Po pierwszym kwartale 2015 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 41,933 mln zł, co oznacza spadek o 5,7% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego. Spadek sprzedaży wynika przede wszystkim z mniejszej sprzedaży w kanale detalicznym na rynku krajowym, na co wpływ miały niesprzyjające warunki pogodowe w marcu 2015 r, mniejsza odwiedzalność sklepów (traffic) – spadek o 5,2% uwzględniając wszystkie salony (w grupie porównywalnej spadek o 11,3%), a także wysoka baza porównawcza z zeszłego roku.
Firma nie dokonywała w I kwartale 2015 r. nadmiernych przecen i akcji rabatowych, co z jednej strony wpłynęło pozytywnie na procentową marżę brutto, ale z drugiej strony na mniejszą sprzedaż i wzrost stanu zapasów.
Sprzedaż detaliczna na Słowacji i Czechach notuje dynamiczną wartość wzrostu, jednakże w strukturze sprzedaży detalicznej udział tych rynków jest jeszcze mały i wynosi 6,4%. Także kanał sprzedaży internetowej notuje dynamiczną wartość wzrostu, a jego udział w sprzedaży detalicznej rośnie i wynosi 6%.
W kwietniu i maju 2015 r. traffic w sklepach krajowych uległ poprawieniu, poprawił się też wskaźnik skuteczności sprzedaży, co przekłada się na wyższą sprzedaż w grupie LFL oraz w ujęciu nominalnym. W drugim kwartale 2015 r. spółka spodziewa się uzyskać lepsze wyniki sprzedażowe niż rok temu. Jednakże wyraźna poprawa sprzedaży powinna nastąpić w II półroczu tego roku między innymi ze względu na niższą bazą porównawczą, ale też ze względu na wprowadzane korekty w podejściu do zarządzania sprzedażą detaliczną, akcjami promocyjnymi i skuteczności personelu.
Strategia Grupy Kapitałowej Wojas S.A. zakłada dalszy wzrost i powiększanie udziału rynkowego poprzez rozwój organiczny sieci sprzedaży. Wzrost liczby sklepów własnych oraz poprawa efektywności w dotychczasowych jest głównym elementem tej strategii. W lipcu 2015 r. planowane jest otwarcie pierwszego sklepu na Węgrzech w Budapeszcie.
Sprzedaż w kanale hurtowym i pozostałym odbywa się po marży hurtowej i obejmuje segmenty: przetargi krajowe, sklepy multibrandowe w kraju, eksport poza własną sieć sprzedaży – w tym eksport do sieci franczyzowej, produkcję zleconą, sprzedaż materiałów, półproduktów, usług produkcyjnych oraz pozostałą sprzedaż. Na spadek sprzedaży w 2015 r. w tym kanale wpłynęło zahamowanie eksportu na rynki wschodnie (Ukraina, Rosja, Białoruś). Ten spadek eksportu skutecznie zastępowany jest wzrostem eksportu na rynki zachodnie. Segment przetargów krajowych w 2015 r. powinien być wartościowo na podobnym poziomie co w 2014 r., natomiast sprzedaż krajowa do sklepów multibrandowych – ze względu na rozwijaną własną sieć sprzedaży detalicznej i pozycjonowanie marki Wojas – powinna maleć.
Analizując osiągnięte wyniki finansowe za I kwartał 2015 r. warto zwrócić uwagę, iż w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów na poziomie kosztów finansowych ujęto w I kwartale 2015 r. od wyceny kredytu walutowego JPY kwotę 1 407 tys. zł z tytułu ujemnych różnic kursowych w porównaniu do kwoty 524 tys. zł ujętych w I kwartale 2014 r. z tytułu ujemnych różnic kursowych.
Podstawowym przedmiotem działalności Grupy Kapitałowej Wojas S.A. jest produkcja i sprzedaż obuwia. Udział innych segmentów nie związanych ze sprzedażą obuwia i galanterii skórzanej oraz akcesoriów do butów w działalności łącznie nie przekracza 10%. Z uwagi na powyższe Grupa Kapitałowa Wojas S.A. prowadzi działalność w ramach jednego segmentu. Zarząd Grupy Kapitałowej Wojas S.A. monitoruje działalność oraz alokacje zasobów na poziomie całej Grupy Kapitałowej.
Tagi: