Galeria Północna to pierwszy obiekt handlowy w stolicy otwarty na swoje sąsiedztwo. Już pierwszy rzut oka na powstającą przy ul. Światowida Galerię Północną wystarczy, by dostrzec jak bardzo jej projekt różni się od brył innych centrów handlowych w stolicy. Zamiast przytłaczających, betonowych konstrukcji, lekka przeszklona fasada, która zaprasza do środka, a wnętrze obiektu płynnie łączy z okolicą. Projekt ma podkreślać funkcję użyteczności publicznej centrum, które chce być katalizatorem rozwoju całej dzielnicy.
Projekt Galerii Północnej, za który odpowiadały studia APA Wojciechowski oraz Moshe Tzur Architects, zakłada m.in., że ponad 40% fasady całego obiektu będzie przeszklone. Dodatkowe wejścia do lokali gastronomicznych i kawiarni na poziomie parteru będą zapraszać przechodniów do środka wprost z ulicy. Jakie korzyści niesie to dla użytkowników?
Przede wszystkim łączność wnętrza z otaczającymi pobliskimi terenami, otwartość i transparentność. Galeria zaprasza przechodniów do środka, a jednocześnie osoby przebywające wewnątrz mają bezpośredni kontakt wzrokowy ze światem zewnętrznym. Chcieliśmy by okolica odbierała budynek jako rozświetlony, pełen energii i życia – zapraszający do środka
– podkreśla Witek Dudek, z pracowni APA Wojciechowski, odpowiedzialny za projekt.
Zależało nam także by mimo swojej ogromnej powierzchni (64 tys. m kw) obiekt wpisywał się skalą i funkcją w charakter okolicy. Szkło i zastosowane rozwiązania geometryczne nadają mu delikatności, a prosta forma detalu pozostaje w zgodzie z otaczającą zabudową
– dodaje.
Geometria fasady, poprzez różnorodność płaszczyzn i zróżnicowanie ich nachylenia względem siebie, tworzy ciekawą w odbiorze, dynamiczną formę przestrzenną. Dodatkowo forma ta została uwypuklona poprzez zestawienia materiałowe. Ciemne w odbiorze przezierne fasady szklane
z punktowo mocowanym szkłem kontrastują z pełnymi, jasnymi, bez podziałowymi płaszczyznami wentylowanej fasady w technologii STO Ventec. Ta sama bez spoinowa technologia fasady została zastosowana m.in. w Porta Nuova Building w Mediolanie.
W projekcie dużo uwagi poświęcono także piątej elewacji, czyli dachowi. Potraktowano go w sposób diametralnie inny niż dachy podobnych obiektów. Zamiast czysto technicznej funkcji, specjalna aranżacja przestrzeni umożliwi aktywny wypoczynek odwiedzającym obiekt i będzie doskonałym uzupełnieniem oferty rozrywkowej i rekreacyjnej centrum.
Agnieszka Nowak, dyrektor Galerii Północnej podkreśla, że taka koncepcja architektoniczna wynika wprost ze strategii inwestora – firmy GTC SA – któremu zależy, aby centrum było integralną częścią tej okolicy i stymulowało jej rozwój:
To pierwszy tego typu obiekt w północnej części miasta. Od początku jego realizacji zależało nam by nie tylko wyznaczał rynkowe trendy, ale także spełniał wymagania lokalnej społeczności i wpisywał się w zielony charakter okolicy. Chcieliśmy zaprojektować obiekt prosty, czytelny a jednocześnie z charakterem i ciekawy w formie. Realizując budowę w systemie certyfikacji Leed zadbaliśmy także o to, by nie wpływał negatywnie na ekosystem okolicy.
To co nas szczególnie cieszy to otwartość tego projektu. Będzie to obiekt użyteczności publicznej w pełnym znaczeniu tego słowa. Taki, który będzie służył mieszkańcom i będzie przez nich chętnie odwiedzany. By to osiągnąć stworzyliśmy otwartą, zachęcająca użytkowników przestrzeń, ale także niejako przekazaliśmy część centrum do dyspozycji mieszkańców. Ta dedykowana strefa powstała na starannie zaprojektowanym, zielonym dachu, gdzie znajdą się różne formy atrakcji
– dodaje Agnieszka Nowak.
Szklana fasada budynku zostanie wykonana zarówno w standardowych systemach profili aluminiowych wypełnionych szkłem przeziernym i nieprzeziernym jak również w bardzo efektownych systemach punktowego mocowania szkła (zespoły wejściowe). Łączna powierzchnia przeszkleń na elewacjach wyniesie ok. 7,5 tys.m kw. Na dachach przewidziano siedem dużych świetlików doświetlających wnętrze Galerii.
Zlokalizowana przy ul. Światowida, Galeria Północna to pierwsze wielkopowierzchniowe centrum handlowe czwartej generacji w Północnej części Warszawy i pierwsza tej wielkości galeria handlowa oddana do użytku w Warszawie od 11 lat. Ponad 64 tys. m kw. wraz z 2 300 miejscami parkingowymi planowane jest do oddania do użytku w III kwartale 2017 r. Inwestor – Grupa GTC – szacuje, że w bezpośrednim zasięgu obiektu mieszka ponad 750 tys. osób, głównie ludzi młodych i rodzin z dziećmi. Specyfika tych grup docelowych została uwzględniona nie tylko w ofercie handlowej, ale i w projekcie architektonicznym budynku.
Wykonany przez studia APA Wojciechowski oraz Tzur Architects, zakłada m.in. specjalną aranżację przestrzeni dachu umożliwiającą aktywny wypoczynek wśród zieleni. Obiekt będzie spełniał również najwyższe standardy ekologiczne, co potwierdza precertyfikacja na poziomie LEED Gold. Galeria Północna gwarantuje niedostępną dotychczas w tej części miasta ofertę handlową, rozrywkową i usługową. Do grona najemców dołączyły m.in. pierwszy w Warszawie koncept Forever 21, pierwszy w Polsce sklep sieci Hamley’s, marki grupy LPP czy Vistula Group, Cinema City, Carrefour z pełnoformatowym hipermarketem, Dunkin’ Donuts, Enel-Med.
Za komercjalizację Galerii Północnej odpowiadają firmy JLL oraz Cushman & Wakefield.