Wartość transakcyjna rynku inwestycji handlowych w Europie wyniosła 20,6 miliardów Euro

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-01-27 | 10:13
Bezpośrednie inwestycje w sektorze nieruchomości handlowych w 2010 r. wyniosły ponad 20,6 miliardów euro, co stanowi 68% wzrost w stosunku do roku 2009 (12,3 miliardów euro). Według Jones Lang LaSalle w 4 kwartale sfinalizowano 150 transakcji, zwiększając wartość transakcyjną do 6,7 miliardów euro, prawie o 80% więcej w stosunku do 3 kwartału, najbardziej aktywnego okresu roku.
W 2010 roku zawarto około pięćdziesiąt transakcji, o wartości równej bądź większej niż 100 milionów euro każda, a w sumie prawie 10 miliardów euro, co stanowi połowę całkowitej sumy transakcyjnej w tym roku. Dwadzieścia z tych transakcji zostało przeprowadzonych w 4 kwartale 2010 roku. Do najważniejszych należą: nabycie przez British Land centrum handlowego Drake Cirrus w Plymouth w Wielkiej Brytanii za ponad 275 milionów euro oraz pod koniec października zakup przez Rockspring za 224 milionów euro  51% udziałów w centrum handlowym O’Parinor w Paryżu. W obu transakcjach pośredniczył Jones Lang LaSalle.
Wielka Brytania zakończyła 2010 rok tak silnie jak Niemcy go rozpoczęli, celebrując najbardziej aktywny okres od czasu końca 2007 roku, z wartością transakcji inwestycyjnych przekraczającą 2 miliardy euro w 4 kwartale. W sumie w 2010 roku transakcje zawarte w Wielkiej Brytanii stanowiły 31% wartości transakcyjnej w Europie, a Niemcy 23%. W Holandii i Francji w sumie w 4 kwartale podpisały się transakcje o wartości 1,4 miliarda euro, a przez cały rok 4 miliardów euro. Polska w 2010 roku zajęła wysoką 5-tą pozycję (co do wartości transakcji)  -  a transakcje o wartości 677 milionów euro zostały zawarte podczas ostatniego kwartału roku.
Jedną z najważniejszych transakcji zawartych w 2010 roku w Polsce była sprzedaż przez Carpathian PLC za blisko 170 milionów euro centrum handlowego Promenada w Warszawie. Centrum zostało zakupione przez Atrium European Real Estate. Sprzedającemu doradzał Jones Lang LaSalle.
Komentując świetne wyniki Wielkiej Brytanii w 2010 roku, Adrian Peachey, Dyrektor Działu Inwestycji w Nieruchomości Handlowe w Jones Lang LaSalle w Wielkiej Brytanii powiedział:
- W Wielkiej Brytanii wolumen inwestycji w nieruchomości handlowe przekroczył wartość z roku 2009 i osiągnął  poziom 6,5 miliardów euro, z inwestycjami w centra handlowe stanowiącymi prawie 50% wszystkich inwestycji w sektorze nieruchomości handlowych. Najlepsze aktywa pozostały najbardziej atrakcyjne dla inwestorów. W odniesieniu do pozostałych nieruchomości inwestorzy zwracali szczególną uwagę na wyniki i jakość najemców szacując pewność przychodów czynszowych. Głównym trendem inwestycyjnym w Wielkiej Brytanii był popyt na najwyższej jakości produkty w przypadku wszystkich formatów handlowych co miało silny wpływ na ceny nieruchomości. W rezultacie wartość drugorzędnych aktywów poza głównymi miastami wzrastała w znacznie wolniejszym stopniu. Interesujący jest fakt, że nieruchomości różnej jakości znalazły inwestorów za odpowiednią cenę. Nastąpił wysyp produktów w październiku 2010, z których większość jest już sprzedana lub w wyłączności.
- W roku 2010 zaobserwowaliśmy znaczne zainteresowanie inwestorów produktami handlowymi i sfinalizowano wiele transakcji. Polska była ulubionym krajem w Europie Centralnej. Oprócz wielu transakcji stricte inwestycyjnych takich jak sprzedaż centrum handlowego Promenada w Warszawie, centrum handlowego Arkadia i Warszawa Wileńska w Warszawie,  centrum Ferio w Koninie, centrum Jantar w Słupsku czy Galeria Malta w Poznaniu, inwestorzy byli też zainteresowani bardziej skomplikowanymi strukturami transakcji takimi jak forward funding czy joint venture przy projekcie developerskim, na które kompletnie nie było popytu w roku 2009 - powiedziała Agata Sekuła, Dyrektor Działu Inwestycji Handlowych w Jones Lang LaSalle w Europie Centralnej.
 
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Wartość transakcyjna rynku inwestycji handlowych w Europie wyniosła 20,6 miliardów Euro

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.