie tempa rozwoju organicznego, a także intensyfikacja działań w obszarze fuzji i przejęć przełożyły się na znaczną poprawę przychodów naszej firmy. W drugim kwartale tego roku sprzedaż Grupy wyniosła 1 243 mln zł i była o 27,2% wyższa, niż przed rokiem. W tym samym czasie, zysk na poziomie EBITDA osiągnął poziom 149 mln zł i był o 17,1% wyższy, niż rok wcześniej. Dynamiczna poprawa zyskowności to efekt przede wszystkim dalszego umacniania marż na większości podstawowych rynków Grupy. Zysk EBITDA Grupy AmRest z wyłączeniem wpływu ostatnich akwizycji (Starbucks i KFC w Niemczech, Pizza Hut we Francji) wzrósł o 21,6% w porównaniu z Q2 2016, tym samym po raz kolejny przekraczając poziom 20% wzrostu zysku EBITDA.

Od wielu lat Grupa AmRest z powodzeniem umacnia pozycję wiodącego operatora sieci restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej (CE) i Hiszpanii. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu markowych konceptów, zintegrowany system łańcucha dostaw, sprawdzone metody zarządzania oraz zespół tworzący unikalną kulturę Wszystko Jest Możliwe pozwoliły nam wypracować pozycję lidera CE. Jednocześnie wierzymy, że w przyszłości będziemy w stanie powtórzyć ten sukces na skalę europejską.

W drugim kwartale tego roku AmRest kontynuował zapoczątkowane wcześniej działania ukierunkowane na wzmacnianie platformy wzrostu firmy w przyszłości. Od początku 2017 roku z sukcesem zamknęliśmy szereg projektów M&A. Nabycie sieci restauracji KFC w Niemczech, przejęcie biznesu Pizza Hut we Francji i Niemczech czy też – będące w fazie finalizacji – projekty akwizycyjne KFC w Rosji i Francji to wyraz zaufania ze strony właściciela wspomnianych marek i uznania dla naszych dotychczasowych osiągnięć, a także otwarcie perspektywicznych rynków z ogromnym potencjałem rozwijania wspomnianych konceptów.

Dwa tygodnie temu sfinalizowaliśmy również transakcję nabycia udziałów większościowych w serwisie Pizzaportal.pl oraz współpracy z jej dotychczasowym właścicielem, tj. Delivery Hero, na innych rynkach CE. Jesteśmy przekonani, że partnerstwo z ekspertem segmentu tzw. Agregatorów, tj. operatorów cyfrowych platform do zamawiania jedzenia, przyniesie wiele korzyści zarówno naszym klientom, jak i akcjonariuszom. Obecnie intensywnie pracujemy nad wprowadzeniem oferty naszych marek na pizzaportal.pl. Wyniki testów pierwszych restauracji na platformie Delivery Hero na Węgrzech przekraczają nasze oczekiwania.

Intensywne działania na polu M&A nie przeszkadzają nam w dynamicznym rozwoju organicznym i dalszej poprawie wyników. W drugim kwartale tego roku odnotowaliśmy wzrost zyskowności na większości rynków. W Hiszpanii marża EBITDA wyniosła 21,1% i była o blisko 2pp wyższa, niż przed rokiem. Udane otwarcia nowych restauracji La Tagliatella utwierdzają nas w przekonaniu o dużym potencjale rozwoju tej marki w regionie. Zachęceni dotychczasowym sukcesem na rynku hiszpańskim, postanowiliśmy rozwijać sieć restauracji w Portugalii. W lipcu tego roku otworzyliśmy pierwszy lokal La Tagliatella w Lizbonie.

W regionie CE udało nam się utrzymać zeszłoroczne marże mimo rosnących kosztów pracy. Największą presję płacową zaobserwowaliśmy na rynku polskim, jednak jej wpływ udało nam się częściowo zniwelować oszczędnościami w pozostałych obszarach kosztów, głównie po stronie kosztów sprzedaży. Wymagające uwarunkowania rynkowe nie przeszkodziły nam osiągać przełomowych wyników. W drugim kwartale tego roku nasz biznes KFC w Polsce odnotował rekordowo wysoką marżę EBITDA. W międzyczasie na rynkach czeskim, węgierskim oraz „Pozostałe CE” marże EBITDA konsekwentnie zbliżają się do 20%, zachęcając do dalszych inwestycji w regionie. Z końcem sierpnia tego roku otworzyliśmy pierwszą restaurację Pizza Hut Express w Czechach, korzystając z przyznanych nam rok wcześniej praw do rozwijania tej marki w regionie CE.

W Rosji obserwujemy konsekwentną poprawę wyników. W drugim kwartale tego roku nasz biznes powrócił do dwucyfrowych poziomów zyskowności, osiągając 12,5% marży EBITDA. Stabilna sytuacja w regionie zachęca nas do przyspieszenia tempa rozwoju sieci restauracji na rynku rosyjskim.

Pozytywne wieści płyną również z rynku chińskiego. Przemyślana strategia inwestycyjna, rosnąca skala działalności oraz nieustanne dążenie do doskonałości operacyjnej pozwoliły nam osiągnąć przełomowe wyniki w drugim kwartale tego roku. Marża EBITDA w Chinach wyniosła 16,7% i była dwukrotnie wyższa, niż rok wcześniej. Obserwując sukces sieci Blue Frog na rynku chińskim, postanowiliśmy wprowadzić ten koncept do Europy. Jeszcze w tym roku nasi goście będą mieli okazję skorzystać z wyjątkowej oferty marki Blue Frog w Hiszpanii oraz Polsce.

Patrząc w przyszłość, wyniki Grupy AmRest w dużej mierze kształtowane powinny być przez utrzymujące się pozytywne trendy na głównych rynkach działalności. Dodatkowo, spodziewamy się przejściowej presji na marże wynikającej z ponoszonych kosztów nabycia i integracji przejmowanych biznesów. Niemniej jednak jesteśmy przekonani, że obecne wydatki ukierunkowane na poprawę jakości nabywanych sieci restauracji, przyniosą spodziewane efekty i przełożą się na wzrost wartości firmy w przyszłości.

Obecnie nasze wysiłki skoncentrowane są na finalizacji rozpoczętych projektów akwizycyjnych (KFC Francja oraz KFC i Pizza Hut Rosja) oraz integracji przejętych już firm. Intensywnie pracujemy także nad wprowadzeniem oferty naszych marek do serwisu pizzaportal.pl oraz dalszym rozwojem segmentu posiłków z dostawą do domu.

Naszym priorytetem pozostaje również realizacja ambitnego planu przyspieszenia rozwoju organicznego. Zgodnie z wcześniejszą komunikacją, podtrzymujemy otwarcie min. 200 restauracji w 2017 roku.”

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay.com Źródło: Amrest

Wyniki finansowe AmRest za drugi kwartał 2017 roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.